Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snöbollsmetoden?

Vet du hur snabba KFM är med löneutmätning? För årsinkomsten för detta året kommer bli låg då min första lön inte blir förrän december. Hade sista lön i januari från ett annat arbete. Så februari till oktober har jag haft a-kassa. Vill helst slippa löneutmätning och betala av själv på egen hand.
Har inte haft löneutmätning men vad jag läst mig till här på forumet är minst två månader. Om du orkar sök här i forumet på "löneutmätning" och se om du hittar aktuell info.
Tycker du tänker rätt om att undvika löneutmätning, som jag har förstått det så tar det lång tid att bli skuldfri med löneutmätning.

En uppdatering. Blev ingenting med det arbetet. Det fanns inget kollektivavtal, man hade inga raster och ingen ob fast man arbetade kvällar och helger. Fortfarande arbetssökande och är så jäkla less på det. Söker både vanliga anställningar och lönebidragsanställningar. Så många sökande på alla tjänster. Men jag har blivit av med två skulder sedan dess. Totala skuldbeloppet hann öka till 168000 kr.

Så såg det ut i oktober 2023

Gothia inkasso 19500 kr ränta 25 %
Kronofogden 52000 kr ränta 8 %
Visma 25100 kr ränta 5 %
Lowell 2000 kr ränta 17 %
Försäkringskassan 49500 kr ränta 4 %
Intrum 13000 kr ränta 11.50 %

Ser att jag skrev fel på procentsatsen på skulderna hos kronofogen. Räntan var så mycket mer. Lowell och Alektum drog tillbaka skulderna från kronofogden i mars 2024.

Jag gjorde en ackorduppgörelse med Alektum. Skulden var då på 28000 kr och jag betalde in 19000 kr och sen avskrev dom resten.
Gothia skulden var på 20000 kr och jag betalde in 16000 kr och sen avskrev dom resten.

Gothia inkasso 19500 kr BETALD!
Lowell 2000 kr BETALD!
Alektum 28000 kr BETALD!
Lowell 29000 kr
Visma 27100 kr
Försäkringskassan 49500 kr
Intrum 13000 kr

Kvar att betala (nuvarande summor) är:

Försäkringskassan 49800 kr (kommer sjunka 13000 kr när jag får mitt slutskattebesked, då jag lagt mig högre i årsinkomst än vad det blev 2023)
Lowell 29000 kr
Visma 28000 kr
Intrum 13000 kr

Totalt 119800 kr (106800 kr när deklarationen är klar och jag får mitt slutskattebesked)

Fått erbjudande om uppgörelse av Intrum och Visma men kan inte betala det. Vill bara ha ett jobb nu så jag kan börja betala av resten och börja spara. Slippa och oroa mig för om jag har råd att handla mat eller inte. Slippa gå i mataffären och räkna på vad masten kostar så jag slipper stå i kassan och behöva plocka bort varor.

Lowell har inte velat gå med på någon form av ackorduppgörelse men nu hörde Lowell av sig efter några veckor och fodringsägarna DNB bank går med på att jag betalar 20.000 kr och så avskriver resterande dvs 9000 kr. Så nu får jag låna 20000 kr räntefritt av en vän och betalar av när jag får jobb.

Sen är det endast försäkringskassan, Visma och Intrum kvar.

En uppdatering. Blev ingenting med det arbetet. Det fanns inget kollektivavtal, man hade inga raster och ingen ob fast man arbetade kvällar och helger. Fortfarande arbetssökande och är så jäkla less på det. Söker både vanliga anställningar och lönebidragsanställningar. Så många sökande på alla tjänster.
Hur många timmar i sträck skulle man jobba utan rast? Man har rätt till en kortare rast om man jobbar mer än 5 timmar.
Ett av mina jobb har inte heller kollektivavtal, ibland kan det vara 14 timmars pass med bara en 20-30 min rast men jag tycker det är värt ändå, fick 6 tusen efter skatt nu i juni för fem arbetade pass i maj.
Visst är kollektivavtal att föredra men jag undrar om det ändå inte är värt för dig att ta jobbet tills du får ngt annat? Om det skulle märkas på inkomsten och ta dig närmare ditt mål? Om det är svårt att få ngt annat jobb? Du kan alltid sluta. Bara en tanke <3

Hur många timmar i sträck skulle man jobba utan rast? Man har rätt till en kortare rast om man jobbar mer än 5 timmar.
Ett av mina jobb har inte heller kollektivavtal, ibland kan det vara 14 timmars pass med bara en 20-30 min rast men jag tycker det är värt ändå, fick 6 tusen efter skatt nu i juni för fem arbetade pass i maj.
Visst är kollektivavtal att föredra men jag undrar om det ändå inte är värt för dig att ta jobbet tills du får ngt annat? Om det skulle märkas på inkomsten och ta dig närmare ditt mål? Om det är svårt att få ngt annat jobb? Du kan alltid sluta. Bara en tanke <3
Heltid utan rast. 40 timmar i veckan utan rast och utan att sitta ner öht. Toabesök då fick man lämna butiken obemannad. 100 % ensam arbete. Nej inte alls värt det. Har två utmattningssyndrom i bagaget för att jag jobbat, jobbat och ännu mer jobb och ansvar som arbetsgivarna satte på mig. Andra utmattningen blev så illa att jag fick minnesförlust, svåra panikångestattacker och där man trodde jag drabbats av stroke men som var symptom på kronisk stress.

Hoppas ngt bättre dyker upp snart <3

Lowell har inte velat gå med på någon form av ackorduppgörelse men nu hörde Lowell av sig efter några veckor och fodringsägarna DNB bank går med på att jag betalar 20.000 kr och så avskriver resterande dvs 9000 kr. Så nu får jag låna 20000 kr räntefritt av en vän och betalar av när jag får jobb.

Sen är det endast försäkringskassan, Visma och Intrum kvar.

Försäkringskassan är ganska sträv har jag förstått.
Ackord har jag inte hört talas om, och betalplan max 12 mån från beslutet att betala utan undantag, om skulden är ny. Äldre skulder lite lättare krav.

Försäkringskassan är ganska sträv har jag förstått.
Ackord har jag inte hört talas om, och betalplan max 12 mån från beslutet att betala utan undantag, om skulden är ny. Äldre skulder lite lättare krav.
Skulden är inte ny till försäkringskassan. Avbetalningsplan på 200 kr i månaden. Ackorduppgörelse gör inte försäkringskassan. Skrev försäkringskassan, Visma och Intrum att betala av och inte att göra ackorduppgörelse med. Intrum och Visma kommer jag ta tag i när jag får jobb.

Skulden är inte ny till försäkringskassan. Avbetalningsplan på 200 kr i månaden. Ackorduppgörelse gör inte försäkringskassan. Skrev försäkringskassan, Visma och Intrum att betala av och inte att göra ackorduppgörelse med. Intrum och Visma kommer jag ta tag i när jag får jobb.
Tur det var en äldre skuld då. Trodde inte dom skulle gå med på planer på uppåt 20 år dock.

I måndags betalde jag Lowell skulden. Totalbeloppet var 29000 kr men jag betalde 20000 kr och dom avskrev resten dvs 9000 kr.

Gothia inkasso 19500 kr BETALD!
Lowell 2000 kr BETALD!
Alektum 28000 kr BETALD!
Lowell 29000 kr BETALD!

Visma 27100 kr
Försäkringskassan 49800 kr (kommer sjunka 13000 kr när jag får mitt slutskattebesked, då jag lagt mig högre i årsinkomst än vad det blev 2023)
Intrum 13000 kr

Har 89900 kr kvar i skulder men det kommer minska med 13000 kr så fort mitt slutskattebesked kommer. Då jag lagt mig högre i årsinkomst än vad det blev 2023 ang bostadsbidrag.

Så då blir min totalskuld 76900 kr. Startade på ca 230.000 kr år 2022.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp