Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Styra extra betalningar till räntebetalning på annuitetslån?

Hej,

Jag har ett LO medlemslån, har ca 70 tusen kvar att betala av. Började på 100 tusen, 6 års avbetalning. Efter att ha läst trådar här har jag förstått hur ett annuitetslån fungerar.

Kan man genom att göra extrabetalningar begära att styra dessa till att betala av ränta i första hand? Vore fint att få bort så mycket ränta som möjligt innan nästa år.

Fast då blir det framtida ränta man skulle betala nu i så fall...? Antar att svaret är nej...?

Tänker såklart på de försämrade reglerna om ränteavdragen nästa år.

Ränta uppstår ju dag för dag, du kan inte betala av ränta som inte uppstått.
Betala av extra innebär ju mindre ränta framöver, vilket är positivt

All extra amortering går direkt emot kapitalskulden vilket som lasseman säger ger dig mindre räntekostnader framöver varje månad.

Lite beroende på hur annuniteten är byggd innebär extraamorteringen antingen lägre månadskostnad eller kortare betaltid.
Jag tror det förstnämnda är det vanliga

Lite beroende på hur annuniteten är byggd innebär extraamorteringen antingen lägre månadskostnad eller kortare betaltid.
Jag tror det förstnämnda är det vanliga
Faktiskt oftast tvärtom tycker jag.
Vad ja vet så kortas betalningstiden på följande,
Swedbank,Svea Bank, coop, Santander och Marginalen (på alla dessa så vad ja vet kortas återbetalningstiden vid amortering och månadskostnaden blir detsamma men givetvis lägre räntekostnader)

Faktiskt oftast tvärtom tycker jag.
Vad ja vet så kortas betalningstiden på följande,
Swedbank,Svea Bank, coop, Santander och Marginalen (på alla dessa så vad ja vet kortas återbetalningstiden vid amortering och månadskostnaden blir detsamma men givetvis lägre räntekostnader)

Jag har förvisso bara haft fordonslån hos santander, där minskade månadsbeloppet vid extra amortering

Om man amorterar extra då avslutas lånet snabbare men det kan hos vissa långivare minska månadskostnad också t ex hos Collector. Om min normal amortering är 2000 och jag lägger till extra 2000 så klart att mitt lån avslutas mycket snabbare.

Har blanco hos Santander och yes, månadskostnaden minskar när jag extra amorterar.
Wierd! Verkar va olika, min bror har ett lån där med ca 40k kvar. Amorterat in extra ibland har han ca 500kr/mån o alltid varit samma återbetalningstid.
Kanske beros på när lånet togs.

På Resurs gäller

"Återbetalningsperioden förkortas ifall man gör en större inbetalning, månadsbeloppet blir densamma"

Och samma hos Northmille

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp