Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spelmissbruk, skuldsaldo och skuldsatt, hopplöst... Men nu vänder det - Häng med och börja om!

Hej,

Vill börja med att tacka alla här på forument som skrivit av sig, delat sina erfarenheter och stöttat alla och andra, ni ska bara veta att jag har läst och att jag har förstått mer. Men problemet var att jag inte kunde förändra mitt beteende, vilket resulterade till mina patetiska år, som kunde varit mycket bättre (skuldvist). Kommer även att uppdatera varje månad, efter att fått samlingslån, för att alla ska se hur det förändras.

Kreditbetyg: 67,3%
Skuld: 350.000 kr+
Skuldsaldo: ca 106.000 kr
FF: 4 st.
Månadslön: 30.000

Har varit spelberoende sen 2012 och det var inte förens 2020 jag slutade spela i sju månader, SJU MÅNADER. Det ballade ur totalt efter sju månader. Jag spelade för 500kr, och jag förlorade 500kr. Det slutade med flera blancolån och kreditlån på ca 300.000kr. Spelmissbruk är väldigt allvarligt, och det är viktigt att man söker hjälp omgående.

Jag slutade betala dessa banker en period, och efter några månder öppnade jag upp mig för min familj och min sambo. Det var väldigt trist, men ni ska förstå hur viktigt det är att ha folk som stöttar en, man ska inte behöva leva med detta ensamt - Utan man har folk. Man kommer alltid ha folk.

Stängde av mig från spel, men det finns ju såna crypto-sidor. Lånade pengar från folk i orten och jävlar vad jag blev stressad när de ringde upp en och krävde pengarna tillbaka. Jag ringde mina närmsta vänner och berättade om att jag hade fallit tillbaka till spelmissbruket igen och att jag behövde pengar att betala tillbaka til dessa personer. De bad mig att ringa varenda kompis och förklara situationen. Jag fick låna dessa pengar av ena, och behöver åka hem och ha en intervetion med dem - och lovat dem att gå på gruppterapi. Åkte såklart till orten för att betala tillbaka, och bad dem att blockera mitt nummer och att aldrig låna ut pengar till mig mer. Även de var stöttande och bad mig att sluta spela - vilket också kändes skönt.

Trodde jag skulle få ett nystartslån från Nystartfinans, förklarade läget att jag köpt mycket crypto. De sa att det var OK, så jag skickade in en intresseanmälan. Det ringde upp mig och sa att de kunde potentialt låna ut pengar. Men när jag väl verifierade mina transaktioner så var det helt klart avslag. - Viktigt att man verkligen försöker få ordning på sin ekonomi. När jag pratade med dem så fick jag fakiskt en klapp på käften och insåg vad jag kunde åstadkommit om jag bara slutat med mitt beteende. Jag hade kunnat betala 60k till KFM, men valde att investera i mitt spelmissbruk istället.

Efter att orten-händelsen och Nystartfinans pratat med mig så vill jag nu faktiskt ändra på mig, på riktigt. Det är vanligt att man säger detta, men man måste fatta det också.

Pratade med mina föräldrar och de kunde ställa upp i ett samlingslån. Vi ansökte via Zmarta och såklart fick jag inga erbjudande, men mina föräldrar fick och de två bästa alternativ var Lendify eller ICA Banken på både 5.6% och 5.65% i ränta. Jag ska prata med mina föräldrar innan vi väljer lån.

Säger inte att jag har lyckats, jag är långt ifrån. Men nu känns det som att det kommer vända och att jag måste ta tag med mitt fula beteende. Därför ska jag börja gå på gruppterapi och förstå spelmissbruk och hjälpa mig managera beteendet. Jag ska sätta upp en plan med mina nära och kära. Jag skriver av mig här och uppdaterar så alla kan se en förändring och förstå att det finns hopp. Man måste bara förstå att man måste sluta - och börja om. Hade jag bara betalat av allt från början, så hade jag nog betalat minst 200.000kr.

Lycka till! Stor igenkänning på flera saker du skriver. Du verkar motiverad så hoppas att det löser sig för dig.

Update 2023-11-27

Jag föll tillbaka kort efter en separation med min sambo. Turen i oturen var att jag fortfarande inte hade tillräckligt kreditbetyg för att belåna mig på nytt, så allt jag slösade bort var att två månadslöner. Förstår ni hur sjukt det är? TVÅ MÅNADSLÖNER, det kunde gått till amortering. Jag spelade bort en hyra också, vilket var en stor stressfaktor, men såklart en konsekvens på sina handlingar. Detta var från 2022-11 till 2023-01.

Efter detta kom min sambo hem och jag förklarade allt, och hon har varit så stöttande. Jag går fortfarande kvällssamtal i en spelberoendeförening, vilket jag starkt rekommenderar. Man känner samhörighet och får även tips på hur man kan begränsa sig och må bra i vardagen. Men den största faktorn till detta är EN själv. Börja bryta mönstret, börja leva ärlig och börja tänk på alla andra runt omkring som älskar EN.

Jag har varit spelfri sen februari 2023. Det har känts som en evighet men ändå väldigt snabbt. I somras kändes det som en bergodalbana rent emotionellt, men det var nog andra faktorer som trivsel på jobb etc. Idag mår jag helt ärligt väldigt bra. Jag älskar min sambo och jag älskar min familj och jag älskar mina vänner, jag träffar de väldigt ofta och det gör väldigt mycket att ha den tryggheten i sina relationer. Jag har även valt att distansera mig från folk som är ytliga, då jag orkar inte ge dem energi. (De hör bara av sig när de behöver något).

Har tyvärr inte koll på min skuld till pappa än att betala honom varje månad. Det gick från 5500kr/mån till 8000kr/mån pga styrräntan. Jag visste inte bättre då med rörlig ränta och hur det skulle se ut. Det det stör mig inte, då jag mår bra idag och har en bättre ekonomi sen någonsin. Dock betalade jag aldrig tillbaka en skuld när jag fick samlingslån, och den låg på 160000kr.

Hur läget ser ut idag
Spelfri: 10 månader om någon dag. :)
Skuld: (Uppskattar) ca 200000kr. 180000 i februari/mars (Då har jag betalat i 2 år och det är 2 år kvar från dess).
Inkasso: 140000 (var 165000 när den kom till inkasso i februari). <- De var väldigt hjälpsamma med att hjälpa mig med en betalningsplan som fungerade för mig.
Privatlån (från familj/vänner): 0kr.
Lön: 47000kr brutto (minus förmånsbil (förmånsvärde 5209kr)).
Extrajobb lön: Mellan 2000-3500kr/månaden

Jag hade det väldigt tufft och levde bare minimum 2023 februari, mars & april (efter att ha slutat spela). Jag betade av alla privata skulder jag hade, därefter allt enligt betalningsplaner.
Jag kan spara en summa pengar varje månad, och detta ÄR för att jag slutade spela bort mina pengar. Har valt att inte leva snålt eller för ekonomisk, då jag vill unna mig och min familj. Men en stor faktor är att jag har haft tur med en ambitiös karriär (vad jag tycker iaf).

Update 2023-11-27

Jag föll tillbaka kort efter en separation med min sambo. Turen i oturen var att jag fortfarande inte hade tillräckligt kreditbetyg för att belåna mig på nytt, så allt jag slösade bort var att två månadslöner. Förstår ni hur sjukt det är? TVÅ MÅNADSLÖNER, det kunde gått till amortering. Jag spelade bort en hyra också, vilket var en stor stressfaktor, men såklart en konsekvens på sina handlingar. Detta var från 2022-11 till 2023-01.

Efter detta kom min sambo hem och jag förklarade allt, och hon har varit så stöttande. Jag går fortfarande kvällssamtal i en spelberoendeförening, vilket jag starkt rekommenderar. Man känner samhörighet och får även tips på hur man kan begränsa sig och må bra i vardagen. Men den största faktorn till detta är EN själv. Börja bryta mönstret, börja leva ärlig och börja tänk på alla andra runt omkring som älskar EN.

Jag har varit spelfri sen februari 2023. Det har känts som en evighet men ändå väldigt snabbt. I somras kändes det som en bergodalbana rent emotionellt, men det var nog andra faktorer som trivsel på jobb etc. Idag mår jag helt ärligt väldigt bra. Jag älskar min sambo och jag älskar min familj och jag älskar mina vänner, jag träffar de väldigt ofta och det gör väldigt mycket att ha den tryggheten i sina relationer. Jag har även valt att distansera mig från folk som är ytliga, då jag orkar inte ge dem energi. (De hör bara av sig när de behöver något).

Har tyvärr inte koll på min skuld till pappa än att betala honom varje månad. Det gick från 5500kr/mån till 8000kr/mån pga styrräntan. Jag visste inte bättre då med rörlig ränta och hur det skulle se ut. Det det stör mig inte, då jag mår bra idag och har en bättre ekonomi sen någonsin. Dock betalade jag aldrig tillbaka en skuld när jag fick samlingslån, och den låg på 160000kr.

Hur läget ser ut idag
Spelfri: 10 månader om någon dag. :)
Skuld: (Uppskattar) ca 200000kr. 180000 i februari/mars (Då har jag betalat i 2 år och det är 2 år kvar från dess).
Inkasso: 140000 (var 165000 när den kom till inkasso i februari). <- De var väldigt hjälpsamma med att hjälpa mig med en betalningsplan som fungerade för mig.
Privatlån (från familj/vänner): 0kr.
Lön: 47000kr brutto (minus förmånsbil (förmånsvärde 5209kr)).
Extrajobb lön: Mellan 2000-3500kr/månaden

Jag hade det väldigt tufft och levde bare minimum 2023 februari, mars & april (efter att ha slutat spela). Jag betade av alla privata skulder jag hade, därefter allt enligt betalningsplaner.
Jag kan spara en summa pengar varje månad, och detta ÄR för att jag slutade spela bort mina pengar. Har valt att inte leva snålt eller för ekonomisk, då jag vill unna mig och min familj. Men en stor faktor är att jag har haft tur med en ambitiös karriär (vad jag tycker iaf).
Låg skulderna hos Kf? Eller de hann inte dit innan du började betala av?

Du kommer att fixa detta! Du har bra inkomst och rätt attityd, jag tror på dig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp