Storbank vs nischbank vid lån?

Hej!

vi ska lösa lån och har kontakt med diverse olika banker. Om man tittar på rörlig tremånadersränta så ligger Skandia bäst till för oss. Skandia är väl att räkna som en nischbank? Vad talar emot att välja Skandia istället för ex LF, Swedbank eller Handelsbanken? Risker? Fördelar?

Tusen tack för all input!

Jag ser ingen anledning att inte ta billigaste om dom erbjuder samma belåningsgrad.

Hur menar du? Ska ni låna pengar hos någon bank för att lösa ett befintligt lån? Min erfarenhet är att storbankerna ger sämst villkor när det rör dig om blancolån. De vill mest vara med och leka när det finns säkerheter för lånen t.ex bostadslån. Kolla upp olika småbanker, för egen del var jag mycket nöjd med Northmill bank och deras Reducekoncept när det gäller att flytta ett lån från en bank till en annan vilket då blev till dem och med en bättre ränta.

Ni behöver vara lite tydligare med vad ni ämnar göra. Höja bolån? Flytta bolån? Samlingslån enbart?

Hur menar du? Ska ni låna pengar hos någon bank för att lösa ett befintligt lån? Min erfarenhet är att storbankerna ger sämst villkor när det rör dig om blancolån. De vill mest vara med och leka när det finns säkerheter för lånen t.ex bostadslån. Kolla upp olika småbanker, för egen del var jag mycket nöjd med Northmill bank och deras Reducekoncept när det gäller att flytta ett lån från en bank till en annan vilket då blev till dem och med en bättre ränta.
Urskta dåligt ordval. :) vi ska teckna ett nytt bolån för stt köpa en nyproducerad lägenhet. Vi har inga andra lån i nuläget förutom sambons CSN-lån som hon betalar av regelbundet på.

Lägst ränta gäller, men tänk att man ofta kan få ränterabatt hos storbankerna, så jämför inte bara online, kolla med er egen bank också. Många av nischbanker har en mycket lägre belåningsgrad än storbankerna, och det är pga det de kan erbjuda lägre ränta (lägre risk). Dvs isf är det ofta kontantinsatsen som styr vilken ränta ni kan få.

Har någon Bolån hos Skandia? Hur är dem? Är det en smidig process?

Lägst ränta gäller, men tänk att man ofta kan få ränterabatt hos storbankerna, så jämför inte bara online, kolla med er egen bank också. Många av nischbanker har en mycket lägre belåningsgrad än storbankerna, och det är pga det de kan erbjuda lägre ränta (lägre risk). Dvs isf är det ofta kontantinsatsen som styr vilken ränta ni kan få.
Tusen tack för all input och kloka svar. Det blev till slut en "storbank" eftersom vi där lyckades förhandla till oss bäst ränterabatt av olika anledningar. Har lite frågor om kredittid för lån men startar en ny tråd, svara gärna där om ni har något att tillägga: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/löptid-kredittid-på-bolån.21074/

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp