O
Oregistrerade
Gäst
Poäng: 0
Kort och enkelt. Ja!
Underrättelsen skulle du också ha fått innan Gothia skickar dig inkassokravet. Detta då det är deras skyldighet att förvissa sig om att underrättelse har blivit skickad till dig.
I och med att de skickade inkassokravet innan du fått överlåtelseinformation från Gothia så är det på minst 2 punkter som de brutit mot god inkassosed. Dels har de inte gjort klart för sig att du blivit underrättad när de tar över fordran, och dels har de också skickat ut inkassokravet utan att du blivit underrättad av överlåtaren.
Det känns som att det kanske är så illa att inte något av våra (o)kära företag med sms-lån eller ens deras inkasso är medvetna om vad som gäller enligt konsumentkreditlagen. Vi måste dock också komma ihåg att min uppfattning bildas på ett fall med Svea Inkasso/Ekonomi, men som jag skrev så tror jag aldrig Svea skulle agerat som de gjorde/gör om inte de använt sina jurister för att kontrollera lagarna när jag inkom med mina invändningar. Dock innan detta varit prövat i domstol så kan vi ju inte vara 100% säkra.
Många smslån har Gothia som inkassobolag. Dom ger ganska låga avb.planer jämförelsevis. Nackdelen är att avierna är röriga med endast ärendenr på de skulder man avbetalar på och summan man betalar. Känns inte som man har koll på riktigt vart pengarna går. Jag invände mot att ett ärendenr som jag helt betalt fortfarande står med, fick svar att jag hade rätt i detta och att det skulle tas bort. Nu ett halvår senare står fortfarande detta med på avierna. Fick också påminnelse från ett sms-bolag som de fakturerar för som redan ingår i avb.planen.. vilket dom inte kunde förklara varför detta skett.