Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Strategier för ett samlingslån

Från min förståelse, så behöver det inte vara negativt för UC kreditbetyget om man har beviljad kredit men som inte används/låg utnyttjandegrad .. detta då att det visar att det finns en buffert och risken att man råkar ut för betalningsproblem det närmsta året minskar. Det som är mindre bra, för kreditbetyget ha krediter som är fullt utnyttjade.

En tanke om man vill få till ett samlingslån, med så låg ränta som möjligt genom att kunna visa upp ett bra kreditbetyg, är att man ser till betala på krediterna innan man har tänkt att söka samlingslånet så att upplysningen hinner visa 1-2 månader med låg eller ingen kreditutnyttjande på befintliga krediter.

Hoppas det går bra med samlingslånet!

Låg kommer den inte att bli oavsett. Har precis betalat av collector (kreditkort).
Om jag avslutar det försvinner en kredit och en långivare. Men kreditutnyttjandet stiger lite. Frågan är vilket som ger mest utdelning på scoren.

En annan fråga. Enligt uc hemsida ser jag att dom tittar på hur mycket av sina krediter man utnyttjar. Är det någon som vet om dom då mäter graden på enbart de krediter man kan utnyttja? Eller mäter man alltid totalen?
om jag har ett fastighetslån på 2 miljoner och ett kreditkort med en beviljad kredit på 10.000 som jag nyttjat 5000 kr på.
Har jag nyttjat mina krediter till 50% då? Om bostadslånet räknas in har jag ju nyttjat över 99%.

Senast ändrad:
Jag läste i början av denna tråd att någon hade betalt in sin hela kredit och avslutat den och fick sämre credit score. Så avsluta en kredit behöver kortsiktigt inte alltid vara bra för sitt kreditbetyg.

Jag kan ge mig som exempel. 5 blankolån + 1 kredit (95% utnyttjad). 5 ffs. - ca 15.7% i kreditscore
1 månad senare - Betalade bort ett mindre blankolån (20 tkr) och betalade krediten (ca 35% utnyttjad). 4 ffs. = 1.2% i kreditscore.

Nu för denna uppdatering som kommer i slutet av veckan så har jag 0% i utnyttjad kredit (krediten är ej avslutad) .. jag hoppas hamna runt 0.6% i kreditscrore eller något.

Tack för lyckönskning och tips Dunkey :)

Lutar mer åt att det viktigaste för mig är att vänta med ansökan till dec. Då har jag visat att alla skulder sjunker och att jag inte utnyttjar krediterna, plus att jag bara har en ff på mig då. Mer kan jag nog inte göra :)

Sunt tänkt Krona du får ju lägre ränta också ju bättre allt ser ut för dig ekonomiskt.:):)

Norwegian blir förstavalet. Blir räntan 15% då får det vara så. Kan alltid lägga om lånet efteråt :)
Det absolut viktigaste för mig är bara att det går att baka ihop :)

Senast ändrad:
Hej!
Jag sitter på en hel del krediter och blancolån och som alla andra här, är jag sjukt trött på dessa skyhöga räntor och har i min egen skalle siktat in mig på Ica-banken.

Det jag söker efter nu är efarenheter av lån från Ica och tips för hur jag bör agera/betala (ska jag satsa på att betala mina dyraste lån som inte syns eller ska jag få ner mina krediter etc) samt om det finns en chans eller bör jag byta strategi?

Jag har i skrivande stund 3st blancolån på tot. 222000 kr och 2 st kontokrediter där jag har använt 69000 av 80000 som syns på min UC. Utöver det har jag avbetalningar å blanco på ca 50000 som inte syns och min score ligger på 14.7 med 7 FF men utan anmärkningar.

Jag har de senaste 2 åren haft inkomst på
462000(2014) och 320000(2013) men mitt underskott steg från 24000 till 46000 förra året så det känns ju sådär.

Tack på förhand
Mvh

Hej!
Jag sitter på en hel del krediter och blancolån och som alla andra här, är jag sjukt trött på dessa skyhöga räntor och har i min egen skalle siktat in mig på Ica-banken.

Det jag söker efter nu är efarenheter av lån från Ica och tips för hur jag bör agera/betala (ska jag satsa på att betala mina dyraste lån som inte syns eller ska jag få ner mina krediter etc) samt om det finns en chans eller bör jag byta strategi?

Jag har i skrivande stund 3st blancolån på tot. 222000 kr och 2 st kontokrediter där jag har använt 69000 av 80000 som syns på min UC. Utöver det har jag avbetalningar å blanco på ca 50000 som inte syns och min score ligger på 14.7 med 7 FF men utan anmärkningar.

Jag har de senaste 2 åren haft inkomst på
462000(2014) och 320000(2013) men mitt underskott steg från 24000 till 46000 förra året så det känns ju sådär.

Tack på förhand
Mvh

Jag tror tyvärr inte ica kommer godta den scoringen, jag minns inte vad jag hade för scoring, men jag hade ett lån på icabanken som jag ville höjja för typ 3-4 år sedan, hade lite lägre inkomst än dig, men fick avslag på ansökan om höjning, i svaret skrev dom nåt om just score. Jag minns inte vad jag hade, men jag har vad jag vet aldrig haft sämre än typ 7-8 eller så, och det var för dåligt för icabanken.

Jag skulle sätta min UC på typ lendo/freedom eller nån annan sån där förmedlare, för att få erbjudanden från flera.

Har läst här på forumet att Icabanken är hårda på antal förfrågningar så om du inte vill vänta ut dem så satsa på Axo eller Lendo

Tack för svar!
Jag kan mycket väl tänka mig att rida ut mina FF och i början av februari kommer det bara att finnas 2 st kvar (17 april och 29 maj). Samtidigt amoterar jag ca 6500 kr i månaden på mina UC lån så de kommer ju att sjunka 40-50000 tills dess iom att jag har möjlighet att extraamotera någon tusing i månaden då jag bor väldigt billigt.

Tror ni att det är möjligt att sänka min score så pass mycket till februari?Och hur bör jag lägga min fokus på extraamoteringarna? Kommer garanterat att ha en kontokredit mindre fram tills dess också om det hjälper

Jag klarar mina månadskostnader just nu så det är ingen katastrof om jag får vänta heller, även om det är mycket pengar man får slänga ut varje månad på gamla synder

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp