Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Svårt o avsluta krediterna, är jag ensam om dethär?

Jag har bara känt lättnad varje gång jag spärrat mig från en kredit, och detta även om jag svurit över det några månader senare och skulle behövt låna.

Det kanske skulle kännas bättre om de gör en ”riskanalys”?
Svara på frågorna (för dig själv eller här för input):
-Vad för oväntade kostnader skulle kunna uppstå?
-Hur hög skulle den/de kostnaderna som mest kunna vara?
-Hur stor är sannolikheten att det skulle ske?
-Vad för andra alternativ skulle jag kunna ha att finansiera det utan lån?
-Vad skulle konsekvensen bli om jag inte skulle kunna betala den oväntade utgiften?

Man anpassar sig så mycket utifrån sina förutsättningar. Om man vet att man har den dör backupen/krediten så är det lättare att ”fuck it, jag köper den för dyra tröjan/resan/skirna”. Om man inte har möjligheten så har man inte valet -vilket är bra. Så försök utgå ifrån de oväntade situationerna som verkligen är på ”liv och död”. Med försäkringar, sociala skyddsnät etc etc så är det faktiskt inte så mycket som kan ställa tills er så pass illa, bara för att man inte har möjligheten att ta lån.

vad för situation/oväntade utgift oroar dig mest att det ska hända?

Senast ändrad:
Tack du! Jättemycket. :folded: och för den tid du lägger ner o hjälpa till,uppskattas.

Japp. Förhoppningsvis kan jag flytta svea lånet när chansen ges.

Litar på dig. Ja ferratum och credifi ,samt lumify(!!!) är ju verkligen ångest, känns skitbra o inte behöva betala av dem mer.

Jag tror att en del av denhär ångesten var även att jag från början vart osäker vilken,om nån,kredit jag ska ha kvar som en backup och inte bestämt mig. Northmill va en tanke, förutom att den syns ju i uc och ville få bort det. Men den står ju nollad, så det ser dom ju med. Sen kostar den väl något mindre än andra om man då skulle behöva använda sig av den annars.
Jag litar på ditt omdöme.

Känns lite enklare o göra så,till en början, för o kunna släppa allt annat helt o avsluta dem.
Har börjat med en buffert då jag fick lite försäkringspengar, önskan är o spara ihop mer där o att den ökar. Efter det, kan det kännas lättare o avsluta dendär sista krediten.

Tack! Vet att jag nog är på rätt väg också:) ska smälta in detta nu.. o skicka iväg mailen så snart jag känner mig redo. Inom dessa dagar iaf..eller redan ikväll, förhoppningsvis.
Låter som en bra plan och tror också du är på rätt väg! Lämnar du uppe en av dom som nödkrediter och stänger dom andra så är nästan Northmill det bästa.

Dels som du säger att den är lite billigare än dom övriga. Men det finns också en positiv faktor runt UC betyget med det.

UC betyget gillar nollade krediter som inte avslutas. Anledningen är att UC betyget baserar sig mycket på risken att man inte kan betala/får betalningsanmärkning under 12 kommande månader. Finns det en outnyttjad kredit så anses man ha ett betalningsutrymme där om inget annat funkar en månad. Stänger du den krediten får du förmodligen sämre UC betyg än om du lämnar den outnyttjad.

Så jag rekommenderar att antingen stänga alla eller alla utom Northmill om du väljer att ha en nödbuffert tillsvidare och det känns mer tryggt så. Även mentala hälsan är en viktig del av processen.

Jag har bara känt lättnad varje gång jag spärrat mig från en kredit, och detta även om jag svurit över det några månader senare och skulle behövt låna.

Det kanske skulle kännas bättre om de gör en ”riskanalys”?
Svara på frågorna (för dig själv eller här för input):
-Vad för oväntade kostnader skulle kunna uppstå?
-Hur hög skulle den/de kostnaderna som mest kunna vara?
-Hur stor är sannolikheten att det skulle ske?
-Vad för andra alternativ skulle jag kunna ha att finansiera det utan lån?
-Vad skulle konsekvensen bli om jag inte skulle kunna betala den oväntade utgiften?

Man anpassar sig så mycket utifrån sina förutsättningar. Om man vet att man har den dör backupen/krediten så är det lättare att ”fuck it, jag köper den för dyra tröjan/resan/skirna”. Om man inte har möjligheten så har man inte valet -vilket är bra. Så försök utgå ifrån de oväntade situationerna som verkligen är på ”liv och död”. Med försäkringar, sociala skyddsnät etc etc så är det faktiskt inte så mycket som kan ställa tills er så pass illa, bara för att man inte har möjligheten att ta lån.

vad för situation/oväntade utgift oroar dig mest att det ska hända?
Tack tack fina du!
Bra lista, är just sånt jag ska tänka över.

Ja det jag mest oroar mig över är ju oförtsedda händelser ex. akut behöva laga en tand, tandvården är ju extreeemt dyr och har då inget budget alls till det, eller annat likt oväntat.

Tack tack fina du!
Bra lista, är just sånt jag ska tänka över.

Ja det jag mest oroar mig över är ju oförtsedda händelser ex. akut behöva laga en tand, tandvården är ju extreeemt dyr och har då inget budget alls till det, eller annat likt oväntat.
Tandvård kan du i princip alltid ta på faktura/avbetalning direkt mot kliniken så länge du har ok UC.

Låter som en bra plan och tror också du är på rätt väg! Lämnar du uppe en av dom som nödkrediter och stänger dom andra så är nästan Northmill det bästa.

Dels som du säger att den är lite billigare än dom övriga. Men det finns också en positiv faktor runt UC betyget med det.

UC betyget gillar nollade krediter som inte avslutas. Anledningen är att UC betyget baserar sig mycket på risken att man inte kan betala/får betalningsanmärkning under 12 kommande månader. Finns det en outnyttjad kredit så anses man ha ett betalningsutrymme där om inget annat funkar en månad. Stänger du den krediten får du förmodligen sämre UC betyg än om du lämnar den outnyttjad.

Så jag rekommenderar att antingen stänga alla eller alla utom Northmill om du väljer att ha en nödbuffert tillsvidare och det känns mer tryggt så. Även mentala hälsan är en viktig del av processen.
Tack! Ja,låter som en plan jag kan följa. Kvar blir northmill än sålänge då.

Inte tänkt på det innan med UC, mer positivt o ha kvar den där outnyttjad då!

Tagit steget nu och börjat med att säga upp ferratum, dem har nån process där man fyller en formular för uppsägning så den har jag "ansökt" om. Vilken jävla process? Och med det hundra varningar om man verkligen är säker på att man vill avsluta krediten. Dem vet hur dem ska leka med folks psyke.

Ska även skicka in mailet själv med din mall:tummen: blir bra dehär

Tack! Ja,låter som en plan jag kan följa. Kvar blir northmill än sålänge då.

Inte tänkt på det innan med UC, mer positivt o ha kvar den där outnyttjad då!

Tagit steget nu och börjat med att säga upp ferratum, dem har nån process där man fyller en formular för uppsägning så den har jag "ansökt" om. Vilken jävla process? Och med det hundra varningar om man verkligen är säker på att man vill avsluta krediten. Dem vet hur dem ska leka med folks psyke.

Ska även skicka in mailet själv med din mall:tummen: blir bra dehär
Kanonbra beslut! Tycker det är rätt också att du stänger allt utom Northmill om du väljer att ha kvar en nödkredit. Det eftersom den fyller trippla funktioner på det sättet genom att den är nollad.

Dels så blir det då den valda nödkrediten, dels så är den lite billigare än övriga, men också förbättrar UC betyget genom att vara kvar nollad och därav motiverar dig att hålla den nollad eller nolla den igen om du någon gång skulle behöva nyttja den eftersom du får bättre UC igen.

Dom andra fyller bara egentligen en funktion. Det blir en dyrare nödkredit men risk att man nyttjat i onödan och att dom gör mer skada än nytta.

Dom har verkligen krånglat till det i så fall Ferratum. För mig räckte ett mail liknande mallen där så var jag permanent spärrad. Nu gäller det bara att få iväg alla andra mail också så är du på rätt spår!

Kanonbra beslut! Tycker det är rätt också att du stänger allt utom Northmill om du väljer att ha kvar en nödkredit. Det eftersom den fyller trippla funktioner på det sättet genom att den är nollad.

Dels så blir det då den valda nödkrediten, dels så är den lite billigare än övriga, men också förbättrar UC betyget genom att vara kvar nollad och därav motiverar dig att hålla den nollad eller nolla den igen om du någon gång skulle behöva nyttja den eftersom du får bättre UC igen.

Dom andra fyller bara egentligen en funktion. Det blir en dyrare nödkredit men risk att man nyttjat i onödan och att dom gör mer skada än nytta.

Dom har verkligen krånglat till det i så fall Ferratum. För mig räckte ett mail liknande mallen där så var jag permanent spärrad. Nu gäller det bara att få iväg alla andra mail också så är du på rätt spår!
Skitbra! Precis, funkar även som en motivation o ha kvar northmill där. O förhoppningsvis förblir den nollad bara.

Tack.. ja,inte ens fått svar tillbaka. Har för mig att dem förr hade nummer för o ringa in till dem men det verkar dem inte ha längre.
Samma med merax, hört av mig till dem via mina sidor och ännu inget svar. Dem verkar ju ha nummer däremot så ska ringa in senare idag.

Kanske motiverar dem med mailen med den mallen du skrev. Känner mig säkrare nu o skicka iväg det till alla krediterna ,så ska nog skicka iväg det senare idag med.

Jag hade jättesvårt att släppa Flexlimit och Everyday+ till inkasso. Kände att de var min livlina. Men så fort jag satte in så behövde jag ta ut igen så de minskade aldrig. Jag hade en förhoppning om att jag skulle betala ner dem och sen bara använda vid akuta fall men jag kom aldrig dit. Jag släppte dem till inkasso med ångest och oro men idag med facit i hand så var det det bästa jag kunde göra. Båda gick till Svea inkasso. Har bara två betalningar kvar på FlexLimit!

Jag hade jättesvårt att släppa Flexlimit och Everyday+ till inkasso. Kände att de var min livlina. Men så fort jag satte in så behövde jag ta ut igen så de minskade aldrig. Jag hade en förhoppning om att jag skulle betala ner dem och sen bara använda vid akuta fall men jag kom aldrig dit. Jag släppte dem till inkasso med ångest och oro men idag med facit i hand så var det det bästa jag kunde göra. Båda gick till Svea inkasso. Har bara två betalningar kvar på FlexLimit!
Underbart! Måste va skönt o bli av med det äntligen.

Jag borde klara mig ok ekonomiskt nu efter att ha samlat småkrediterna. Svårt o avsluta krediterna bara, precis likt dig kände att dem var min livlina. Bästa jag kan göra o känns bra med är o följa @LånaUtanPapper råd o ha kvar northmill, som jag sj funderade på. Har ju sina fördelar även. Känns nu lättare o avsluta allt annat! Har smält in det men känner smått ångest faktiskt.. känns väl bättre sen. Ändå tänker jag att jag aldrig mer vill fastna med dessa hemska småkrediter igen.

Underbart! Måste va skönt o bli av med det äntligen.

Jag borde klara mig ok ekonomiskt nu efter att ha samlat småkrediterna. Svårt o avsluta krediterna bara, precis likt dig kände att dem var min livlina. Bästa jag kan göra o känns bra med är o följa @LånaUtanPapper råd o ha kvar northmill, som jag sj funderade på. Har ju sina fördelar även. Känns nu lättare o avsluta allt annat! Har smält in det men känner smått ångest faktiskt.. känns väl bättre sen. Ändå tänker jag att jag aldrig mer vill fastna med dessa hemska småkrediter igen.
Det är egentligen inte alls konstigt att vi känner så! Under de tuffaste tiderna har vi varit tvungna att trolla fram nya pengar (=lån) för att gå runt. Det sätter sina spår! Under övergången till bättre ekonomi där man inte är beroende av lån är det inte konstigt att hjärnan håller fast vi det som den tror ger trygghet. Det enda rätta vägen ut ur skulder är att helt sluta låna, sluta handla på betalning och bara handla för pengar man har, sätta upp olika sparande (och se till att få ränta/avkastning) och sakta sakta börja bygga upp en hälsosam ekonomi.
Men som sagt det är en process och att man vill hålla fast vid krediterna innan man är redo att släppa dem tar tid.
Jag har kvar Klarna och Collector kreditkort och konto som jag betar av och ska nolla dem och inte använda mer.
Sen har jag ett kreditkort fr Resurs där man kan dela inköp räntefritt upp till 6 månader. Det kortet använde jag i höstas för att betala en del av bilrenoveringen. Räntefritt är bra! Egna sparade pengar är så klart bäst och målet!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp