Ja precis så har jag också tänkt.Buffert först sen bara att köra på.
Wow du är fantastisk!
Vad har du sparat i på Avanza ?
Tack för informationen. Nu är det bara 25 timmar kvar.Jag har merparten i svenska aktier och en del i en kapitalförsäkring (för utländska aktier) samt en börshandladfond.
Grattis I förskott!Jag är klar med min skuldsanering i morgon natt.
Att spara har varit lågprioriterat under många år men nu har jag alla möjligheter i världen till det
Tanken är att spara minst 10-15000 kr varje månad och jag tar tacksamt emot tips på bra sparande.
Tusen tack för tipsen!Grattis I förskott!
Mitt råd är att börja med en buffert och då är fasträntekonto en säker placering med räntor runt 4,2% (3-måndaders).
Skapa en ny med 15000:- varje månad i tre månader. Plocka ut räntorna efter löptiden och återinvestera i isk.
Det blir inte många kronor i ränta i början men ha tålamod (efter fem års skuldsanering är tre månader en baggis).
Nu har du en hyfsat buffert på 45000:- samt lite ränta som trillar in varje månad.
Nästa steg är aktier/fonder och det finns hur mycket goda och dåliga råd som helst.
Lysa är bra, relativt låga avgifter. Där skulle jag sätta in minst en tusenlapp varje månad.
Bestäm exakt hur mycket du kan avvara för ditt sparande varje månad och skriv in det i din budget.
Viktigast av allt, håll dig till det!
Jag kör 40% Global index, 20% räntefonder och 40% aktier. 75% av aktier portföljen är lång.
Kika in på "Rika Tillsammans", där hittar du många kloka investerare och bra tips.
Utan inkomst restriktioner har du nu möjlighet att lägga in en högre växel och kör lite övertid/extrajobb.
Fyll på dina fasträntekonton när löptiden är slut men tänk på räntorna. Utan höjning av styrräntan ser det
ganska stabilt ut men börja de sänka får man kanske ändra till 6-mån bindningstid.
Håll dig skuldfri, inga lån eller krediter (bolån undantag) och fortsätt vara sparsam!
Ett sista råd, bli inte helt besatt av sparandet, det är lätt hänt efter skuldsaneringen kan jag lova.
Tusen tack för tipset. -Jag tycker det viktigaste rådet som jag fått är detta: strunta i alla råd din bank eventuellt ger, eftersom deras roll blir försäljarens snarare än rådgivarens. Som @Varitmedförr föreslår är 3 månaders bunden sparränta en skitbra idé, men akta dig för banker fondförslag. De har ofta hög avgift, och dolda avgifter.

Bra jobbat! Upplevde du det som "svårt" att spara ihop den summan under skuldsanering?Jag satte som mål att spara ihop 200 000 under min skuldsanering som också är över inom några dagar. I dagsläget har jag
199 700kr på avanza så det målet lär ju nås med tanke på att lönen kommer på måndag! Mot nya mål! Wohoo!![]()
@Peach hur mycket har du sparat utan ökning ?Jag satte som mål att spara ihop 200 000 under min skuldsanering som också är över inom några dagar. I dagsläget har jag
199 700kr på avanza så det målet lär ju nås med tanke på att lönen kommer på måndag! Mot nya mål! Wohoo!![]()