Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Spelmissbruket dödar mig

Hej,

I början av sommaren löste jag skulder som låg hos inkasso med ett stort lån hos Bank Norwegian. Nu har jag hamnat i spelfällan igen. Har skulder i smslån som uppgår till 40 000 och har inte kunnat betala av på alla. Jag funderar på att ta min första anmärkning hos Kronofogden så jag kommer till rätta.

Alla skulder kommer inte hamna där, utan det blir väl ett par som kanske uppgår till 15 000 totalt. Max 20 000. Blir det löneutmätning direkt? Eller kan man få en betalningsplan direkt med Kronofogden utan att de tar kontakt med min arbersgivare osv? Vill verkligen inte att de ska få reda på min taskiga situation. Har inte så många utvägar längre.

Styrke kramar till dig!
Har du fått hjälp för ditt spelberoende? Har du någon i din närhet som stöttar dig?

Det blir tyvärr löneutmätning direkt om du inte har andra tillgångar som de kan utmäta. Kommer du klara löneutmätning och betala av lånet samtidigt? Du har ingen som kan hjälpa dig betala smslånen?

Din arbetsgivare behöver inte få reda på något om din ev. Löneutmätning. Är det ett stort företag är det bara lönekontoret som får veta. Jag förstår att du tycker det är jobbigt om din arbetsgivare får veta, men egentligen är det inget att skämmas för. Detta ändrar ju inte på vem du är och hur du sköter ditt jobb. Du är ju långt i från ensam om att ha löneutmätning.

Lycka till!

TACK för snabbt svar.

Jag arbetar på ett stort företag, ja. Det finns en egen HR-avdelning som sköter allt. Det blir alltså löneutmätning på så här små skulder? Finns det inget sätt att köpa tid på, så att jag hinner få en lön till?

Jag är ingen expert. Jag vet inte så mycket, bara det jag själv varit med om då jag har löneutmätning.
Men först ska skulderna skickas till kfm, sen skickas papper hem som du ska skriva på. Sen blir det utslag o du får papper om skuld att betala. Betalar du inte då görs en koll ol du har tillgångar o sen då löneutmätning.
Typ så.
Men från nu till löneutmätning tar ju ett tag, jag släppte allt mitt feb, mars, 2012 och löneutmätningen startade i okt 2012 så det tar ett tag. Kan säkert gå mycket fortare.

Finns andra här som är mer kunniga än mig :)

Några löner till borde du ju iallafall få. Tycker att det verkar som kfm har mycket att göra, och att allt tar längre tid än vanligt.

Men hur betalar jag till Kronofogden om en skuld fastslås? Och hur tar de ens reda på om jag har en arbetsgivare?

Men hur betalar jag till Kronofogden om en skuld fastslås? Och hur tar de ens reda på om jag har en arbetsgivare?

De ber dig redogöra för dina inkomstförhållanden. Sedan dras en summa från din lön och du får behålla tillräckligt för att leva på existensminimum (eller aningens över).

Om skulden fastslås hos KFM så skickar de ut brev om det med uppgifter om hur du ska betala in, bankgironummer, OCR mm. Du får 15 dagar på dej att betala hela skulden, om det inte görs så går de vidare med inkomstförhållande om du har någon egendom som går att utmäta (registerkontroll och ibland hembesök).
De kollar med Skatteverket, vem som senast skickade in kontrolluppgifter. Papper om inkomstförhållanden kommer samtidigt hem till dej och din arbetsgivare.

KF har koll på allt, jobbar dessutom hand i hand med skatteverket. Tyvärr kan man inte få avbetalningsplaner hos dem, men du kan fortfarande förhandla med inkassobolagen. Bäst är att göra det innan det går till KF, det läggs ju på en summa på 600 kr/ärende när det går till KF. En del drar även tillbaka ärendet om man sköter planen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp