Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spelmissbruk - ett öppet brev till landets politiker

Ett annat förslag för att få ner antalet svenskar som spelar och därmed kan utveckla ett gravt spelmissbruk vore ju att vi också reglerar marknadsföring av spelbolag. Mig veterligen är det olagligt i Italien att bedriva marknadsföring för spelbolag. Var på tapeten för ett par år sedan att man skulle utreda detta när det var som värst med reklamerna på TV, spelbolagen gick samman och under en tid drog ner på antalet tv-reklamer. Nu är det väl tillbaka till hur det var tidigare.

Ett förslag jag kom på nu vore att istället för att göra det olagligt att bedriva marknadsföring för spelbolag så vore det kanske att ställa mer krav på spelbolagen att de säkerställer att mottagaren av meddelandet inte är registrerad på spelpaus. På så sätt behöver spelbolagen veta vem de annonserar för och även skapa incitament för spelbolagen att i ett tidigt skede få ner antalet som kan utveckla ett spelmissbruk genom reglera hur man spelar på sina plattformar. Därtill skapar man incitament för människor som kanske känner att de är på väg att utveckla ett spelmissbruk att registrera sig på spelpaus och göra det möjligt att - om spelbolagen gör reklam mot dig - kunna avkräva avsändaren (spelbolaget) på pengar förutsatt att du kan leda detta i bevis.

Databasen för en svartlista behöver inte ajourhållas av internetleverantörerna per se utan är en lista som kan ansvaras av ex. stödlinjen eller socialtjänsten. Spelpaus gäller för svenska sidor med licens. Om du däremot har säg 3-4 sidor som tillåter betting med kryptovaluta skulle en sådan svartlistning hjälpa många att sluta kunna betta då de sidorna som är legitima och som erbjuder betting med krypto är för närvarande få.

Internetleverantörerna skulle däremot (enligt mitt förslag) bli skyldiga enligt lag att implementera detta verktyg som ex. socialtjänsten/spelpaus utvecklar och underhåller (databas). Då skulle det kvitta om du byter internetleverantör i all desperation eller byter mobilabonnemang då alla har enligt lag implementerat verktyget. Eller menar du att även detta vore tekniskt omöjligt?
Omöjligt? Nej.
Väldigt svårt att hålla en uppdaterad lista dock då det finns såna ofantliga mängder, och dessutom uppkommer nya varje dag.
Och samtidigt enkelt att komma runt spärrar med en enkel proxy eller vpn, så rätt poänglöst egentligen.

tror mer på förbud av marknadsföring och bättre stödinsatser, samt att ge mer vite till spelföretagen när de missköter sig.

Ett öppet brev till politiker tror jag behöver publiceras någon annanstans än här om det ska bli något av det.

Dessa åtgärder kräver ju att missbrukaren själv tar ett aktivt beslut för att få sig spärrad från spelsajter (inget av sätten är vattentätt iom utländska sajter etc). Har man kommit så långt att man har sjukdomsinsikt borde hjälpen ha kommit tidigare. Personligen hade jag lagt mer fokus på att ge anhöriga möjlighet att intervenera samt ställa hårdare krav på spelsajterna att inte låta folk med problematiska tendenser spela, ungefär som att Systembolaget inte får sälja till berusade personer.
Spärrat mig 100 ggr och svurit aldrig spela mer. Tar inte lång tid innan man inte kan hålla sig. Och hittar en ny sajt man kan lira på. Sjukdomsinsikten kom lååångt senare när det redan hade gått käpprätt.

Spärrat mig 100 ggr och svurit aldrig spela mer. Tar inte lång tid innan man inte kan hålla sig. Och hittar en ny sajt man kan lira på. Sjukdomsinsikten kom lååångt senare när det redan hade gått käpprätt.

Har hört flera liknande historier. Har själv aldrig missbrukat spel men har en beroendepersonlighet, så jag vet hur lätt det är att trilla tillbaka i missbruk.
Så därför menar jag att åtgärder som spelpaus förvisso inte är dåliga, men åtgärderna behöver nog sättas in innan det har gått så långt.

Har hört flera liknande historier. Har själv aldrig missbrukat spel men har en beroendepersonlighet, så jag vet hur lätt det är att trilla tillbaka i missbruk.
Så därför menar jag att åtgärder som spelpaus förvisso inte är dåliga, men åtgärderna behöver nog sättas in innan det har gått så långt.
Har du idéer på vilka typer av åtgärder? Om jag tolkar dig rätt vill du att man ska fokusera mer preventivt?

Omöjligt? Nej.
Väldigt svårt att hålla en uppdaterad lista dock då det finns såna ofantliga mängder, och dessutom uppkommer nya varje dag.
Och samtidigt enkelt att komma runt spärrar med en enkel proxy eller vpn, så rätt poänglöst egentligen.

tror mer på förbud av marknadsföring och bättre stödinsatser, samt att ge mer vite till spelföretagen när de missköter sig.
Tycker du är lite väl hård nu. Poänglöst är det verkligen inte. Det går att nå via VPN men då ska du behöva skaffa en VPN-tjänst med och ju fler barriärer det är mellan att du får ett spelsug till att du kan lägga in ett spel ju bättre.

Vad är det för sorters stödinsatser du syftar på? Någon som vet hur det funkar idag med viten? Jag trodde det redan var olagligt för ett spelföretag med svensk spellicens att erbjuda någon som har spelpaus möjligheten att spela på sin tjänst?

Ett öppet brev till politiker tror jag behöver publiceras någon annanstans än här om det ska bli något av det.
Tror jag var otydlig men jag ska publicera ett utkast här. Därefter när jag har en slutversion är min avsikt att dra det via ideella organisationer som berörs av det öppna brevet och se om de kan tillägga/komplettera något och slutligen översända det till samtliga riksdagspartier och medier.

Viljestyrkan är på botten som spelmissbrukare. En lärdom jag har fått är att det är helt ohållbart att som spelmissbrukare enbart förlita sig på egen viljestyrka utan att man behöver ha konkreta verktyg för att förhindra en från att gå från att ha pengar till bankkontot till att på en timme ha 0,62 öre kvar.

En åtgärd som hjälpte mig var att jag med över överskottspengar köpte kryptovaluta sk. stablecoins som jag därefter överförde på en hard-wallet. Denna gav jag till en betrodd anhörig. För att kunna nå detta kapital behöver jag därför ta mig till min anhörig vilket ger mig mer tid att ta mig ur det där suget som kommer snabbt. Om svenska banker kunde göra det möjligt att sätta en släptid på när man kan ta ur pengar ur sitt egna sparkonto skulle det ge en mer tid att tänka rätt. Vad tror ni om något sådant?

Viljestyrkan är på botten som spelmissbrukare. En lärdom jag har fått är att det är helt ohållbart att som spelmissbrukare enbart förlita sig på egen viljestyrka utan att man behöver ha konkreta verktyg för att förhindra en från att gå från att ha pengar till bankkontot till att på en timme ha 0,62 öre kvar.

En åtgärd som hjälpte mig var att jag med över överskottspengar köpte kryptovaluta sk. stablecoins som jag därefter överförde på en hard-wallet. Denna gav jag till en betrodd anhörig. För att kunna nå detta kapital behöver jag därför ta mig till min anhörig vilket ger mig mer tid att ta mig ur det där suget som kommer snabbt. Om svenska banker kunde göra det möjligt att sätta en släptid på när man kan ta ur pengar ur sitt egna sparkonto skulle det ge en mer tid att tänka rätt. Vad tror ni om något sådant?
Absolut sådana cool down metoder är superbra. Jag flyttade pengar till ett konto som inte kunde belastas. Så för att använda pengarna behövde jag först flytta till min bank = bankdag i släp. Tyvärr förstör de här smslånen detta som har utbetalning inom 15 min 24/7

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp