Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snart klar med skuldsanering

Hej,

Jag fick inledande av skuldsanering 2020-06-17 och beviljat 2020-11-17. Jag har två frågor för är väldigt förvirrad just nu.

1. Jag köpte idag "Kreditkollen" hos minuc för att se hur allting utvecklas. Jag ser då att jag fick en anmärkning vid beviljandet, vilket jag inte lagt märke till tidigare, är 99% säker på att det stod inledandedatumet när den uppkom. Jag trodde att min UC skulle vara clean och utan anmärkningar 5 år efter inledande. Kan även se det tex här "Betalningsanmärkningen försvinner fem år från inledandebeslutet av skuldsaneringen eller den dag som betalningsplanen löper ut.". Har ni andra också haft kvar en anmärkning fram tills 5 år från beviljandet?

2. Det står på mina sidor hos KF att min skuldsanering är slut "slutet av juni 2025", vilket låter väldigt luddigt? Står inte ens sista juni. Återigen så har jag varit av uppfattningen att min skuldsanering är slut 5 år efter inledandet. Det är även vad min handläggare berättade för mig. Har även precis kikat i mina gamla papper och bläddrade i en broschyr från KF. Där står det "Du är klar med din skuldsanering fem år efter den dag som vi beslutade att inleda skuldsanering". Har givetvis googlat på detta och får upp olika svar beroende på var jag kollar.

Trodde jag skulle vara clean och utan anmärkningar från och med denna veckan. Har inga planer på att utnyttja min förbättrade kreditvärdighet men eftersom det är en så pass stor grej så känns det lite märkligt just nu då jag va beredd att fira.

Ha en fin kväll!

Stort grattis!

Först har man en anmärkning som heter inledande skuldsanering. Sedan om man blir godkänd så byts anmärkningen ut mot beslutad skuldsanering.

Den anmärkning som heter beslutad skuldsanering försvinner samma dag som det har gått 5 år sen man fick anmärkningen inledande skuldsanering.

Så den kommer du se att den försvinner nu efter 12 slaget eller imorgon.

Vad gäller den andra frågan så brukar man säga 5 år. Men egentligen är det innevarande månad man blir beviljad + 5 år. Det vill säga när sista juni är över så är saneringen avslutad.

Får man skuldsanering idag så är anmärkningen 5 år och försvinner 16 juni 2030. Men skuldsaneringen är klar när det slår över till 1 Juli 2030 och då kan inte borgenärer längre överklaga av vanliga anledningar

Om du fick inledande 2020-06-17 så är din sanering över imorgon inte idag.

Jag mailade förra veckan då jag såg att det står "sista juni" på mina sidor.

Hade inget svar så ringde kundtjänst igår. Person 1 sa att den skulle vara avslutad, men jag glömde att be om ett skriftligt intyg på det. Ringde därför igen och fick då samma besked och hon hänvisade till mitt omprövningsbeslut som intyg (samma information som det första inledande bara högre inkomst). Person 2 uppmanade mig även att maila alla inkassobolag etc som inte nollat och be dem göra det då det gått 5 år från inledandedatumet. So far så överensstämmer allting både med de broschyrer (som jag har framför mig) och vad min ursprungliga handläggare informerat mig om. Har även dessa samtalen inspelade.

Fick idag svar på mitt mail som skrev att det är sista juni som gäller. Ringde då dem igen för att få klarspråk i detta, personen uppfattades väldigt erfaren och sa att det är 5 år från inledandedatumet och att "många nya inte har rätt information på KF". När jag precis skulle svara henne på detta så bröts samtalet från hennes sida. Ringde då upp igen och frågade om att kopplas till samma person, det gick inte, men personen jag pratade med då sa samma precis som mailet - det är innevarande månad som gäller, men han lät även väldigt förvirrad genom hela samtalet.

Fick svar från inkassobolag under gårdagen att dem kommer att nolla mig i slutet av augusti när dem får sin sista betalning.

Så ärligt talat, jag vet inte vad som gäller. Jag kommer att vänta till 1 juli och då ringa dem och fråga om allting nu är avslutat. Egentligen är det ju bara en teknikalitet men att igår fira efter de två samtalen för att nu få andra besked känns så jävla trist. Känner mig också dum som mailat alla inkassobolag på uppmaning av KF medarbetare.

Min betalningsanmärkning är borta iaf.

Det är 5 år från inledande datumet som gäller.
alltså blev du klar med din skuldsanering igår, 17/6.

Jag har fått ytterligare ett svar. Det är inte 5 år från inledande datumet, men i teorin är det (tjejen jag pratade med höll med om att det är helt galet). Min betalningsanmärkning är borta, men ingenting nollas och mina borgenärer kan tex skicka in en omprövning fram till sista juni. Tjejen jag pratade med sa dock att det aldrig har hänt att någon har omprövat i den "övergångsperioden" mellan inledande datumet och sista den månaden.

Det som gör att det är konstigt i min sits är för att juni är betalningsfri månad så därför så har jag gjort min sista betalning i maj = betalplan är klar, men det blir såhär ändå automatiskt.

Känns lite snopet - men min anmärkning är borta & det finns ingen stöd för att någon skulle ompröva då jag har skött allting - så jag får bara vänta ytterligare 2 veckor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp