Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Spelmissbruk, skulder och vägen tillbaka... tips om bästa ränta på större blancolån?

Hej, har följt forumet några år utan att vara aktiv och tänker göra en lång historia kort.

Jag har haft ett spelmissbruk sedan 2011 och skött det med krediter + samlingslån under årens gång.. men senaste året eskalerade det och jag gick från 500 000 kr i skulder till drygt 1 000 000 kr på kort tid. Jag har försökt sluta spela själv utan att lyckas och tog nu mod till mig att berätta för frun i januari.

Förutom alla möjliga reaktioner från hennes sida så har detta nu landat i att vi plockade ut 500 000 kr från bolånet och jag har löst alla skulder förutom ett blancolån på 550 000 kr med ca 11% ränta. Jag har också bett om hjälp att sluta spela och släppt all kontroll över min ekonomi så från nu är jag helt spelfri.

Men frågan lyder: när, hur och var ska jag söka lån för att få ner ränta och kostnader mesta möjligt för mitt kvarvarande lån?
Jag har en ff hos UC från augusti och ett score på 1,3
Historiken hos UC är ju horribel senaste året fram till februari nu när jag löst alla lån och krediter.
Jag har några olika alternativ
1. Söka nytt lån nu direkt när mina avbetalade lån syns på UC
2. Vänta tills augusti när min förfrågan försvinner och visat på en god historik under några månaders tid
3. Avvakta 1 helt år tills min historik inte syns och det enbart finns det här stora lånet.

Vilken ränta tror ni jag kan förvänta mig i de olika alternativen...? årsinkomst på ca 400 000 kr.

Tacksam för input :)

Bra och modigt att du berättade för frun och att du nu är och håller dig spelfri. Det är enda vägen ur den onda spiralen med lån/spel. Jag har själv varit där och känner väl igen allt du beskriver.

Med en mkt bra UC kan man idag få ett lån utan säkerhet på kring 7 %. Varierar såklart lite upp/ner (6-8 %) utifrån de individuella förutsättningarna.

Om din UC idag inte är riktigt bra, kommer du inte ner långt under de 11 % du har.
Så för att du verkligen ska tjäna på att ett nytt lån, rekommenderar jag dig alt 2 el 3, dvs vänta tills i höst eller ett år.

Jag rekommenderar dig även att jämka de ca 60 kkr som du kommer betala i ränta i år. Det ger dig ca 1500 kr extra per månad, som du kan använda för att betala av på skulden. Många bäckar små.

Kan du inte förhandla med banken om bättre ränta? Om det är ett annuitetslån har du ju redan betalat mycket av räntan. Hur många år är kvar på det lånet?

Tack för era svar, att berätta för frun var det svåraste jag gjort. Har velat göra det i många men kände nu att räntorna käkar upp allt mer av lönen varje månad.. nu i efterhand är det ändå en stor lättnad att ha berättat och jag har gett henne mitt BankID och CVV-koden till ett helt nytt bankkort så även om återfallet kommer blir det svårt att komma åt pengarna.

Aldrig fundera på att jämka med det låter ju som god tanke.. ska fundera på det.

Lånet är taget på 15 år och tog det i augusti så det är bara i sin uppstart. Jag ska ringa dem på måndag och diskutera läget för en eventuell omförhandling. Jag kan även vänta ett tag med att söka nytt lån, har lite drygt 6300 kr/månad och det känns som rena drömmen nu när också min andra hälft är införstådd i ekonomin så behöver jag inte känna någon press på att ljuga om mina pengar längre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp