Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Spara pengar under en pågående skuldsanering?

Är väl inte så konstigt?

Betalar man tex 10 000 till kfm varje månad. Åh har 2 bet fria månader om året. Ger de 20 000 man kan spara.
På Fem år är det 100 000..

Sedan har iallafall jag med i min beräkning att jag ska kunna spara lite varje månad.
Åh förbehållsbeloppet är ju beräknat på normen. Om jag väljer att äta billigare och kunna spara är det upp till mig.
Eller att cykla en månad istället för att ta bilen.
Jag har all rätt att spara de slantarna.

Exakt så är det… Själv betalar jag över 23tkr i månaden på min skuldsanering, så har oxå lyckats spara en ansenlig summa.
Min skuldsanering är slut i mars… :)
2 betalningar kvar nu efter idag? Kan tänka mig att det är ofattbart skönt att se ett slut på eländet. Jag skickade in min första av 50 betalningar idag. Väntar ännu på besked.

2 betalningar kvar nu efter idag? Kan tänka mig att det är ofattbart skönt att se ett slut på eländet. Jag skickade in min första av 50 betalningar idag. Väntar ännu på besked.
Jaaaa… du anar inte hur skönt det känns !!
Att få ut ca 36tkr och knappt några utgifter mer än hyran så klart är svårt att greppa…

Din tid kommer… håll ut !! :)

Tjena.
Lånar tråden.

Det är så att jag har haft skuldsanering i snart 8 månader.

Jag har satt över 3.000kr månadsvis på sparande (aktier med utdelning) samt skattemedlet som jag fick (20k)

Jag undrar om detta kommer strula till det för mig? Det är via ISK-konto men tänker främst på utdelningen. Jag kan ju spara (enligt mig) så mycket pengar för att jag äter så snålt och ställer in aktiviteter pga jag vill få en ordentlig nystart när jag är klar.

Jag vet att det är OK att spara till en isk och att KFM verkligen uppmanar till det själva, dock tänker jag på utdelningen samt att borgenärerna kanske tycker det är lustigt att jag kan spara så mycket och snabbt? Det kommer ändå bli runt 70k om året jag sparar räknat till skatt, betalningsfri osv.

350k Tot om jag kan hålla i exklusive eventuell kursutveckling och utdelningar.

Från nästa år så kommer inte ens detta att rapporteras. Borgenärer kommer inte kunna se vad du sparar - det kommer stå en 0a från ISK skatten i din deklaration året efter och på UC. (förutsatt att du ligger under nedan belopp).
2025 så blir ISK skattefritt upp till 150.000 kr, 2026 blir ISK skattefritt upp till 300.000 kr.

Med utdelningar så skattas ingenting och det räknas inte heller som inkomst. Det som skattas är schablonbeskatt via ISK vilket då blir 0 under dessa belopp.

Sen som sagt uppmuntrar KFM till sparande. Så skulle ha svårt att se att det blir några problem så länge du sköter omprövningar korrekt om beskattningsbara inkomsten ökar med 4000-5000 kr i månaden.

Vågar inte säga att det är fakta med 100% säkerhet att min uppfattning stämmer, men det är min uppfattning.
Att det kommer stå 0 på deklarationen och kreditupplysning under 150.000 kr året efter och 300.000 kr från 2026 året efter vet jag dock stämmer.

Det ska väll i princip till en tillgångsutredning med bra grunder om ditt ISK konto som kronofogden godkänner för att det kanske blir något. Sen ska KFM neka ditt sparande (som dom själva rekommenderar) i borgenärens omprövning av okänd anledning för att du ska drabbas av det. Jag kommer förmodligen börja spara lite på ISK nästa år. Men jag väntar till 2025 med det pga att det blir skattefritt.

@Kimsan72 du sparade väll en del på ISK under din skuldsanering?

Senast ändrad:
Och? Det är ju egna val som gjort att de hamnat där de hamnat. Men jag förstår att du och dina gelikar gärna skyller på precis alla andra förutom er själva. Och ja, det är provocerande.
Med din retorik om individers val och att alla får skylla sig själva vill jag bara inflika att du också har massvis med egna val att göra om det provocerar dig. Tex. engagera dig politiskt om detta är en så pass viktig fråga eftersom du valt att bo i ett land där dessa processer kring återbetalning och skuldsanering existerar och att vi lever i en demokrati där vi kan påverka. Alternativt kan du aktivt göra valet att bosätta dig i ett land eller region där det är andra lagar och regler för hur återbetalning och skulder hanteras. Inte svårare än så eller hur?

Tjena.
Lånar tråden.

Det är så att jag har haft skuldsanering i snart 8 månader.

Jag har satt över 3.000kr månadsvis på sparande (aktier med utdelning) samt skattemedlet som jag fick (20k)

Jag undrar om detta kommer strula till det för mig? Det är via ISK-konto men tänker främst på utdelningen. Jag kan ju spara (enligt mig) så mycket pengar för att jag äter så snålt och ställer in aktiviteter pga jag vill få en ordentlig nystart när jag är klar.

Jag vet att det är OK att spara till en isk och att KFM verkligen uppmanar till det själva, dock tänker jag på utdelningen samt att borgenärerna kanske tycker det är lustigt att jag kan spara så mycket och snabbt? Det kommer ändå bli runt 70k om året jag sparar räknat till skatt, betalningsfri osv.

350k Tot om jag kan hålla i exklusive eventuell kursutveckling och utdelningar.
Det är upp till dig att spara och även upp till dig att ompröva om du får en ökad inkomst, tillgång.

Från nästa år så kommer inte ens detta att rapporteras. Borgenärer kommer inte kunna se vad du sparar - det kommer stå en 0a från ISK skatten i din deklaration och på UC. (förutsatt att du ligger under nedan belopp).
2025 så blir ISK skattefritt upp till 150.000 kr, 2026 blir ISK skattefritt upp till 300.000 kr.

Med utdelningar så skattas ingenting och det räknas inte heller som inkomst. Det som skattas är schablonbeskatt via ISK vilket då blir 0 under dessa belopp.

Sen som sagt uppmuntrar KFM till sparande. Så skulle ha svårt att se att det blir några problem så länge du sköter omprövningar korrekt om beskattningsbara inkomsten ökar med 4000-5000 kr i månaden.

Vågar inte säga att det är fakta med 100% säkerhet att min uppfattning stämmer, men det är min uppfattning.
Att det kommer stå 0 på deklarationen och kreditupplysning under 150.000 kr nästa år och 300.000 kr från 2026 vet jag dock stämmer.

Det ska väll i princip till en tillgångsutredning med bra grunder om ditt ISK konto som kronofogden godkänner för att det kanske blir något. Sen ska KFM neka ditt sparande (som dom själva rekommenderar) i borgenärens omprövning av okänd anledning för att du ska drabbas av det. Jag kommer förmodligen börja spara lite på ISK nästa år. Men jag väntar till 2025 med det pga att det blir skattefritt.

@Kimsan72 du sparade väll en del på ISK under din skuldsanering?
Inkomståret 2025 deklarerar man väl ändå 2026?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp