Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Strax börjar löneutmätning

Jag är en kvinna som har hamnat i sms-låneträsket. Det gäller både mig och min man. Detta pga av att vår äldsta som är tyvärr en tung missbrukare som har stulit mm från oss och för att klara oss och att kunna betala räkningar så har vi tagit blancolån,krediter och sms lån för att klara oss. Vi som föräldrar har aldrig haft tanke på att sätta dit vår son. Nu har det tyvärr gått så långt att vi var tvungna att kasta ut honom, Det låter hårt att kasta ut sitt eget barn men vi har inget val. Oron finns där varje dag som natt, var sover han? Lever han? Och ett flertal tillfällen har vi fått samtal från lasarettet att vi måste skynda oss dit för han har tagit överdos och dom vet inte om han kommer att överleva.
Samtidigt som vi håller på och försöka få hjälp av dom sociala myndigeterna att dom skall hjälpa vår son så håller vi på även att försöka reda upp vår eknomi. Som tur är så har jag så snäll chef och arbetskamrater så dom vet om vår situation och min chef gick med på att betala ut alla mina sparade semesterdagar så att jag kunde lösa min mans skulder hos kronofogden. Men min löneutmätning börjar väl strax, så här lagom till jul. Men det gör faktiskt inget. samtidigt känns det skönt på något vis att börja betala av dessa sms lån. Sen vet jag tyvärr inte hur vi kommer att kunna betala våra blancolån med tanke på löneutmätningen men jag tänkte ringa upp dom och berätta som det är och kolla om vi kan få en lägre månadskostnad ett tag. Kfm ringde igår och ville ha mina inkomstuppgifter, samtidigt frågade dom om jag hade nåt av värde och jag svarade en bärbar dator som är värd ca 3000:- men den var han inte intresserad av. han frågade även om jag hade bil, svarade att jag äger ingen bil utan det är min man, inga smycken äger jag heller. Många har blivit stulna pga vår son och resten har jag sålt för att betala inkassobolagen. Sen frågade han inget mer. Så jag hoppas att det kommer att räcka med löneutmätning, och inte rör min mans bil och vårt hus. Min skuld hos Kfm är drygt 32 000:- i dagsläget. Ville bara skriva av mig lite och jag önskar er alla er en fin hlg. :)

Förstår hur tungt det måste kännas för dig/er. då jag är en spelmissbrukare samt har en bror som tagit tunga droger men är drogfri idag, men det har ju satt sina spår det ekonomiska är ju jobbigt för er, är i samma sits men har inga skulder hos fogden längre men har anmärkningar så hoppas allt går bra för eran son ibland har man inga andra val när inget hjälper tycker det är starkt av dig att prata om det . kramar till er .

Så roligt att höra att din bror är drogfri idag och jag önskar dig all lycka och håller verkligen tummar och tår att du kommer ur ditt spelberoende. Så skönt att höra att du inte har några skulder hos fogden längre. :)
Vi har hela tiden varit öppna och ärliga om vår sons missbruk, då vi lever i en ganska lite ort och samtidigt så skönt för vi får massor med stöttning av många vänner och arbetskamrater. Visst finns det människor som vi trodde var våra vänner som inte längre hör av sig, men som jag sa till min man, det var inga riktiga vänner. Lycka till med allt och många kramar från mig. :)

Hoppas det löser sej med era skulder att allt går bra och framförallt att er son får den hjälp han behöver.
Så att ni kan vara tillsammans igen,pengar är inte det viktigaste i livet
det är ens FAMILJ mår inte dom bra så spelar det ingen roll hur mycket pengar man har (har man till hyra och mat ,bensin så räcker det )
Själv har jag det skitjobbigt nu men tänker att dom kan dra från lönen,
jag kan ha anmärkning men jag är frisk fysiskt men inte psykiskt ska jobba många år till och JAG ska klara detta
Tänker på er alla i detta forum och LYCKA TILL

Hej Svalan! Du har så rätt! Huvudsaken är att familjen är frisk och mår bra. Pengar är bara ett ont måste. Det är som du säger att huvudsaken är att man har tak över huvudet och mat på bordet. Håller tummar och tår även för dig att allt löser sig till det bästa för dig. Många kramar!

hej igen
jag pratade med en kille på Gothia inkasso igår
jag fick så bra info om allt som rör KFM, skuldsanering,lönutmätning
tipsa om att ringa alla fodringsägare begär accord .strypa räntan
om man inte har många smslån så kanske det blir billigare än om man har lönutmätning .(då räntan tickar på)
han sa att det sämsta va att släppa det till kfm,det kostar ju ca 700kr bara det skickas dit .med dom pengarna kan man ju göra en avbet istället
vid sanering får man ta med skulder som ej ännu har gått till kfm.Ja han verkade trovärdig tog sej verkligen tid att förklara .

Åh tack snälla för ditt svar. :) På måndag skall jag ringa Alektum där jag har mina 2 största skulder, sammanlagt 20 000:- och jag kan få en avbetalningsplan där istället för löneutmätning. Då kan jag betala in resten av mina sms lån direkt till fordringsägarna och då skulle jag slippa löneutmätningen. Det är ju inte säkert att dom går med på detta men värt att försöka i alla fall. :)

Fy vilken historia :-( Önskar så att det löser sig för eran son. Tragiskt :-/

Många är vi i denna jobbiga sits som ger total ångest. Själv är jag i skuldfällan pga att jag har hjälpt en nära vän (anhörig )som hade det ofantligt tufft, som jag hjälpte. Hen valde dock att inte leva mer :-( Har höga blancolån pga detta, men dessa klarar jag av utan problem sen några år.
Sms-fällan har jag hamnat i pga kärleken till min häst. Vi har gått igenom vissa olycksfallsskador/sjukdomsfall sista åren som inte täcks av försäkringen. Det mesta har dock täckts av försäkringen men självriskerna är höga så det springer lätt iväg massor av tusenlappar, månad efter månad för återbesök osv.. Men.När man står där med sin bästa vän sen 19 år och veterinären säger att prognosen är god, "ska vi laga honom" ? Då kan man inte gära säga "Nej, skjut honom". Jag har sett denna varelse födas och varit med hela hans liv. Fött upp och ridit in, vi var ett liksom. Nu finns min häst inte längre, det gick inte vägen sista gången, och kvar står jag med massa skit- smslån och ett stort hål i mitt hjärta :-/. Trodde jag skulle reda ut allt, men alltid kommer mera... Fick räkningen för avlivningen och destruktion ala 9000:- nyligen. Då kraschar det igen minst sagt. Försöker nu med avbetalningsplaner och släpper vissa till inkasso..

Förlåt det var inte meningen med trådkap. Skönt att skriva av sig då ingen i min krets anar...

Önskar er all lycka och att allt reder sig!

Vilken jobbig resa du gjort. Först det där med din vän och sen din älskade häst. Vet hur mycket dessa djur betyder för en. Man gör allt för dom. Har själv en hund.
Du gör helt rätt i att skriva av dig.Det hjälper lite att öppna sig.
Jag bör jade själv också med avbetalningsplaner till inkasso men dom krävde så mycket varje månad så det blev jakt i alla fall på pengar för att klara sig en månad framåt. Tills slut orkade jag inte med något. Tanke på sonen tog all vår kraft. Till slut blev det en fasa tom att gå till brevlådan och hämta posten där jag visste låg alltid massor med kravbrev. Dom orkade jag inte ens öppna alla gånger. Tillslut började breven komma från kronofogden och då kunde jag inte blunda längre. Men samtidigt kändes det bra för nu hade jag fått slut på lånekarusellen. Massor med betalningsanmärkningar och nu skall dom börja med löneutmätning. Men nu kanske vi får ett slut på eländet. Då kan vi lägga all vår kraft för att slåss mot dom sociala myndigheterna så att vår son får hjälp.

Ja, ångesten att öppna brevlådan.. Jag vågar INTE träffa brevbäraren, och jag ber till gud att grannarna inte kikar ner i min brevlåda (har lådor på rad, bor på landet), då skulle jag dö!
Har också funderat att släppa allt till KF, för jag är så less och mår så dåligt av att all ledig tid går åt till att fundera, goggla, räkna..hur man ska lösa allt. Dock, släpper jag alla smslån till KF så kan jag inte betala mina blancolån och då är jag skuldsatt för resten av livet. Tar dom ifrån mig allt jag har byggt upp (min dröm) och min andra häst (som dock är skadefri och kostar minimum i drift, men hon har ett värde rent pengamässiggt, så hon är väl det första dom tar), ja, då bryter jag samman totalt, då vill jag inte vara med mer. Så jag MÅSTE lösa detta. Försöker sälja av allt jag kommer på på Tradera. Inget av direkt värde, men många bäckar små...

Förstår att det är oerhört tungt, jag hoppas att ni snart är på fötter igen, och jag hoppas av hela mitt hjärta att er son får den hjälp han behöver.
Åh, sånt här är så tungt att läsa om, alla livsöden..Blir ledsen.. OM bara normala banker kunde se vad man faktiskt kan betala av/månad istället för att bara fokusera på historik, då hade detta forum varit ganska så tomt på skribenter!

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp