Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Strunta i att redogöra blankett för kundkännedom?

Hej,
Jag betalade för ett jävla tag sedan ett kreditkort som jag hade hos Forex bank. Det var typ 150.000 kronor och jag betalade av hela. Nu har jag ingenting att göra med Forex längre. Jag har inga lån hos dom och jag har inget konto hos dom.

Jag fick en blankett där jag ska fylla i typ 5 frågor (ett halv år senare eller något)

Jag ska bland annat ange varifrån pengarna kommer och dylikt. Det är inga problem så sätt men grejen är den att jag slutbetalade lånet hos dom via hjälp utav släktingar men även andra personer som jag helst inte vill uppge.

Vad händer om jag struntar i att fylla i det här? Detta är andra påminnelsen jag får utav dom att fylla i....
Kan jag säga att alla pengar/betalningar kommer ifrån mitt konto/min lön eller kollar dom upp det?

Lånet återbetalt, konto avslutat. Skicka tillbaka blankt så slipper du säkert påminnelser lite som statistika centralbyrån. Dem kan ju knappast kräva att du ska svara.

Står nått om penningstvättlag på hemsidan. Men dem har ju redan tagit emot och avslutat. Jag skulle göra som jag skrev ovan.

Lånet återbetalt, konto avslutat. Skicka tillbaka blankt så slipper du säkert påminnelser lite som statistika centralbyrån. Dem kan ju knappast kräva att du ska svara.

Dom kan inte det va?

Dom korrar ett fel dom gjort sedan innan.

Dom är skyldiga stt fråga detta när du avslutar lånet.

Förmodligen sätter FI press med alla skandaler som varit.

Du kan skriva vad som helst typ, är för att dom ska ha ryggen fri som bank ifall det är någon skit.

Sparat/ lånat till bättre ränta osv välj :)

Och det har med penningstvättslagen varför dom ens frågar nu

Ok, jobbat på bank i 9 år tills för ett år sedan.
Kundkännedom är ett steg i att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. Bankerna har krav på sig att ”känna” sina kunder, för att få behålla sin banklicens och få bedriva bank. Jag hade ansvar för detta på mitt kontor och fick skicka ut brev till kunder som inte varit inne på banken på en längre tid. Dem ombads att komma in och legitimera sig och svara på några frågor.
Om man uppger att man kanske kommer sätta in 0-1000 kr i månaden och så börjar det komma in 5000 varje månad så reagerar bankens monitoreringssystem, precis som när man får många swish. Eller om man helt plötsligt börjar göra massa utlandstransaktioner men uppgett att man inte kommer göra det. Allt för att förhindra att man har kunder som tvättar pengar, eller stödjer typ IS.

Inget särkilt händer om man inte svarar men banken kan för en ”aktiv” kund tex spärra vissa tjänster såsom bankkort och internetbank så att kunden kontaktar banken och dem får på så sätt svar på sina frågor. Tvärvägrar man kan banken besluta att dem inte kan erbjuda kunden vissa tjänster för att banken inte förstår syftet.

inga konstigheter egentligen, ingen person som aktivt sitter och granskar vad man gör men för att monitoreringsdystemet ska registrera ett ovant beteende hos en kund.

Systemet är även uppbyggt för att skydda kunder som utsätts för bedrägerier, tvingas vara målvakter, id kapningar eller andra oegentligheter.

Har du ingenting kvar hos dem och inte heller tänker ha det så är det bara gå till närmsta kontor och avsluta ditt engagemang.

Tack för svar.

Det ska sägas att det naturligtvis inte är några otillåtna pengar här eller pengar ifrån utlandet. Jag har också avslutat hela mitt engagemang hos dom.

Innebär det om jag inte svarar på deras önskemål så händer ingenting? Dom börjar inte luska i min ekonomi, anmäla mig till skatteverket/polisen eller liknande?

Vet att i alla fall en storbank spärrar kontona för kunder som struntar för länge i att svara

Främsta syftet är med dessa KYC att kunna säkerställa att man inte erbjuder banktjänster till personer som tvättar pengar eller har finansierar terrorism eller liknande.

Banken kommer låsa tillgångar konton tills man svarat till slut (vilket inte gör dig något eftersom du inte har kvar konto).

Banken kan om de vill, dock högst osannolikt utreda och skicka till finanspolisen. Väldigt ovanligt dock, och inte ens tänkbart i ditt fall. Förekommer om man har ett kontoutdrag som ser väldigt tokigt ut och får svar av kunden som tyder på penningtvätt/finansiering av terrorism, eller att banken misstänker det själva , baserat på kontouppgifter och att kunden inte kan svara på ett rimligt sätt.

I ditt fall är jag helt säker att du bara kommer stänga ner dig som kund och ha dig som extra hög risk då du undvikit att svara, ifall att du vill bli kund hos dom igen så dom vill ha extra koll.

Det värsta som kommer hända dig med andra ord är att de med stor sannolikhet inte kommer automatiskt erbjuda dig lån via förmedlare i allafall i framtiden om du struntar i frågorna.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp