Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Spelberoende med över 1 miljon i skulder, finns det en väg ur detta?

Vill bara säga att jag inte ens vet hur du känner. Jag har inte alls samma situation som dig, men likväl lika stark ekonomisk ångest. Du är så stark och jag hoppas att allt kommer lösa sig för dig! Dessa spelbolag borde vara olagliga?! Jag önskar dig all lycka i världen! Glöm inte bort att andas <3

Vill bara säga att jag inte ens vet hur du känner. Jag har inte alls samma situation som dig, men likväl lika stark ekonomisk ångest. Du är så stark och jag hoppas att allt kommer lösa sig för dig! Dessa spelbolag borde vara olagliga?! Jag önskar dig all lycka i världen! Glöm inte bort att andas <3
Åh tack och detsamma till dig!
Ja eller att det borde vara bättre reglerat kring summan av insättningar ex som under covid.

Tack alla ??
Kör lite dagboksskrivande här inne då jag har ett behov av att skriva av mig, idag har det varit tungt.. känner ingen lättnad alls i att ha berättat och har mer ångest och spelbehov…

Så för att skingra tankarna har jag läst massor i detta forum om precis allt.

funderat kring om jag ska släppa vissa lån ex Fairlo, Brixo och Merax och hoppas de kommer till inkasso istället för KFM.. kan ju inte betala 165 tusen om de går dit och jag tror tyvärr jag kan få avsked om jag får löneutmätning.

Börjar hämta in räntorna för att räkna vad jag får tillbaka för att täcka del av Tomly (förutsatt att det går till inkasso) får ju inte lika mkt tillbaka i år då de ändrat ersättningen men bra att veta om jag ska förhandla en plan kring återbetalning.

Läst på om återköp av pension, har ca 270 tusen i avslutade som tja om man får sälja dem skulle lösa mycket men det verkar ju helt omöjligt så vet inte ens om det är något idé.. majoritet är också placerade i min bank och vill inte dra till uppmärksamhet med tanke på bolån och sånt…

tja vad är väl en bal på slottet..
Vet ej om du nämnt det men vad jobbar du med,hr?

Åh tack och detsamma till dig!
Ja eller att det borde vara bättre reglerat kring summan av insättningar ex som under covid.

Grymt starkt att berätta för dina nära, det är alltid första steget åt rätt riktning.

Kommer så väl ihåg när jag hade typ 21 kr på kontot och hyran skulle betalas och gick till min mamma.
Ett jobbigt men viktigt samtal där jag sen fick så att jag skulle klara 2 hyror och dessutom ett extrajobb via en kontakt för att jag skulle ha möjlighet att komma ikapp.

Grymt starkt att berätta för dina nära, det är alltid första steget åt rätt riktning.

Kommer så väl ihåg när jag hade typ 21 kr på kontot och hyran skulle betalas och gick till min mamma.
Ett jobbigt men viktigt samtal där jag sen fick så att jag skulle klara 2 hyror och dessutom ett extrajobb via en kontakt för att jag skulle ha möjlighet att komma ikapp.
Sen lärde du dig att ej ligga efter? Jag tyvärr tog hjälp utav föräldrarna ekonomiskt flera gånger och då pratar vi ca 200k allt som allt men ändå fortsatte i ca 15 år,i sommar blir det 2 år som spelfri.

Vet ej om du nämnt det men vad jobbar du med,hr?

nej jag har inte nämnt det, vet egentligen inte om det är så men arbetar med känslig information och bör ha ett ordnat liv så inga yttre faktorer kan påverka så jag lämnar ut information ex via att få betalt.

Ja just det du beskriver har varit min vardag i flera år, har ju spelat bort allt alltid..

Lite tillägg till ”dagboken”

så läst på lite idag kring säljande av tjänstepensionen, hade några som föll under kraven om summan men då de är kollektiv avtalade så går det inte att återköpa oavsett hur liten den är.. sista halmstrået försvann.

På fredag så har min man bett mig komma hem så vi får prata igen, sonen är hos en kompis då men jag har ingen aning om vad han kommer säga eller vilja göra.. han lät så besviken i telefonen att jag inte ens vet om jag orkar möta honom igen.. tänk om han bara öser skit på mig och visst jag förtjänar all skit som finns men allt han känner har jag gått runt och känt om mig själv i flera år, jag är ju inte i en sits att ställa några krav så får väl bara sitta där och ta emot allt men jag är så skör just nu att jag är lite orolig om jag fixar det faktiskt.

Har inte haft orken att vara med på något online möte ännu men jag ska ta tag i det, speldjävulen är med mig hela tiden och säger att spelar jag lite så slipper jag tänka på allt annat.. jäkla tur att jag satte mig på spelpaus annars hade jag garanterat spelat de senaste dagarna för att fly.

Har helt missat att läsa denna tråd. Tycker det är väldigt starkt jobbat att ta modet i akt och berätta allt, börja reda ut ekonomin och ta hjälp - helt klart på rätt väg.

En strategi som många använt sig av är att släppa alla lån och blicka mot skuldsanering då det mycket väl kan vara snabbaste och billigaste vägen att bli skuldfri. Såg att det nämnts tidigare i tråden. Även jag kommer från spelmissbruk med miljonskulder, släppte allt efter att jag försökt med olika metoder under ett par år och har skuldsanering idag. Med facit i hand så borde jag släppt allt och sökt tidigare.

Med Tomly, Fairlo, Merax, Brixo på 225.000 är det väldigt mycket räntor och avgifter som kommer. Är årsinkomsten 450.000? då kommer 1.1 miljon+ i dåliga lån brukar bli väldigt tufft tyvärr att lösa.
Då handlar det inte om att betala minsta utan det måste finnas buffert att kontinueligt amortera extra utan nya lån eller nyttja fler krediter.

Börja alltid med en ärlig budget.

Lön Netto - Hyra - Transport - Medicin - El- Bredband - Mobil - Hemförsäkring - Akassa - Facket - minus kostnader runt barn - Minus alla lån - minus extra amortering - mat - andra räkningar och övrigt . Går det runt trots extra amortering kan det vara värt att fortsätta. Men nyckeln är att bli av med miljonskulder är verkligen att köra snöbollsmetoden och amortera extra. Det finns inget som heter betala lägsta belopp. Då äter räntor och avgifter upp en levande.

Bifogar en budgetmall i excel (samma mall men både i nya och gamla filformat ifall du skulle ha gammal version) som du kan fylla i.

Här kan du också läsa en del av mina tankar om skuldsanering. Inlägg 1-9

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/

Första steget jag rekommenderar är att boka tid på Budget- och skuldrådgivning i din kommun.
Där får du träffa en handläggare och gå igenom hela din situation och vad som kan göras och utreda eventuell skälighet för skuldsanering. Ingen obehörig kommer få ta del av det som sägs.
Kan vara ett bra och givande möte både om du väljer att försöka med skuldsanering eller om du inte gör det.

En annan sak: Om någon i familjen eller din man erbjuder sig att ta lån för att lösa ut dig - tacka, men tacka bestämt nej.
Rekommenderar starkt att inte låta någon annan belåna sig eller förstöra sitt sparande för att hjälpa dig ekonomiskt och förstöra sin möjlighet att köpa hus/bil/stuga eller om dom kan det få högre ränta pga att dom har massa lån, förhindra att göra saker som personen vill eller ha en sämre pension etc. Kan du inte lösa det själv så jobba hellre mot skuldsanering än att fördärva någon annans ekonomi. Tycker inte någon ska ta på sig flera hundra tusen i skuld + räntor åt någon annan. Har sett det så många gånger där någon hjälper någon ekonomiskt antingen genom samlingslån, förtida arv eller förstör sitt sparande och det slutar nästan aldrig bra tyvärr.

Bilagor

• Budgetmall - Bambi på hal is.xlsx
    19.8 KB · Visningar: 4
  • Budgetmall - Bambi på hal is.xls
    39 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Har helt missat att läsa denna tråd. Tycker det är väldigt starkt jobbat att ta modet i akt och berätta allt, börja reda ut ekonomin och ta hjälp - helt klart på rätt väg.

En strategi som många använt sig av är att släppa alla lån och blicka mot skuldsanering då det mycket väl kan vara snabbaste och billigaste vägen att bli skuldfri. Såg att det nämnts tidigare i tråden. Även jag kommer från spelmissbruk med miljonskulder, släppte allt efter att jag försökt med olika metoder under ett par år och har skuldsanering idag. Med facit i hand så borde jag släppt allt och sökt tidigare.

Med Tomly, Fairlo, Merax, Brixo på 225.000 är det väldigt mycket räntor och avgifter som kommer. Är årsinkomsten 450.000? då kommer 1.1 miljon+ i dåliga lån brukar bli väldigt tufft tyvärr att lösa.
Då handlar det inte om att betala minsta utan det måste finnas buffert att kontinueligt amortera extra utan nya lån eller nyttja fler krediter.

Börja alltid med en ärlig budget.

Lön Netto - Hyra - Transport - Medicin - El- Bredband - Mobil - Hemförsäkring - Akassa - Facket - minus kostnader runt barn - Minus alla lån - minus extra amortering - mat - andra räkningar och övrigt . Går det runt trots extra amortering kan det vara värt att fortsätta. Men nyckeln är att bli av med miljonskulder är verkligen att köra snöbollsmetoden och amortera extra. Det finns inget som heter betala lägsta belopp. Då äter räntor och avgifter upp en levande.

Bifogar en budgetmall i excel (samma mall men både i nya och gamla filformat ifall du skulle ha gammal version) som du kan fylla i.

Här kan du också läsa en del av mina tankar om skuldsanering. Inlägg 1-9

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/

Första steget jag rekommenderar är att boka tid på Budget- och skuldrådgivning i din kommun.
Där får du träffa en handläggare och gå igenom hela din situation och vad som kan göras och utreda eventuell skälighet för skuldsanering. Ingen obehörig kommer få ta del av det som sägs.
Kan vara ett bra och givande möte både om du väljer att försöka med skuldsanering eller om du inte gör det.

En annan sak: Om någon i familjen eller din man erbjuder sig att ta lån för att lösa ut dig - tacka, men tacka bestämt nej.
Rekommenderar starkt att inte låta någon annan belåna sig eller förstöra sitt sparande för att hjälpa dig ekonomiskt och förstöra sin möjlighet att köpa hus/bil/stuga eller om dom kan det få högre ränta pga att dom har massa lån, förhindra att göra saker som personen vill eller ha en sämre pension etc. Kan du inte lösa det själv så jobba hellre mot skuldsanering än att fördärva någon annans ekonomi. Tycker inte någon ska ta på sig flera hundra tusen i skuld + räntor åt någon annan. Har sett det så många gånger där någon hjälper någon ekonomiskt antingen genom samlingslån, förtida arv eller förstör sitt sparande och det slutar nästan aldrig bra tyvärr.
Hej,

Först och främst tack för att du tagit dig tid att skriva mer så mkt bra tips och råd.

vill undvika skuldsanering då jag är lite orolig för eve avsked pga mitt arbete.
Jag har 540 tusen i årsinkomst med det hjälper föga med mitt berg av lån.
Jag går i dagsläget minus och har stenkoll på alla mina utgifter via min budget, har historiskt täckt minus med att öka ex Merax el Fairlo, sen kom jag över Tomly/Binly lånen och då spårade det ur på riktigt och efter det har jag inte kunnat komma tillbaka.. har ca 23 tusen i lån ut varje månad och nu när det är stopp att låna mer så kan jag helt sonika inte betala alla lånen så att tänka snöbollsmetod nu går inte, nu är det mest ”Tomly går till extern inkasso, slutar jag betala Merax och Brixo så kommer de kanske om tre månader till inkasso men då kan jag ta de pengarna till att betala av Tomly” ja du förstår inte jelt

Man brukar om jag läst det rätt behöva vara spelfri ett visst tag vilket jag inte är då jag slutade samma dag som denna tråd skapades, men jag har varit inne och sneglat på dem men jag har sonens kompis mamma som arbetar i det huset så är lite nojig att stöta på henne där.

Min pappa har erbjudit sig men jag har sagt nej till att få låna lite av honom, han är ju också orolig för sonen vilket jag förstår men jag tror min man kan köpa ut mig ur huset om det skulle bli aktuellt att vi går isär och då blir jag skuldfri… såklart vill jag inte skiljas men hemskt nog har jag tänkt tanken att det skulle lösa allt för mig pengamässigt.. hemskt jag vet!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp