Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Snabb Finnas "INKASSOKRAV"

Tänkte dela mig erfarenhet hos snabb finnas, ni andra se upp.

hade ett lån på 8000kr hos de som var delat på 2 inbetalningar,

första delbetalningen betalt i tid .
andra delbetalningen betald 4 dagar försenat. (betalat in den den 16e, borde ha betalt den 12e)
'sedan de skickar påminnelse (mejlar) efter 3 dagar. jag helt enkel bara betald den ordinarie fakturan 4 dagar försenat.

idag den 23e så mejlar de en faktura som står (INKASSOKRAV) deras egna faktura samma bolag står bara INKASSOKRAV på med resterande 260kr - (180kr inkassokrav , 2 kr ränta resten amortering)

något som irriterar mig mest är att det står Förfallodatum den 26e allså de mejlar mig ett faktura idag 23e kl.09.30 sedan vill ha betalning den 26e och hur fan skulle det gå till när det är helg dagar fram till den 27e dessutom de har BG vilket jag måste har registrerat igår typ för att den skulle ha gått genom idag.

sen står : Vid utebliven betalning kommer ansökan
om betalningsföreläggande att inlämnas till Kronofogdemyndigheten.

hur seriösa att denna bolag tror ni? Ja avgör själva .

som tur det gäller bara 260kr men det var första och sista gånger jag lånat där.

Typisk Bilförsäljare

S & A SVERIGE AB / snabb finnas / snabblån Orgnr: 556678-2677

SNABB finnas är bildat 2005 de hade en bilfirma som gick underett annan namn och det gick väldigt dåligt för de med bara förluster år efter år enligt solidinfo, Plötsligt 2012 ändra de rytning och ge sig på kreditmarknad och vips går de nu på vinst sedan 2012.

så om de är seriösa som låneutgivare? nej absolut inte .

De får enligt god inkassosed inte skicka en sådan faktura med så kort frist.

Från Datainspektionens allmänna råd, som normalt ska ses som god inkassosed står att läsa följande:
I inkassokravet ska anges viss skälig tid inom vilken gäldenären har att betala frivilligt eller invända mot kravet (5 § tredje stycket inkassolagen).
Den tidsfrist som anges i inkassokravet bör inte vara kortare än åtta dagar räknat från den dag som kravet skickas. Fristen bör förlängas om annan postbefordran än normalbrev (A-post) används.
Betalningsfristen bör också förlängas om postbefordran kan tänkas bli fördröjd på grund av att kravet har skickats i anslutning till en sammanhängande helgperiod. Gäldenären bör ha minst fyra bankdagars frist att betala eller invända från det att denne kan antas ha tagit emot kravet.
Ansökan till Kronofogdemyndigheten eller domstol eller annan åtgärd bör inte göras tidigare än fyra dagar efter det att den tidsfrist som anges i inkassokravet har löpt ut.

Jag fick själv ett inkassokrav idag, med en frist på 12 dagar istället för det brukliga 8 dagar.

Vidare så vad gäller förfallodag så gäller det som står i skuldebrevslagen om det, och det innebär att om en förfallodag infaller på söndag eller annan helgdag, där lördag ses som likställt med söndag så förflyttas förfallodagen fram till första vardag efter den angivna förfallodagen, men detta är det verkligen inte många som känner till tyvärr.

andra delbetalningen betald 4 dagar försenat. (betalat in den den 16e, borde ha betalt den 12e)
'sedan de skickar påminnelse (mejlar) efter 3 dagar. jag helt enkel bara betald den ordinarie fakturan 4 dagar försenat.

idag den 23e så mejlar de en faktura som står (INKASSOKRAV) deras egna faktura samma bolag står bara INKASSOKRAV på med resterande 260kr - (180kr inkassokrav , 2 kr ränta resten amortering)

något som irriterar mig mest är att det står Förfallodatum den 26e allså de mejlar mig ett faktura idag 23e kl.09.30 sedan vill ha betalning den 26e och hur fan skulle det gå till när det är helg dagar fram till den 27e dessutom de har BG vilket jag måste har registrerat igår typ för att den skulle ha gått genom idag.

som tur det gäller bara 260kr men det var första och sista gånger jag lånat där.

nick vad tror du de gör om de inte får betalningen "i tid". Tror du de skickar till KF på fredag?

Nej tror ej de gör , men det hela att de bara skickar en krav och vill betalning genom 3 dagar sedan att de själva vet att det är helgdagar, sedan de har får betald den 16 och det har tagit 7 dagar för de själva och skicka krav på påminnelse avgifter .

De får enligt god inkassosed inte skicka en sådan faktura med så kort frist.

Från Datainspektionens allmänna råd, som normalt ska ses som god inkassosed står att läsa följande:
I inkassokravet ska anges viss skälig tid inom vilken gäldenären har att betala frivilligt eller invända mot kravet (5 § tredje stycket inkassolagen).
Den tidsfrist som anges i inkassokravet bör inte vara kortare än åtta dagar räknat från den dag som kravet skickas. Fristen bör förlängas om annan postbefordran än normalbrev (A-post) används.
Betalningsfristen bör också förlängas om postbefordran kan tänkas bli fördröjd på grund av att kravet har skickats i anslutning till en sammanhängande helgperiod. Gäldenären bör ha minst fyra bankdagars frist att betala eller invända från det att denne kan antas ha tagit emot kravet.
Ansökan till Kronofogdemyndigheten eller domstol eller annan åtgärd bör inte göras tidigare än fyra dagar efter det att den tidsfrist som anges i inkassokravet har löpt ut.

Jag fick själv ett inkassokrav idag, med en frist på 12 dagar istället för det brukliga 8 dagar.

Vidare så vad gäller förfallodag så gäller det som står i skuldebrevslagen om det, och det innebär att om en förfallodag infaller på söndag eller annan helgdag, där lördag ses som likställt med söndag så förflyttas förfallodagen fram till första vardag efter den angivna förfallodagen, men detta är det verkligen inte många som känner till tyvärr.

Jaha visste inte det själv tack för info !

S & A SVERIGE AB / snabb finnas / snabblån Orgnr: 556678-2677

SNABB finnas är bildat 2005 de hade en bilfirma som gick underett annan namn och det gick väldigt dåligt för de med bara förluster år efter år enligt solidinfo, Plötsligt 2012 ändra de rytning och ge sig på kreditmarknad och vips går de nu på vinst sedan 2012.

så om de är seriösa som låneutgivare? nej absolut inte .

Ett sådant bolag skulle tingsrätten genomskåda och granska vid bestridan....

Har haft liknande problem med snabbf. Datumen och utskicken görs förmodligen automatiskt av deras system som inte vet att deär röda dagar. Dom är galet snabba med inkasson och ger alltid enbart några dagars betalningsfrist.. Vet inte riktigt vilken linje tingsrätten skulle gå på.. förmodligen står allt detta i allmänna villkor som redan är godkända av låntagaren..

Hur som helst.. dra ett mail till dom på måndag så är det nog lugnt.. Säker på att de förstår omöjligheten med att betala på röda dagar..

Fick ungefär samma skit av dom. Hade förfallodag 21/12, som var en lördag. Hade missat på torsdagskvällen den 19:e att lägga in räkningen , kom på det 00.22, så var 22 minuter sen för drag den 20:e)(det är skit tycker jag att man inte kan lägga in samma dag till bg/pg, det går ju till vanliga bankkonton..)
Pengarna drogs från mitt konto den 23:e, dvs 2 dagar försent, men eftersom det inte kan dras lör/sön så....

På Julafton den 24:e fick jag hot om inkasso och vidare kronfogden via sms. Pengarna hade de den 23:e som sagt, även om det kankse tar någon dag för dom att synas..

I fredags den 27:e fick jag post i brevlådan, Inkassokrav. Har på mig till den 1/1 att betala, annars kronfogden. Så jag hoppas verkligen att de ser pengarna i morgon, som är en bankdag, innan det blir röda dagar igen..

Ska heller aldrig mer låna av dom, men har tyvärr 2 delbetalningar kvar.
Aldrig förr har de varit såhär "på" och snabba, har lånat förr och varit några dagar sen, men aldrig några hot osv..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp