Jag vill inte ta så hög risk, långsiktig investering.Det beror på vilken risk du är villig att ta och sparhorisont.
indexnära bolag/fonder?Jag vill inte ta så hög risk, långsiktig investering.
Jag kommer att ha ett sparande på ca 100 000 på ett vanligt sparkonto innan årets slut så ISK är enbart för framtiden.
Har statistik från de senaste ca 20 åren på dessa 3:Svårt att tipsa andra vad som är bäst. Men Nordnet har bättre utbud än Avanza.
Generellt om man tittar på olika Index från olika ekonomier.
Tex: USA, Tyskland, Japan, Sverige, England, Kanada, Kina, Frankrike etc så historiskt på årsbasis är det USA som presterar bäst sätt till årlig avkastning.
USA har 3 stora Index:
- SP500 - Fonden som representerar detta index heter SPY
- Nasdaq 100 - Fonden som representerar detta index heter QQQ
- Dow Jones Industrial Average - Fonden som representerar detta index heter DIA
QQQ är den som går upp absolut mest av ovan 3 när marknaden går bra, innehåller 100 bolag och mycket tech. Går marknaden ner så är det också QQQ som faller mest.
SPY är den mest balanserade och innehåller 500 vinstrika bolag från alla 11 sektorer i ekonomin
DIA är den mest defensiva på 30 stora bolag och har bolag som står sig bra i eventuell svagarare marknad. (Tex United Healthgroup, Mc Donalds, American Express, Apple etc)
Att ha en bas på 50-66% i 2 av dessa 3 är inte så dumt om man vill sova gott om natten. Nasdaq + SP500 om man vill vara mer offensiv och SP500 + Dow Jones om man vill vara mer defensiv.