Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snowball Metoden - För att bli av med lån snabbast möjligt.

Låter vettigt även om jag skulle angripa lånet med högst månadskostnad först.

Kanske inte är helt dumt det heller. Men i min situation kan jag inte angripa dom största lånen där räntan är hög först. Får bli att arbeta nerifrån lägsta beloppen på lån och upp ett tag. Sen när man börjar återfå kontrollen försöka lägga om lånen och då kanske angripa de lån med högst ränta först. Byta strategi, får räkna på det senare. Men första steg är att försöka greppa någon kontroll på månadskostnaderna.

Finns ju 3 sätt att ta det på
1 Största/minsta lånet
2 Högst räntesats
3 Lånet med högst månadskostnad.

Snabbast effekt ger ju 1, om inte något lån under p3 ligger som ett av de första lånet under p1 att ta tag i, då skulle jag ta det.
Det psykologiska effekten av att få ett eller flera lån färre betala är bra, det är klart att bli av med ett lån som kostar 7000 i månaden vore gött, men om det är ett p2 lån på 450000 så kommer man inte få någon märkbar effekt på flera år ändå.

Tack för svar. Det var det jag ville ha bekräftelse på. Kommer att maila alla banker/kredigivare med en strategisk plan när räkningarna dundrar in och börja betala bort nerifrån och upp.
Ska ta och ställa upp exakt vad jag har vart och se hur dom reagerar. Vore oerhört behjälpligt om bankerna själv kan hjälpa till att utföra denna plan för att återta kontroll på min ekonomi.
Ja dom flesta är tacksamma att man hör av sig vid betalningsproblem och försöker hjälpa till.
Tror inte långivarna heller tycker det är så roligt att skicka till fogden eller inkasso. Det blir ju en kostnad för dom också och dom vet ju inte när pengar kommer in heller. Beror ju på hur mycket annat som ligger där och vad som prioriteras först.
Det är alltid bra att höra av sig vid betalningsproblem.
Fick från sileo i veckan dom vill hjälpa till med betalplan så man blir skuldfri där. Så det uppskattas absolut

Finns ju 3 sätt att ta det på
1 Största/minsta lånet
2 Högst räntesats
3 Lånet med högst månadskostnad.

Snabbast effekt ger ju 1, om inte något lån under p3 ligger som ett av de första lånet under p1 att ta tag i, då skulle jag ta det.
Det psykologiska effekten av att få ett eller flera lån färre betala är bra, det är klart att bli av med ett lån som kostar 7000 i månaden vore gött, men om det är ett p2 lån på 450000 så kommer man inte få någon märkbar effekt på flera år ändå.

Låter som en bra plan. Tanken är lite att ta det i den ordningen, inte bara för psykologisk effekt utan att faktiskt komma ner i månadskostnad. Men att på sikt kunna få ner UC score och omförhandla dom största lånen till bättre räntesats innan man attackerar dom.

Låter vettigt även om jag skulle angripa lånet med högst månadskostnad först.
Skulle ta det minsta först.
Beta av mindre skulder först.
Försöka ta betalningsfri månad på lånet men större månadskostnad o lägga på mindre lånet så man får bort det.
Men sen har det ju med räntor o göra förstås bara man ser att något försvinner.

Hallå glöm inte mitt tips att sälja saker. Idag sålde jag något för 2500 kr som jag fått gratis.
Jag har alltid ”varit så stark” men ibland vinner man på att vara ynklig när det faktiskt är svårt, för det är ju ingen lögn. Har också mejlat alla.

Finns vissa saker man kan göra för att undvika dålig sits och komma ifatt.
* Sälj allt onödigt på tradera, blocket, eBay, etsy, Facebook och till kompisar som man ser behöver något. Var aggressiv, om något inte säljer på en kanal, byt och ändra bilder, priser osv.
* Erbjud dig att rensa någon släktings lägenhetskällare från husförsäljning och släng på tippen eller spara. Det ska vi göra snart och vi har frågat om vi får behålla saker, kan vara schysst.
+ människan blir tacksam och man känner sig hjälpsam.
+ man får ny inredning och viktiga prylar och behöver inte köpa nytt på länge.
+ man kan sälja en massa.
* Skattejämka, jag har bara några få % till årets slut och fick 5000 mer i månaden under hösten. Nu är vi väl inne på nästa period på måndag men det är en bra grej om man är lite försiktig med vad man anger för ränta.

Tipsar inte om allt som förskjuter problemen, har försökt delbetala saker och öka mobilräkningen osv. men man får bara högre kostnader månaden efter.

Jag kommer slutbetala skitlån så fort som möjligt och sen köra in några tusen extra på mina synliga lån på UC och efter det snöbolla mig i mål.

Nummer ”ETT” bör vara lån med så kallade förlängnigsavgifter. Dessa kan vara tunga att bli av med.

Alla sätt är bra utom de dåliga :)
Mitt minsta lån är Lumify 1500 kr kvar att betala men jag skulle hellre vilja bli av med ViaConto där jag har ca 3800 kr kvar MEN de tar 390 kr VARJE MÅNAD i administrativ avgift (eller vad de kallar det) så det lånet tjänar jag mest på att bli av med!
Snöbollsmetoden är bra start att sätta igång tänket kring de lån man har och göra sig en överblick över vilka lån man har och hur mkt de kostar en i månadsavgift men även räntor, förlängningsavifter och andra avgifter.
Huvudsaken är att man är medveten om att det bästa strategin för ens ekonomi är att minska de befintliga lånen och att inte ta nya lån.

Tänkte på det och ett exempel man kan skriva till alla bankers mail, och där man har någon form av kredit.

Lägg in alla bankers mailadress:
Hej (Alla bankers och kreditgivares namn),

Mitt namn är (namn: tar Ex: Kalle),

Jag har under en längre period hamnat i en spel/lån fälla (Som exempel). Som jag nu försöker att ta mig ur med alla lagliga medel.

Jag har nu spärrat mig på alla spelsidor på livstid och kommer gör allt för att återgå till ett normalt liv.

Därför vill jag också göra allt i min makt för att försöka bli skuldfri/minska mina skulder och månadskostnad inom en överskådlig tid annars finns det en risk att jag en dag inte kommer att kunna betala de räkningar som jag har hos Er. Detta baserat på min kalkyl och lön så går jag back varje månad och får göra allt för att puzzla ihop räkningarna. Vilket inte kommer att vara hållbart i längden.

Jag vill se vad ni kan erbjuda mig för möjligheter till detta. Efter ett ha gjort en del research så kommer min strategi att använda sig av en så kallad snöbollseffekt.

Idag så har jag dessa lån:

Blanko 1: 350.000 (Månadskostnad)
Blanko 2: 300.000 (Månadskostnad)
Blanko 3: 80.000 (Månadskostnad)
Blanko 4: 50.000 (Månadskostnad)
Klarna : 45.000 (Månadskostnad)
Betalkoll: 40.000 (Månadskostnad)
Kontokredit/kreditkort 1: 30.000 (Månadskostnad)
Kontokredit/kreditkort 2: 25.000 (Månadskostnad)
Kontokredit/kreditkort 3: 15.000 (Månadskostnad)
Kontokredit/kreditkort 4: 15.000 (Månadskostnad)
Blanko 6: 10.000 (Månadskostnad)
Smslån 1: 9.000 (Månadskostnad)
Mobil: 6.000 (Månadskostnad)
Smslån 2: 4000 (Månadskostnad)
Smslån 3: 2500 (Månadskostnad)

Min strategiska plan går ut på att hela tiden betala bort det minsta lånet utan att ta nya lån, därför så vill jag fråga Er alla om hjälp (Det handlar inte om att jag är missnöjd kund och vill bli av med Er, utan att jag helt enkelt vill återta kontroll på mitt liv)

Det jag vill ha hjälp med att fråga vad ni kan göra för mig. Allt från betalningsfria månader, förlänga lånetider, skriva ner räntan och så vidare. Eller om någon har möjlighet att skriva ner beloppet.
Med dessa pengar så är tanken att hela tiden betala av det som är minst. Säg att ni (Namn på blanko 2 och 4) kan erbjuda mig betalningsfri månad denna månad så kan jag med dom pengarna betala av SMS lån 3 (Namn) och SMS lån 2 (Namn). Er som jag har minst lån hos. Nästa månad kanske vi kan komma överens om att ni som jag har lån (blanko 1 och 3, samt klarna) kan erbjuda mig en betalningsfri månad för att jag skall kunna betala bort slutfaktura på mobilen. Sen månad 3 så vill jag att ni som har Blanko 2,4 och alla kontokrediter ger mig en betalningsfri månad för att bli av med (blanko nr 6)

Ni förstår poängen, genom att hela tiden bli av med det minsta så går mina månadskostnader ner, därmed är det också en större chans att jag kan betala bort alla skulder som jag har över längre tid.
Jag vill inte hamna hos inkasso eller kronofogden. Och ni vill inte jaga mig.

Kan vardera bank skapa ett case och återkoppla till mig med en lösning på hur ni kan hjälpa mig på bästa sätt.

Mina kontaktuppgifter:
kalle@hotmail.com
Telefon: 070-123 45 67

Jag ser fram emot svar och önskar Er en trevlig dag!

Med Vänliga Hälsningar,
Kalle

Tror ni att denna metod skulle funka för att få hjälp med snöbollsmetoden?
Pingar @Lasseman och @Terry_ @Syrran

Att läsa igenom tråden när ni får tid. Är denna strategi genomförbar och har ni någon input på hur skulle bankerna reagera vid en sånt case/mail? Som jag förstår det så har ni varit i kontakt en del med banker och är lite mer erfarna när det kommer till det området.

Nu är det några år sedan, men jag försökte att göra så, men ingen var villig att förhandla någonting, möjligen kunde man få enstaka betalfria månader, eller alternativt kunde de skriva ner skulden om man kunde betala 80 - 85% av lånet i ett svep. Jag hoppas verkligen att det är annorlunda nu, för det är en metod som fungerar.

Nu är det några år sedan, men jag försökte att göra så, men ingen var villig att förhandla någonting, möjligen kunde man få enstaka betalfria månader, eller alternativt kunde de skriva ner skulden om man kunde betala 80 - 85% av lånet i ett svep. Jag hoppas verkligen att det är annorlunda nu, för det är en metod som fungerar.

Jag håller med dig,har också varit i kontakt med flera kreditgivare och inkassobolag,då när det var som värst för mig.Dom var inte behjälpliga då.Men det kanske är nya tider nu.Nu klarar jag mig tack vare min man,som då var min räddare i nöd❤❤❤.​

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp