Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Spelberoende + skuldsanering

Hej! Jag har en sån ångest över min ekonomiska situation. Jag har massa skulder pga spelmissbruk. Strax över en miljon. Har 3 barn, en sambo. För ca 2 veckor sen pallade jag inte mer och gjorde väl ett halvdant försök att ta mitt liv. Det gick inte vägen och jag är fortfarande vid liv. Jag levde med bördan och ångesten själv. Min sambo har vetat om min situation men aldrig att den var så omfattande. Jag har varit på psyket sen 2 veckor tillbaka och imorgon ska jag skrivas ut och överlämnas till öppenvården. Jag kommer gå på samtal med psykolog och läkare samt en terapeut som riktar in sig mot spel. Jag känner mig taggad men vet inte riktigt hur och vart jag ska börja. Jag har ansökt om skuldsanering nu under tiden jag har varit på psyket. Enda problemet med det är att vi har ett radhus jag och min sambo som vi äger tillsammans 50/50. Har kronofogden rätt att mäta ut den eftersom att min sambo inte har något alls att göra med mina lån och krediter. Den är redan maxbelånad så vi har inte utrymmer att låna mer på den. Samt att vi har 3 barn. Tänker att de kanske tittat på vår familjesituation. Jag har en lön på 35K innan skatt och min sambo ca 37K innan skatt. Jag har inga betalningsanmärkningar och ingen av mina skulder ligger varken hos kronofogden eller inkasso. Samlingslån känns heller inte aktuellt med tanke på storleken på mina lån, tror inte att nån bank skulle baka ihop det. Sen har jag inte heller den bästa uc scoren för tillfället. Nån med liknande erfarenheter? Tacksam för all tips och råd!!

Beklagar din situation.
Det enda jag kan säga om huset är att din del kan bli aktuell för utmätning. Det är beroende på hur mycket huset är värderat kontra hur mycket lån ni har.
Angående skuldsanering så tror jag att det måste gå längre tid då ditt spelberoende är i nutid och man oftast vill att man kan uppvisa spelfrihet och att man fått behandling under en tid.

Ifall inte skuldsanering skulle gå igenom så skulle jag rekommendera att jämka. Då får du mer pengar över varje månad och kan använda dig av snöbollsmetoden, alltså att betala av den minsta skulden först för att minska månadskostnaden och sen ta nästa minsta skuld osv. För varje lån du betalar av får du mer pengar över till att betala av resten av skulderna.

Jag själv är en spelmissbrukare men slutade spela för mer än ett år sedan och ville där och då inte leva mer. Men jag bestämde mig för att spelandet inte skulle ta mitt liv, jag skulle välja livet istället och kämpa mig igenom mitt missbruk och skulder.

Jag började jämka och köra snöbollsmetoden för att försöka beta av skulder så mycket som möjligt. Min skuld var på ca 1,4mkr när jag slutade spela, nu idag 13 månader senare ligger skulden på ca 1,25mkr. Jag har alltså lyckats minska skulden en bit på vägen trots sån hög belåning och en inkomst på ca 39k innan skatt. Får ut ca 32k efter skatt tack varje jämkningen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp