Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spelberoende, anmäld för grovt bedrägeri. Hjäälp!!!

Jag har inte heller helt den juridiska bilden, men min tanke är att det inte alls säkert måste bli fängelse. Men som andra skriver, ta tag i dina problem med spelberoende och annat bakomliggande nu, vänta inte! Har du någon du litar på som kan förvalta din ekonomi eller bankID så kan det vara värt att överväga, för att inte lämna utrymme för fler misstag.
Tyvärr kan det nog vara till din nackdel att du lurat någon med funktionshinder, iallafall om hon lider av någon form av intellektuell nedsättning. Det kan anses som en försvårande omständighet att brottet riktats mot någon extra sårbar.

Det du gjort är verkligen inte snyggt, och jag hoppas du aldrig mer ens överväger att lura någon igen. Samtidigt känner jag din ångest och panik i inlägget, och hoppas du kommer igenom det här starkare på sikt.

Finns nog goda chanser OM det skulle bli fängelse att du kan få bojja istället. (Ingen direkt fakta bakom)

Det enda som nån annan sa som du skall fokusera på är att lägga ALLA kort på bordet ta kontakt med kommun om du inte gjort det och sök hjälp för ditt spelmissbruk. Gör du det och menar allvar Innan Rättegång kommer det vara en fördel för dig. Det kommer ju också skicka signaler till offret att du menar allvar med att försöka göra bot så att säga.
Den som är dömd till högst sex månaders fängelse kan avtjäna straffet genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, alltså en så kallad fotboja..

Ärendet utreds som grovt bedrägeri, men är det helt säkert att det blir grovt bedrägeri innan jag har fått ge min version och så? Har inte blivit kallad till förhör ännu, som jag fattade det har inte offret heller blivit det.
Vid förhöret kommer du att delges vad du är misstänkt för.

Jag har inte heller helt den juridiska bilden, men min tanke är att det inte alls säkert måste bli fängelse. Men som andra skriver, ta tag i dina problem med spelberoende och annat bakomliggande nu, vänta inte! Har du någon du litar på som kan förvalta din ekonomi eller bankID så kan det vara värt att överväga, för att inte lämna utrymme för fler misstag.
Tyvärr kan det nog vara till din nackdel att du lurat någon med funktionshinder, iallafall om hon lider av någon form av intellektuell nedsättning. Det kan anses som en försvårande omständighet att brottet riktats mot någon extra sårbar.

Det du gjort är verkligen inte snyggt, och jag hoppas du aldrig mer ens överväger att lura någon igen. Samtidigt känner jag din ångest och panik i inlägget, och hoppas du kommer igenom det här starkare på sikt.
<3

Man gör en helhetsbedömning, men om man bara kollar på värdet så ska det överstiga fem prisbasbelopp för att betraktas som grovt bedrägeri. Gränsen är alltså 241 500 kronor vilket ditt belopp understiger....Det kan dröja innan du kallas till förhör.
Blir man häktad för sånt här? att polisen kan komma å hämta en så man får sitta i häkte till allt är klart?
Är i sån panik just nu och har världens mardrömsscenarion i huvudet.
Så om jag har uppfattat det rätt så kan det komma ändras när jag är förhörd och dom har kommit längre i förarundersökningen? Att det inte alls kanske blir grovt bedrägeri som det utreds som?

Blir man häktad för sånt här? att polisen kan komma å hämta en så man får sitta i häkte till allt är klart?
Så om jag har uppfattat det rätt så kan det komma ändras när jag är förhörd och dom har kommit längre i förarundersökningen? Att det inte alls kanske blir grovt bedrägeri som det utreds som?
Brottsbalken 9:3

Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grovt bedrägeri till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har missbrukat allmänt förtroende eller använt urkund eller annat vars brukande är straffbart enligt 14 eller 15 kap. eller vilseledande bokföring eller om gärningen annars varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada.
Lag (2017:442).

Jag förstår inte riktigt hur det blir grovt bedrägeri. Har du tagit över kollegans BankID och signerat lån och sedan fört över pengarna till dig? Utan kollegans vetskap?
Det kan väl inte räknas som bedrägeri att få någon att låna ut pengar till dig, även fast du ljuger för kollegan osv? Det är ett jävligt fult beteende men grovt bedrägeri? Måste ju vara något annat bakom.

Är brottet minst 1 år i straffskalan så finns det risk att du kan bli häktad. Är det minst 2 år så sker så kallad obligatorisk häktning så ifall ditt brott var minst 6 månader fängelse borde du inte bli häktad.

Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt hur det blir grovt bedrägeri. Har du tagit över kollegans BankID och signerat lån och sedan fört över pengarna till dig? Utan kollegans vetskap?
Det kan väl inte räknas som bedrägeri att få någon att låna ut pengar till dig, även fast du ljuger för kollegan osv? Det är ett jävligt fult beteende men grovt bedrägeri? Måste ju vara något annat bakom.
Känner lite som dig, hela sanningen är nog inte sagd här. Knappast grovt bedrägeri för att ”bara” tala osanning för att låna pengar. Bara för att det är misstanken från början så är det ju inte säkert ett det blir den brottsrubriceringen sen. Man kan ju stå åtalad för mord, men till sist kan det bli dråp istället, grov misshandel blir misshandel, grovt rån blir rån, osv osv. Ett brottsmål ska ha sin gång innan man vet vart det slutar

Känner lite som dig, hela sanningen är nog inte sagd här. Knappast grovt bedrägeri för att ”bara” tala osanning för att låna pengar. Bara för att det är misstanken från början så är det ju inte säkert ett det blir den brottsrubriceringen sen. Man kan ju stå åtalad för mord, men till sist kan det bli dråp istället, grov misshandel blir misshandel, grovt rån blir rån, osv osv. Ett brottsmål ska ha sin gång innan man vet vart det slutar
Nej, jag frågade om hon kunde ta lån och anledning till lånet var ju okså lögn. Jag hjälpte henne med ansökan men jag signerade inte med hennes bank id eller hade kontakt med lånebolagen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp