Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spelmissbruk och kronofogden

Nu är dagen här då det är min tur att släppa allting till kronofogden där jag aldrig har varit innan. Dom senaste 6 åren har varit bland det värsta i hela mitt liv. Runt 2013 tog jag mitt första lån och hamnade i lånekarusellen och kom upp till en summa då det ej var hållbart längre. Fick hjälp privat att lösa alla lånen då så jag slapp kronofogden. Efter ett återfall deluxe så sitter jag här idag med ungefär 2 miljoner i skulder varav hälften av dom är privata. Alla korten om återfallet är på bordet och min fru och föräldrar vet om allt. Har turen att alla är stöttande och förstår att det är en sjukdom. Men känns fortfarande skit att ha så stora privata skulder och man har sviket alla.

Nu har vi gemensamt bestämt att släppa allt till kronofogden så jag har några frågor till er.

1. Hur lång tid kommer det ta innan man får utmätning på lönen? Är det mitt ansvar att alla borgenärer som är typ 15-20 st anmäler skulden till kronofogden eller sker allt automatiskt? Är det bra att ta kontakt med kronofogden först och säga att man kommer släppa allt kanske?

2. Jag jobbar på ett ganska stort företag med flera tusen anställda och löneavdelningen/HR sitter i Stockholm. Kommer min chef ändå få reda på detta?

3. Hur mycket kommer jag få behålla av min lön? Jag är gift och har två små barn under 3 år och vi bor i en hyresrätt. Vi har inget direkt av värde. Vi leasar en bil som kostar 4300 kr där avtalet går ut om exakt ett år. Kommer dom avbryta detta? Kan tillägga att jag får ut ungefär 22 tusen efter skatt och min fru är mammaledig och får runt 5-6 tusen i månaden.

4. Hur ska man agera mot alla lånaktörer nu i slutet på denna månaden? Ska jag mejla och säga som det är att det finns ingen chans att jag kan betala och det kommer tyvärr få gå till kronofogden? Gissar på att jag kommer bli bombad på mobilen och i brevlådan.

5. Hur kan detta påverka detta min fru? Långivarna kommer inte terrorisera henne hoppas jag? Hon har inga lån på sig utan allt är på mig.

6. Man får ta med privata lån i utmätningen och skuldsaneringen? Det hade känts mycket bättre så får mina privata borgenärer tillbaka lite iaf. Sen när eventuell skuldsanering är klar kommer jag såklart fortsätta betala av dess privata lån då som är till dom närmsta familjemedlemmarna.

Målet är ju såklart att få skuldsanering och jag ska göra en ansökan senare i veckan. Några tips som ökar för att få den beviljad? Jag har tryckt spelpaus och gått i en spelberoende grupp sedan mars månad. Vi ska ta bort mitt mobila bank-id samt spärra mig hos UC, Creditsafe och Bisnode så jag inte kan ta några mer lån.

Måste säga att känns fruktansvärt skönt på något konstigt sätt när vi bestämde oss för att släppa allt. Men kan säga att det har varit många tårar från alla undra resans gång. Hoppas spel blir förbjudet snart. Ska inte vara så lätt att låna och spela för så mycket pengar.

Har ni några mer tips på vad jag eller rättare sagt vi ska tänka på? Tror ni jag har någon chans att få skuldsanering?

Vill även passa på att tacka er för alla år här på forumet.

Tusen tack!

Senast ändrad:
Hallå kan bara säga att när jag släppte till KF så tog det cirka 3 månader innan utmätningen kom igång. Jag struntade i att höra av mig till låneföretagen, bara sket i att betala. Sen blev det som du säger man bombades av krav.
Men med facit i hand var det nog det bästa som hänt, att släppa till fogden. Kändes som att det blev en nystart.
Jag bodde ihop med min tjej men jag hade turen att få en etta, så vi blev särbos. Ville inte att hon skulle drabbas pga mina problem.
Frågade en person på fogden innan jag flyttade, om tjejen kunde drabbas ifall vi valde att fortfarande bo ihop. Hon sa att vissa saker som är värdefulla och som var hennes måste hon kunna visa upp kvitton på ifall det blev hembesök. Annars kunde de ta dessa saker trots att det var hennes, om vi nu hade valt att bo ihop trots allt, och hon inte kunde visa upp kvitton. Vet inte om det är så idag. Men det fick mig att söka lägenhet. Detta var typ för 8 år sedan.

Senast ändrad:
Du behöver inte förbereda vare sig KFM eller långivarna på att du inte tänker betala. Efter några påminnelser och hotelser kommer alla ärnden att skickas till KFM som skickar hem betalningsförelägganden. Se till att returnera dessa påskrivna så fort som möjligt för att undvika att få hembesök av delgivningsmän. När utmätningen drar igång får du deklarera dina inkomster, sen sker resten tämligen automatiskt.

Hallå kan bara säga att när jag släppte till KF så tog det cirka 3 månader innan utmätningen kom igång. Jag struntade i att höra av mig till låneföretagen, bara sket i att betala. Sen blev det som du säger man bombades av krav.
Men med facit i hand var det nog det bästa som hänt, att släppa till fogden. Kändes som att det blev en nystart.
Jag bodde ihop med min tjej men jag hade turen att få en etta, så vi blev särbos. Ville inte att hon skulle drabbas pga mina problem.
Frågade en person på fogden innan jag flyttade, om tjejen kunde drabbas ifall vi valde att fortfarande bo ihop. Hon sa att vissa saker som är värdefulla och som var hennes måste hon kunna visa upp kvitton på ifall det blev hembesök. Annars kunde de ta dessa saker trots att det var hennes, om vi nu hade valt att bo ihop trots allt, och hon inte kunde visa upp kvitton. Vet inte om det är så idag. Men det fick mig att söka lägenhet. Detta var typ för 8 år sedan.

Tack så mycket för ditt svar. Jag hade samma tankar. Tänkte hitta någon billig skit lägenhet för vill inte min fru ska bli drabbad. Men som hon säger så blir hon och barna mer drabbade om inte pappa finns där. Fyfan utan min familj vet jag inte om jag vandrat på denna jord fortfarande :(

Senast ändrad:
2. Jag jobbar på ett ganska stort företag med flera tusen anställda och löneavdelningen/HR sitter i Stockholm. Kommer min chef ändå få reda på detta?

Svar: högst osannolikt
Var i samma sits med kommande utmätning, anställd på stort företag med central HR-funktion på annan ort.
När blanketten "Redogörelse för inkomster och utgifter" kom från KFM angav jag också kontaktuppgifter till mitt lönekontor. Sen gick allt som på räls, utmätningsbelopp fastställdes och kommunicerades med HR. Summan drogs automatiskt från min lön tills skulden var reglerad. Inga andra parter än jag, KFM och HR var inblandade.

Tack så mycket för ditt svar. Jag hade samma tankar. Tänkte hitta någon billig skit lägenhet för vill inte min fru ska bli drabbad. Men som hon säger så blir hon och barna mer drabbade om inte pappa finns där. Fyfan utan min familj vet jag inte om jag vandrat på denna jord fortfarande :(
Ja nära o kära är guld värda. Det kommer ju bli några tuffa år. Men hoppas du kan få skuldsanering lite längre fram då det är en hel del skulder. Då kommer du kunna se slutet lite mer greppbart.

Ja nära o kära är guld värda. Det kommer ju bli några tuffa år. Men hoppas du kan få skuldsanering lite längre fram då det är en hel del skulder. Då kommer du kunna se slutet lite mer greppbart.

Jag känner att det kommer bli så fruktansvärt skönt att slippa jaga lån för att betala andra lån och tjata på långivare så man får höjd kredit osv. Vi ska inte tala om alla gånger jag varit livrädd för posten. Får frugan ett kuvert i handen så avslöjas allt. Vilket var exakt vad som hände. Vilket var väldigt skönt nu i efterhand, kunnat hålla på max 1-2 månader till. Men viktigt är ju också att råda bot på spelberoendet vilket jag tror kommer gå galant nu med spärr hos alla kreditupplysare och spelpaus osv. Tror jag gått upp 15 år i utseendet på 6 år. Stressen sätter sina spår men nu ser jag väldigt positivt på framtiden.

Jag känner att det kommer bli så fruktansvärt skönt att slippa jaga lån för att betala andra lån och tjata på långivare så man får höjd kredit osv. Vi ska inte tala om alla gånger jag varit livrädd för posten. Får frugan ett kuvert i handen så avslöjas allt. Vilket var exakt vad som hände. Vilket var väldigt skönt nu i efterhand, kunnat hålla på max 1-2 månader till. Men viktigt är ju också att råda bot på spelberoendet vilket jag tror kommer gå galant nu med spärr hos alla kreditupplysare och spelpaus osv. Tror jag gått upp 15 år i utseendet på 6 år. Stressen sätter sina spår men nu ser jag väldigt positivt på framtiden.
Åh vad jag känner igen mig...får tillbaka känslan.
Men nu kan det bara bli bättre. Har själv gjort hela den resan du ska påbörja nu...även om det är jobbigt att släppa blir livet lugnare. Och om du blir beviljad skuldsanering är det början på ditt nya liv.
Jag är under mitt första år av skuldsanering och behöver inte vara orolig för att hämta posten längre

Kollar dom sambos konton vid löneutmätning? Vi har absolut inte mycket sparpengar men om det finns 20-30 tusen på frugans konto vid start av löneutmätningen tar dom dessa då? Kollar dom bådas konton och kollar dom när man tog lån senast likaså spelade senast?

Ganska likt min situation, släppte skulder i januari.

Löneutmätning börjar nu i juni.
Har dock gjort mitt yttersta för att dra ur på detta från att få löneutmätning snabbt.

Dom gör ingen tillgångsundersökning på din sambo. Jag och min sambo separerar just nu, hon packar i skrivande stund.

Den lön och sånt bör du inte ha på ditt konto, betala räkningar behåll typ 5k på kontot. Resten cash

Jobbar på ett mindre företag så pratat med VDn och lönetjejen.

Är dock lönekontor inte centralt ser jag det inte så troligt att dom får veta det, dom har inget med det att göra. Beror ju dock på din position.

Har du några funderingar så skicka ett pm, har hunnit lite längre i resan.

Angående att kontakta långivare bry dig inte om det, de kommer ringa dig hundratals gånger ändå.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp