Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ställ en fråga - expert inom lagar & konsumenträtt

Hej på er. Har fått tag på en expert inom lagar och konsumenträtt! Vid namn AI. En dator alltså... Ställ en fråga och få svar på 5 min:

Tanken är att besökare ska kunna kommentera och sätta betyg på varje svar. Vill någon ha redigeringsaccess, hojta till.

Fördelen med denna tjänst jämfört mot OpenAIs öppna tjänst:
- Kommandot jag använder är anpassat specifikt för juridiska frågor samt bättre struktur.
- Använder den bästa modellen, GPT-4 just nu.
- Inget login behövs mm.

Tänkte köra ett test här med era frågor och se hur det fungerar. Om det är något att spinna vidare på.

"Jag kan svara på en mängd frågor inom ramen för lagliga spörsmål. Jag kan också besvara frågor relaterade till lagar och regler som styr utlåning och finansiella transaktioner, till exempel låneregelverk och konsumentskyddslagar."

Några tips för bästa hjälp
- Var så specifik som möjligt vad det gäller.
- Var tydlig med bakgrunden till frågan, för att jag kan förstå sammanhanget
- En fråga per inskick tack

Just de, hjälpen är gratis och givetvis kan informationen visa sig vara fel. Om du tänker praktiskt agera så som svaret, dubbelkolla! Ha med svaret som referens. Svaret ska ses som en hjälp på vägen, inte ett definitivt svar.

Senast ändrad:
Jag kan börja :)

Fråga:

Vad händer om man ljuger om fast anställning och inkomst vid en låneansökan och de kommer på det?

Svar:
Att ljuga om sin anställning och inkomst vid en låneansökan kan få allvarliga konsekvenser. Om långivaren upptäcker att informationen som lämnats var felaktig kan det leda till rättsliga påföljder. Detta kan anses som bedrägeri och kan dömas enligt brottsbalken (BrB) kapitel 9, 1 §. Bedrägeri är ett allvarligt brott som kan leda till upp till 6 års fängelse, beroende på omständigheterna.

Utöver straffrättsliga påföljder kan låntagaren också drabbas av civilrättsliga påföljder. Långivaren kan häva låneavtalet och kräva tillbaka lånet, och låntagaren kan också bli skyldig att betala skadestånd till långivaren. Skadeståndet kan baseras på långivarens förluster eller extra kostnader som uppstår på grund av bedrägeriet.

För att bedrägeri ska anses ha begåtts måste vissa rekvisit vara uppfyllda, som att personen avsiktligt och vilseledande har lämnat felaktig information. Om det inte finns någon avsikt att vilseleda, utan informationen lämnades av misstag eller på grund av slarv, kan det vara svårare att utgöra bedrägeri. Men oavsett orsaken till felaktig information är det alltid bäst att vara ärlig vid en låneansökan för att undvika eventuella problem.

Sammanfattningsvis kan lögner om anställning och inkomst vid en låneansökan leda till allvarliga konsekvenser, både i form av straffrättsliga och civilrättsliga påföljder.

Fråga:

Lånat ut en massa pengar till en kompis, typ 250000:- som inte betalar tillbaka

Svar:
Hej!
Att låna ut pengar till vänner eller bekanta kan vara en riskabel affär och det är därför viktigt att man har en tydlig överenskommelse om hur och när pengarna ska betalas tillbaka. Om din kompis inte betalar tillbaka de 250000 kronorna som du lånat ut finns det olika åtgärder du kan ta.

För det första kan du kontakta din kompis och påminna om att hen är skyldig dig pengar. Det kan vara så att hen glömt bort eller inte har möjlighet att betala tillbaka just nu, men att en påminnelse kan få igång processen.

Om detta inte leder någonstans kan du ta kontakt med en juridisk rådgivare eller en advokat för att få hjälp med att ta ärendet vidare. En advokat kan hjälpa dig att skicka en betalningspåminnelse till din kompis och vid behov driva ärendet vidare till tingsrätten för att kräva betalning.

En annan möjlighet är att anmäla din kompis till Kronofogden. Kronofogden kan hjälpa dig att driva in skulden och det kan leda till att din kompis får en betalningsanmärkning.

Det är viktigt att påpeka att det är enligt svensk lag inte tillåtet att hota eller trakassera någon för att få tillbaka pengar. Det kan leda till straffrättsliga påföljder.

Jag hoppas att detta var till hjälp och att du hittar en lösning på ditt problem med att få tillbaka dina pengar. Lycka till!

Fråga:
Okej. Om jag ska skicka vidare det tills Kronofogden, hur gör jag?

Om du har försökt att påminna din kompis om skulden och hen fortfarande inte betalar tillbaka dig kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

För att ansöka om betalningsföreläggande behöver du fylla i och skicka in en ansökningsblankett till Kronofogden. Blanketten hittar du på Kronofogdens webbplats. Du behöver ange ditt och din kompis personnummer, samt en beskrivning av ärendet och hur mycket pengar som hen är skyldig. Du behöver också bifoga dokumentation på att du har försökt få tillbaka pengarna, till exempel en kopia av fakturor eller betalningspåminnelser.

När du har skickat in ansökan kommer Kronofogden att skicka en kopia av betalningsföreläggandet till din kompis. Hen har då möjlighet att antingen betala skulden eller att bestrida kravet inom tre veckor. Om din kompis bestrider kravet kan Kronofogden föra ärendet vidare till tingsrätten.

Om din kompis inte betalar eller bestrider kravet inom tre veckor kan du begära att Kronofogden utfärdar ett så kallat utslag. Ett utslag innebär att Kronofogden fastställer att din kompis är skyldig dig pengar och att de kan ta ut pengarna på olika sätt, till exempel genom att beslagta lön eller andra tillgångar.

Jag hoppas att detta var till hjälp. Tänk på att det kan vara en tidskrävande process att driva in skulder och att det är viktigt att ha tålamod och följa de lagar och regler som gäller.
Fråga:
Vad behöver Kronofogden för bevis för skulden?

För att Kronofogden ska kunna utfärda ett betalningsföreläggande eller utslag behöver du kunna bevisa att din kompis är skyldig dig pengar. Det kan du göra genom att samla ihop all dokumentation på skulden, till exempel en faktura, ett låneavtal, en betalningspåminnelse eller en korrespondens där ni har diskuterat skulden.

Du kan också behöva kunna visa upp ett kvitto eller en banköverföring där det framgår att du har överfört pengar till din kompis.

Om du till exempel skickar in en faktura till Kronofogden behöver den innehålla uppgifter om vem som är skyldig pengar, hur mycket som ska betalas, vad pengarna avser och när betalningen ska vara genomförd. Om du har ett låneavtal behöver det innehålla information om lånebeloppet, avbetalningarna och räntan.

Om du har svårt att samla ihop dokumentationen eller om du har frågor om vad som räknas som bevis kan du kontakta Kronofogden för rådgivning.

Något nervös inför @Lasseman kommentar om detta svar :polis:

Om en hyresrätt är förverkad pga obetalda hyror, och hyresvärden skickar vidare till tingsrätten dömer tingsrätten direkt till hyresvärdens fördel utan att kontakta den svarande eller hur funkar det?

Fråga:
Tog ett lån som jag aldrig betalat tillbaka något på. Nu hotar långivaren med att anmäla mig till polisen! Kan de göra så? Vad ska jag göra???

Hej! Det är viktigt att ta ansvar för sina ekonomiska åtaganden och att betala tillbaka lån som man har tagit. Att inte göra det kan leda till allvarliga konsekvenser.

Om du har tagit ett lån och inte betalat tillbaka något på det kan långivaren vidta rättsliga åtgärder för att kräva tillbaka skulden. Det är möjligt att långivaren kan välja att anmäla dig till polisen för bedrägeri, om det kan bevisas att du medvetet tagit lånet utan avsikt att betala tillbaka det.

I en sådan situation kan det vara en god idé att ta kontakt med långivaren och försöka komma överens om en betalningsplan eller en annan lösning. Om du inte kan betala tillbaka hela summan på en gång kan det vara möjligt att göra en avbetalningsplan för att betala tillbaka skulden över tid.

I Sverige är bedrägeri straffbart enligt Brottsbalken kapitel 9, 1 § och kan ge fängelse i upp till två år. Straffet kan dock variera beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.
Fråga: Hur ska de kunna bevisa det?
Hej igen!
För att långivaren ska kunna bevisa att bedrägeri har begåtts i samband med lån, måste de kunna visa att en person har tagit lånet med uppsåt att aldrig betala tillbaka det. Detta kan vara svårt att bevisa och kräver vanligtvis tillräckliga bevisning och dokumentation.

Om långivaren tror att du medvetet har tagit lånet utan avsikt att betala tillbaka det, kan de samla in bevisning för att styrka sina påståenden. Detta kan inkludera fakturor, betalningspåminnelser, kommunikation och annan dokumentation som visar att du har tagit lånet och inte betalat tillbaka det.

Sammanfattningsvis, för att bevisa bedrägeri i samband med lån, måste långivaren kunna visa att en person har tagit lånet med uppsåt att aldrig betala tillbaka det. Detta kan vara svårt att bevisa och kräver tillräckliga bevisning och dokumentation.
Egen reflektion: Se upp vad som mailas till kreditgivare, i affekt.... Sen ska man givetvis inte ta lån utan avsikt att betala tillbaka, men det är väl uppenbart.

Om en hyresrätt är förverkad pga obetalda hyror, och hyresvärden skickar vidare till tingsrätten dömer tingsrätten direkt till hyresvärdens fördel utan att kontakta den svarande eller hur funkar det?

Svar:

Hej!

Nej, det är inte möjligt för hyresvärden att vinna en tvist om förverkande av hyresrätten utan att tingsrätten har kontaktat den svarande. Tingsrätten måste tillämpa rättegångsbalkens regler för rättegångsförfarande för att säkerställa att alla parter har en chans att presentera sitt fall och ge sin syn på saken.

En hyresvärd som vill ansöka om att förverka en hyresrätt på grund av obetalda hyror måste inleda en rättslig process genom att ansöka om det hos tingsrätten. Tingsrätten kommer sedan att skicka en kopia av ansökan till den svarande (hyresgästen) och be denne att lämna in ett svar inom en viss tid. Om den svarande inte lämnar in något svar, kan tingsrätten i vissa fall döma till hyresvärdens fördel, men bara om hyresvärden har uppfyllt alla krav på kallelser och andra förfaranden enligt lagen.

Om den svarande lämnar in ett svar, kommer tingsrätten att hålla en muntlig förhandling där båda parterna får möjlighet att framföra sina argument och bevisa sin sak. Tingsrätten kommer sedan att fatta ett beslut baserat på bevisningen och tillämplig lagstiftning.

För att förverka en hyresrätt på grund av obetalda hyror krävs det enligt hyreslagen att hyresgästen är mer än en månad sen med betalningen, att hyresvärden har påmint om betalningen och att hyresgästen inte betalar inom en viss tid efter påminnelsen. Om hyresvärden kan visa att dessa krav är uppfyllda, kan tingsrätten döma till förverkande av hyresrätten. Detta innebär att hyresgästen förlorar sin rätt att bo i lägenheten och att hyresvärden kan avhysa hyresgästen från lägenheten.

Hoppas detta hjälpte!

Konsumentfråga.

Tog ut en hyrbil av företag y men företag x tillhandahåller hyrbilarna till y. När jag skulle ta ut hyrbilen så hade inte företag y något kontrakt som jag kunde skriva under och därför fick jag skriva under ett kontrakt från företag x med lägre pris för hyrbil.

Min fråga är då: Vilket kontrakt är det som gäller här? Det som jag har signerat och priserna som står på det kontraktet eller företag x kontrakt som dom inte kunde ordna på plats och som jag inte har signerat? Priset som jag ska betala för hyrbilen är väl de priserna som står på kontrakten som jag har signerat och inget annat? Det är väl inte mitt fel att företag y inte kunde tillhandahålla kontrakt på plats utan att jag fick signera ett annat kontrakt med lägre pris.

"För att förverka en hyresrätt på grund av obetalda hyror krävs det enligt hyreslagen att hyresgästen är mer än en månad sen med betalningen, att hyresvärden har påmint om betalningen och att hyresgästen inte betalar inom en viss tid efter påminnelsen. Om hyresvärden kan visa att dessa krav är uppfyllda, kan tingsrätten döma till förverkande av hyresrätten. Detta innebär att hyresgästen förlorar sin rätt att bo i lägenheten och att hyresvärden kan avhysa hyresgästen från lägenheten."

Så även om fallet är som det står ovan, så har tingsrätten ändå skyldighet att kontakta svarande, om kan inte döma till hyresvärdens fördel enbart på dokumentationen som denne skickar in?

Konsumentfråga.

Tog ut en hyrbil av företag y men företag x tillhandahåller hyrbilarna till y. När jag skulle ta ut hyrbilen så hade inte företag y något kontrakt som jag kunde skriva under och därför fick jag skriva under ett kontrakt från företag x med lägre pris för hyrbil.

Min fråga är då: Vilket kontrakt är det som gäller här? Det som jag har signerat och priserna som står på det kontraktet eller företag x kontrakt som dom inte kunde ordna på plats och som jag inte har signerat? Priset som jag ska betala för hyrbilen är väl de priserna som står på kontrakten som jag har signerat och inget annat? Det är väl inte mitt fel att företag y inte kunde tillhandahålla kontrakt på plats utan att jag fick signera ett annat kontrakt med lägre pris.
Svar
Hej!

Det är viktigt att notera att när du signerade kontraktet från företag x, gick du med på dess villkor, inklusive dess priser. Men om företag y inte kunde tillhandahålla ett eget kontrakt för dig att skriva under, kan det finnas frågor kring vem som bär ansvaret för situationen.

Enligt konsumentköplagen har konsumenten rätt att få den information som är nödvändig för att kunna fatta ett informerat beslut, inklusive prisuppgifter. Därför är det viktigt att du tydligt förstår vad du betalar för, och vilka villkor som gäller.

Om du har signerat kontraktet från företag x och gått med på dess priser och villkor, är det detta kontrakt som gäller för hyrbilen. Priset du ska betala är det pris som står på det kontraktet. Du har rätt att reklamera om priset som du har debiterats inte stämmer överens med det kontraktet du har signerat.

Om du har frågor om situationen, kan du kontakta Konsumentverket eller en juridisk rådgivare för mer information om dina rättigheter och möjligheter att ta upp ärendet.

"För att förverka en hyresrätt på grund av obetalda hyror krävs det enligt hyreslagen att hyresgästen är mer än en månad sen med betalningen, att hyresvärden har påmint om betalningen och att hyresgästen inte betalar inom en viss tid efter påminnelsen. Om hyresvärden kan visa att dessa krav är uppfyllda, kan tingsrätten döma till förverkande av hyresrätten. Detta innebär att hyresgästen förlorar sin rätt att bo i lägenheten och att hyresvärden kan avhysa hyresgästen från lägenheten."

Så även om fallet är som det står ovan, så har tingsrätten ändå skyldighet att kontakta svarande, om kan inte döma till hyresvärdens fördel enbart på dokumentationen som denne skickar in?
Svar
Ja, precis. Enligt rättegångsbalken har tingsrätten en skyldighet att se till att alla parter i ett rättsligt förfarande får möjlighet att presentera sitt fall och ge sin syn på saken. Detta innebär att tingsrätten inte kan döma till hyresvärdens fördel utan att ha kontaktat den svarande (hyresgästen) och gett denne en chans att lämna in ett svar.

Tingsrätten kommer att skicka en kopia av ansökan om förverkande av hyresrätten till den svarande (hyresgästen) och be denne att lämna in ett svar inom en viss tid. Om den svarande inte lämnar in något svar, kan tingsrätten i vissa fall döma till hyresvärdens fördel, men bara om hyresvärden har uppfyllt alla krav på kallelser och andra förfaranden enligt lagen.

Men om den svarande lämnar in ett svar, kommer tingsrätten att hålla en muntlig förhandling där båda parterna får möjlighet att framföra sina argument och bevisa sin sak. Tingsrätten kommer sedan att fatta ett beslut baserat på bevisningen och tillämplig lagstiftning.

Så även om hyresvärden kan ansöka om förverkande av hyresrätten på grund av obetalda hyror om vissa krav är uppfyllda enligt hyreslagen, måste tingsrätten se till att båda parterna får en chans att uttala sig och att alla förfaranden följer lagar och regler enligt rättegångsbalken.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp