- Meddelanden
- 31 508
- Mottagna reaktioner
- 16 521
- Poäng
- 11 977
Jag överdrev lite. Samvetet/hedern tillåter inget sånt. Lasseman, du som är duktig på det mesta: Vet du om det går att skriva över skulder från någon annan på sig själv? Låt oss säga att någon har en massa skulder som han inte kan betala, men som personen som han skriver över skulderna på, har ett arbete som Kfm kan göra en löneutmätning på.
Det är säkert inte möjligt, men när man läser hur inkassobolagen köper "skulder" till höger och vänster borde det i teorin vara möjligt tänker man.
Nja, du kommer ju nära det du beskriver genom att låta en bekant ta ett lån åt dig för att lösa de skulder du dragit på dig, om sen bekante vill ha löneutmätning så är det ju bara att skita i att betala..
Vissa krediter går att skriva över på andra, men enbart med kreditgivarens tillstånd, det brukar gälla typ avbetalningsköp på fordon, och även bolån går att överlåta på andra, men bara om banken gillar idén.
Sett ur kreditgivarens synpunkt vore det lite absurt om det gick att skriva över utan att dom hade något att säga till om.
Exempel: Säg att jag och SEB ingår ett kreditavtal, jag lånar 100k av SEB och lovar att betala tillbaka det på ett visst sätt, SEB tyckte jag var kreditvärdig och var villig att ta risken.
När jag satt sprätt på mina 100k och tycker att det är bra tråkigt att stå o och betala på det där, så skriver jag över mitt lån till SEB på Roffe, en av de i yttersta eliten i stadens a-lag, han får en kvarting brännvin special för besväret.
Då skulle SEB vips stå och försöka få betalt av Roffe, som dom aldrig ens bett om att få som kund, och jag kan tokroa mig med min vansinnigt stora tv jag köpt för 100k.
Det skulle lixom inte bli hållbart

Men ett billån går att överlåta, men det förutsätter också att man överlåter fordonet. Ett bolån går att överlåta, vissa banker kräver att man också överlåter boendet i motsvarande del, men faktiskt så gör inte alla banker det.