Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Svår situation 1.2m i lån

Jag är 28 år gammal och har haft ett spelberoende sedan 2022-03 och har samlat på mig jättemycket lån från långivare och från familjemedlemmar.

Mina snabblån i dagsläget:
  • Lumify - 60 000:-
  • Credifi - 58 000:-
  • Binly - 23 000:-
  • Cashbuddy - 25 000:-
  • Loanstep - 22 000:-
Sedan har jag följande lån från banker:
  • Norwegian bank - 188 000:-
  • ICA - 111 000 :-
  • Swedbank - 92 000:-
Från familjmedlemmar: 668 000:-

Jag har alltså totalt lån på ca 1.2m

Det enda positiva i det hela är att jag har väldigt låga utgifter.
Min månadslön efter skatt: 30 000:-
Mina utgifter: 4 600:-

VAD BÖR JAG GÖRA? Några tips? Vad hade ni gjort i min situation?
SNÄLLA HJÄLP

Börja med att spärra dig överallt gällande spel. Sök hjälp nu! Skäms inte utan gör det bara. Jag var i en liknande situation och jag tog mig ur med löneutmätning och mycket slit..

Börja med att skriva en lista här från högt till lågt i månadskostnader och inkludera ränta för varje lån. Detta kommer kommer bli extremt tufft och jobbigt men du klarar det! Vi tror på dig!

Har du värdesaker och tillgångar?

Fy fan så ung, så mycket skulder.
Fixa samlings lån på 500.000 och börja pröjsa av din släkt.

Givetvis måste högsta prioritet vara att få hjälp gällande ditt spelberoende.
Gällande dina lån börja med att få ner månadskostnaderna. Ring runt till långivarna och böna och be om att få längre avbetalningstid, sänkt ränta, betalningsfria månader osv. Hur ser skulderna ut till dina familjemedlemmar, har du möjlighet att skjuta upp betalning, eller betala någon symbolisk summa? Nu vet vi inget om månadskostnader för dina lån som räntesatser osv. Normalt är snöbollsmetoden värd att följa och betala det som du har över varje månad på den skuld med minst balans.
Kolla också om du kan skattejämka om du inte redan gör det.

Att du tagit så många skitlån får mig att tro att du inte har så bra UCbetyg men har du ett ok betyg så sök samlingslån på 500.000. Samla ihop det värsta, högsta möjliga återbetalningstid. Allt du får över efter fasta utgifter betalar du till dina familjemedlemmar. Alternativt ta ett samlingslån och får du inte lösenkrav/inte lösenkrav på hela beloppet så betalar du av dina familjemedlemmar med lånet. Beror ju helt på hur bråttom dom har med återbetalningen.

Klart man kan söka men det har blivit tuffare få lån. Samlingslån på 500000kr lär ju inte vara helt lätt att få.

Vad kostar lånen dig varje månad?
Kan snöbollsmetoden vara effektiv (där man betalar/ attackerar minst lånet först oavsett räntekostnad)?
Har du möjlighet att pausa lånen till familjemedlemmar?
Kan du få pausa något/några lån så du kan betala av de minsta lånen först för att skapa lite andrum i dina utgifter?
Kan du, under en kort period, jobba extra för att kunna betala av på lånen och så småningom ta ett samlingslån?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp