Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Starta företag utomlands för att få mer ekonomiskt andrum

Min livssituation i Sverige är bedrövlig och jag kommer inte klara av att fortsätta leva så här i många år framöver pga mina stora skulder.

Vad jag är intresserad av att göra är att skriva ut mig ur Sverige och klippa alla svenska band & starta ett företag i ett EU-land.

Varför? Om jag är utskriven ur Sverige helt och hållet så har Kronofogden ingen rätt att göra utmätning på mig så jag slipper problemet med att majoriteten av pengarna försvinner varje månad utan att jag kan göra något åt det.

Givetvis tänker jag betala fordringsägare även fast jag bor utomlands och jag vill såklart bli skuldfri. Men min förhoppning är att jag ska kunna göra det på mitt vis så att jag vid varje månadsslut har kanske 10k extra kvar efter jag betalt hyra,räkningar,mat och fordringsägare som jag kan göra vad jag vill med. DET är hela syftet med det här!

Hade det fungerat tro?

KFM har inte direkt befogenhet att utmäta tillgångar utanför Sverige.
Däremot kan de i vissa fall samarbeta med myndigheter i andra länder, särskilt inom EU eller Norden, för att driva in skulder
Att flytta utomlands påverkar inte själva skulden – den försvinner inte bara för att du byter land

KFM har inte direkt befogenhet att utmäta tillgångar utanför Sverige.
Däremot kan de i vissa fall samarbeta med myndigheter i andra länder, särskilt inom EU eller Norden, för att driva in skulder
Att flytta utomlands påverkar inte själva skulden – den försvinner inte bara för att du byter land

Ja och det är väldigt osannolikt att de skulle göra det.

Hade hoppats på svar från människor och inte Chat-GPT, det var därför jag frågade här där det finns massa smarta människor med erfarenhet.

Ja och det är väldigt osannolikt att de skulle göra det.

Hade hoppats på svar från människor och inte Chat-GPT, det var därför jag frågade här där det finns massa smarta människor med erfarenhet.
Det finns få länder i EU som du inte får problem.

Det finns få länder i EU som du inte får problem.

Med att Kronofogden ska försöka göra utmätning på mig trots att jag inte är bosatt eller skriven i Sverige? Jag tror snarare att utmätningen pausas.

Med att Kronofogden ska försöka göra utmätning på mig trots att jag inte är bosatt eller skriven i Sverige? Jag tror snarare att utmätningen pausas.
Företagen du är skyldiga pengar vänder sig till indrivningsbolag i landet du tar dig till.

Företagen du är skyldiga pengar vänder sig till indrivningsbolag i landet du tar dig till.

Ja och det är ju en helt annan fråga så jag tror du citerade fel inlägg där jag besvarade ett inlägg rörande KFM.

Och detta är dessutom en fråga som jag är intresserad av att veta mer av. Som jag skrev i trådstarten så har jag alltså tänkt att betala fordringsägarna även när jag bor utomlands. Men det kanske helt enkelt blir så att det måste ske via avbetalningsplaner med samtliga företag och då kommer jag ändå stå där utomlands med samma typ av pengar kvar på fickan som vid en utmätning i stort sett.

Ja och det är ju en helt annan fråga så jag tror du citerade fel inlägg där jag besvarade ett inlägg rörande KFM.

Och detta är dessutom en fråga som jag är intresserad av att veta mer av. Som jag skrev i trådstarten så har jag alltså tänkt att betala fordringsägarna även när jag bor utomlands. Men det kanske helt enkelt blir så att det måste ske via avbetalningsplaner med samtliga företag och då kommer jag ändå stå där utomlands med samma typ av pengar kvar på fickan som vid en utmätning i stort sett.
Det står dig fritt att förhandla med dina borgenärer idag.
I utlandet får du nog kolla upp specifikt hur det funkar i det land du tänker flytta till vid utmätning. I sverige får du mest troligen behålla ditt företag, det kanske inte funkar i utlandet?

Det kan också vara värt att kolla om du faktiskt får starta bolag i utlandet med skulder.

I sverige är det fritt fram att starta AB med skulder sålänge du inte har näringsförbud eller är försatt i personlig konkurs.
Har du sen skatteskulder kan det bli problem med F-skatt dock.

Det kan också vara värt att kolla om du faktiskt får starta bolag i utlandet med skulder.

I sverige är det fritt fram att starta AB med skulder sålänge du inte har näringsförbud eller är försatt i personlig konkurs.
Har du sen skatteskulder kan det bli problem med F-skatt dock.

Länderna som var intressanta hade inga problem med skulder lyckligtvis.

Men känns väl som det är ett helt kört ändå. Verkar inte finnas något lagligt sätt att få behålla mer pengar än cirkus existensminimum för fordringsägarna kommer väl antagligen inte gå med på någon avbetalningsplan där de ser att jag har kvar pengar som inte behöver gå till hyra/räkningar/mat :'(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp