Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snöbollsmetoden - Hur gör ni när månadskostnader minskar?

Hej,

Jag har bestämt mig för att börja fokusera på att bli skuldfri och har börjat med snöbollsmetoden.
Enligt min uträkning kommer det ta cirka 5 år att bli klar. Då har jag inte tagit med CSN, så får se vad jag gör med det när jag är klar.

Nu till frågan:
Jag satt och funderade lite på framtiden eftersom jag fick inn lite extrapengar och betalade av min minsta skuld idag. Den extra amorteringen går ju självklart till nästa skuld, men hur hanterar ni när minsta beloppet att betala går ned? Fortsätter ni då att betala det första minsta beloppet, eller minskar ni och lägger över mellanskillnaden i snöbollen?

Exempel:
Credway: På en skuld mellan 25.000 och 30.000 betalar man minst 1500 kr, men när det går ned under 25.000 är minsta belopp 1250 kr.

Tacksam för era tankar om detta då jag ser fördelar med båda sätten att göra det på. :)

En fråga till:
Jag skulle kunna använda betalningsfri månader också, men har inte tänkt göra det. Mest för att skulderna då blir högre än när jag tog de och det känns jobbigt. Men samtidigt kanske det gör att det går fortare i längden? Hur gör ni andra med detta?

Hej,

Jag har bestämt mig för att börja fokusera på att bli skuldfri och har börjat med snöbollsmetoden.
Enligt min uträkning kommer det ta cirka 5 år att bli klar. Då har jag inte tagit med CSN, så får se vad jag gör med det när jag är klar.

Nu till frågan:
Jag satt och funderade lite på framtiden eftersom jag fick inn lite extrapengar och betalade av min minsta skuld idag. Den extra amorteringen går ju självklart till nästa skuld, men hur hanterar ni när minsta beloppet att betala går ned? Fortsätter ni då att betala det första minsta beloppet, eller minskar ni och lägger över mellanskillnaden i snöbollen?

Exempel:
Credway: På en skuld mellan 25.000 och 30.000 betalar man minst 1500 kr, men när det går ned under 25.000 är minsta belopp 1250 kr.

Tacksam för era tankar om detta då jag ser fördelar med båda sätten att göra det på. :)
Jag tar de lägsta beloppet och lägger mellanskillnaden på den prioriterade skulden i snöbollen. :)

Tack! Då ska jag absolut fundera på att göra så också :)
Kommer ju göra att skulder 2-4 inte slutar ungefär samtidigt utan att det gå gradvis istället. Känns faktiskt bra att inte bli klar med första skulderna nu och sen vänta två år på att tre ska försvinna ungefär samtidigt. ^_^

Jag sätter upp ett "tak" där jag inte betalar lägre än det taket oavsett om minsta att betala är lägre. Då blir jag av med mindre skulder snabbare 8som annars skulle ta flera år, det blir väldigt dyrt i längden!)
T ex betalar jag alltid minst 300 kr på de skulder som har Lägsta att betala under 300 kr, som t ex Bauhaus (lägsta 150 kr) Elpy (85 kr) Klarna (180 kr) o s v.
Då blir jag av med dem mkt snabbare än om jag skulle betala deras Lägsta att betala och det blir billigare för mig. Samtidigt så blir snöbollen större ändå allteftersom skuld minskar och försvinner.
Däremot så har jag slutat att använda Betalfria månader då som du säger blir dyrare. Men skulle det uppstå nån kris så kan man ändra sig så klart.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp