Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Svea ekonomi inkasso

Nog för att Svea inkasso är hårda, men är det någon som lyckats få lite anstånd med sina ärenden? De totalvägrar... Brukar de dra det till tingsrätten?

Helt anstånd en månad har jag aldrig fått, men ett par gånger när jag frågat av anstånd så har de erbjudit att jag får betala halva summan den månad det varit extra kärvt.

Nog för att Svea inkasso är hårda, men är det någon som lyckats få lite anstånd med sina ärenden? De totalvägrar... Brukar de dra det till tingsrätten?

De är hårda men jag har lyckats men det sitter bra hårt inne
Ibland har jag fått betala dubbelt månaden därpå

De är hårda men jag har lyckats men det sitter bra hårt inne
Ibland har jag fått betala dubbelt månaden därpå

De är helt omöjliga, så fort man inte betalt på ett par dagar så tar de en blank UC = extremt mycket sämre kreditbetyg. Jag har själv bett om anstånd denna månad med avbetalningar (skulle betalts 31/8), med hänvisning till att hela skulden betalas under denna veckan av Bank Norwegian. Jag har mejlat dem utdrag som faktiskt visar att pengarna är på väg, men det skiter de i. Så förmodligen får jag en massa blanka förfrågningar (de tar en för varje ärende) bara för några futtiga dagar. Inte ens Intrum gör på detta vis.

Betalar man halva beloppet brukar det funka att skjuta på avbetalningen.
Men gäller inte alla ärenden ( verkar bero på vilket bolag som man lånat från )

Jag ringde in till Svea för att göra en avbetalningsplan idag. Jag känner inte igen det ni säger. Jag berättade om min ekonomiska situation, och de frågade hur mycket jag kan betala varje månad, och jag svarade 1500:-, vilket blev godkänt direkt. Jag klarade mig undan kronofogden och en prick, och är skuldfri i oktober.

Jag tycker inte Svea Inkasso är särskilt svåra att ha att göra med eller är hårda. Jag har fått anstånd en månad ett par gånger, alternativt erbjudit kanske hälften eller att betala en hundralapp just den svåra månaden, och betalat dubbelt eller mer månaden efter. Jag har fått två ärenden betydande nedskrivna på räntan dessutom. Då tycker jag Intrum är svårare som begär allt skriftligt via postgång och inte går att kommunicera med och Avida som inte verkar gå med på något alls utan bara skriver "Betala dina skulder nu" eller "Vi ser gärna att du betalar dina småkrediter nu" och liknande trams.

Många tror man bara kan få avbetalningar på 3 gånger hos Svea Inkasso. Det stämmer inte heller. Deras kundtjänst har det standardsvaret och är hårda med det. Men får man kontakt eller ber att få kontakt med sin handläggare har jag alltid blivit erbjuden 5-6 månader.

Däremot har dom vissa enskilda bolag som är jävliga, som smskredit, som vägrar gå med på någonting överhuvudtaget och är rena rama arslena så till och med Svea beklagade eländet. Dom ska få sina restpengar SIST!

Senast ändrad:
Jag tycker Svea Inkasso är mycket bra! Har aldrig haft minsta problem med dom och det är där mina största skulder hamnade som nu minskat en hel del även om en del återstår. Har alltid fått 5-6 månader i avbetalningsplaner, fått anstånd med mindre summor och nu senast idag fick jag till en mycket bra lösning på en skuld hos dom som kommer vara borta i slutet av månaden därmed :)

Har både tidigare och idag fått flera mycket bra lösningar med dom som jag är mycket nöjd med. Har aldrig varit omöjliga vid frågor om lösningar eller när man ber om avbetalningar eller ackord och annat.

Svea är bra mycket behändigare än träarslena på Avida och Intrum som inte erbjudit mig ett skit och inte ens kan kommunicera som vanliga människor utan bara vill ta emot post. Idioti på hög nivå! Nä, tacka vet jag Svea! :) Dom hade gärna för mig fått ta alla mina skulder så hade vi kunnat samtala och förhandla månad för månad om olika skulder och dom skulle få pengar snabbare än robotarna på konkurrerande företag som Intrum och Avida.

För mig var det det motsatta vad gäller Svea och Intrum. Svea hade jag enbart vid 2 tillfällen första gången när Smskredit inte beviljade avbetalningsplan alls och andra gången också med Smskredit då jag fick beviljat på 3 månader gick absolut inte med på mer.
De gånger jag haft Intrum har det varit OKmoney och Risicum och då fick jag betala 700/månad för båda tillsammans och fick också betalningsfri månad när det körde ihop sig. För mig var det gamla Gothia det bästa inkassot de var aldrig omöjliga fick slå ihop flera lån till en plan och fick även där betalningsfri månad utan att betala dubbelt månaden efter. Avida hade jag för Nanokredit och Nanoflex och dom var ganska hårda och beviljade inget anstånd eller längre planer

Dom bästa har varit Gothia för mig. Så snälla. Lade ihop alla inkassokrav, fick betala 200 ke i månaden per avbetalningsplan, se ringde efter 6 månader ocj frågade om jag kunde betala 700 kr i månaderna.
En måste fick jag ett nytt krav, se lade till detta till min avbetalningsplan jag redan hade.. Så bra att ha att göra med
Avida är riktigt jobbiga o efter de svea...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp