Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Starta om ekonomin efter spelberoende och skuldsanering – tips och råd?

Tjena tjena, 35årig man här!

jag har haft ett grovt spelberoende i många år som mynnat ut i många olika lån och en lånekarusell. Jag släppte allt i början av 2023 pgr av att jag helt enkelt inte kunde betala allt.
Nu har jag en dotter på 2år och börjat tänka om i livet och ordna upp min ekonomiska situation.

Jag har löneutmätning genom akassa nu. Men gjort allt för att dom inte ska få en krona ungefär. Jobbat så jag bara fått det minsta tillbaka. Gått på akassa, hoppat mellan olika jobb så kronofogden inte hunnit med och få in pengar förrän jag bytt och allt för att jävlas.

Med löneutmätning och en del inkasso som dom dragit tillbaka så är skulden stor. 1.5miljon hos kronofogden och resten har jag direkt kollat upp.
Har även kollat deras prognos för återbetalning på 10år och det är 23000 i månaden för att bli skuldfri, betala mindre hinner räntorna öka och därmed skulden.

Hur ska jag börja? Vem ska jag börja ringa, inkasso eller kronofogden? Eller skuldrådgivare?

Senast ändrad:
Är det skuldsanering eller löneutmätning?

jag har haft ett grovt spelberoende i många år som mynnat ut i många olika lån och en lånekarusell. Jag släppte allt i början av 2023 pgr av att jag helt enkelt inte kunde betala allt.
Nu har jag en dotter på 2år och börjat tänka om i livet och ordna upp min ekonomiska situation.

Jag har skuldsanering sen innan men gjort allt för att dom inte ska få en krona ungefär. Jobbat så jag bara fått det minsta tillbaka. Gått på akassa, hoppat mellan olika jobb så kronofogden inte hunnit med och få in pengar förrän jag bytt och allt för att jävlas.

Med löneutmätning och en del inkasso som dom dragit tillbaka så är skulden stor. 1.5miljon hos kronofogden och resten har jag direkt kollat upp.
Har även kollat deras prognos för återbetalning på 10år och det är 23000 i månaden för att bli skuldfri, betala mindre hinner räntorna öka och därmed skulden.

Hur ska jag börja? Vem ska jag börja ringa, inkasso eller kronofogden? Eller skuldrådgivare?
Har du redan haft skuldsanering? Om inte kan det vara ett alternativ men är det så att du redan haft det så är det lite små kört utan en väldigt hög inkomst

Rekommenderar att kolla på skuldsanering - det är troligen din lösning att bli skuldfri, boka möte med komunnens skuldrådgivare. Kom ihåg att 1.5 miljon hos KFM är minst 2.5-3.5 miljoner i slutändan när du räknar på ränta och dröjsmålsränta varje år.

Inlägg 1-9 är mycket av mina tankar om skuldsanering

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/

Jag fattar att du vill lösa situationen nu, men ditt sätt hittills har mest gjort allt värre. Att aktivt försöka undvika betalning genom att hoppa mellan jobb och a-kassa för att jävlas med Kronofogden slår tillbaka på dig själv, skulden växer, processen drar ut på tiden och du gör det svårare att få en stabil lösning, särskilt nu när du har barn.

Sluta spela det spelet direkt och byt strategi till samarbete. Börja med att kontakta Kronofogden och be om en tydlig genomgång av hela skuldbilden. Sen tar du kontakt med en kommunal budget- och skuldrådgivare, de är gratis och vana vid exakt din situation. Inkasso är mindre relevant när det redan gått så långt.

Det du egentligen borde sikta på är skuldsanering, men då krävs det att du visar att du försöker göra rätt för dig, inte undvika betalning. Ju tidigare du ställer om, desto bättre chans att få en hållbar väg ut, både för dig och din dotter.

Jag har löneutmätning genom akassa nu. Men gjort allt för att dom inte ska få en krona ungefär. Jobbat så jag bara fått det minsta tillbaka. Gått på akassa, hoppat mellan olika jobb så kronofogden inte hunnit med och få in pengar förrän jag bytt och allt för att jävlas.

Ditt sätt att agera hitills är ju inte postivt om du tänkt söka skuldsanering. Du ska ju visa att du gjort vad du kan o det gör du ju uppenbarligen inte. Ta kontakt m skuldrådgivare.

Prata med skuldrådgivare i kommunen och planera att söka skuldsanering. Det är det enda du kan göra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp