Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Snälla hjälp mig! Problem med skulder, nu hos inkasso

Anyfin: 4246kr (ligger efter med 3 betalningar) totalt: 110 000kr
Bank Norwegian kredit (intrum inkasso): 1050kr totalt: 17 000kr
Bank Norwegian lån (intrum inkasso) : 5000kr totalt: 26 200kr (har nu hamnat hos kronofogden)!
Nordax (alektum) : 6000kr totalt: 45000kr (har nu hamnat hos kronofogden)
Northmill: 1130kr totalt: 31000kr
Billender: 500kr totalt: 4500kr
Qliro: 500kr totalt: 3500kr
Viaconto + binly + Ica banken (riverty inkasso): 4000kr totalt: 37500kr
Flexkontot + merax (bfm inkasso): 1500kr totalt: 13000kr
Ekomni: 400kr - det sista att betala
Cashbuddy (executor inkasso): 1800kr totalt: 28000kr
Swedbankpay (payex inkasso): 1000kr totalt: 11600kr
Och sedan ett lån till en vän på 1000kr i månaden cirka 16000kr kvar.
Så totalt 343.700 kr för alla skulder

Det ni skulle behöva är ett samlingslån på 350.000 kr och då betalar ni kanske totalt 4000kr i månaden för det.
Det är bättre än att få huset eventuellt utmätt och tvångsförsäljning.

Men har du fått anmärkningar är det för sent för din del. Då måste du berätta för din man och han stå på det om han inte har sparade pengar, om han vill.
Även om du betalar för det.

Vet du..Det är inte alls extremt på något sätt. Vi är många här som haft el haft betydligt mer i skuld o som det var i mitt fall mkt mindre inkomst. Det är ingen tröst, det förstår jag men det är ingen omöjlig lånesumma.
Du behöver prata med din man om detta. Speciellt m tanke på att ni äger ert boende. Tillsammans kanske ni kan hitta en lösning. Samlingslån där han kan vara medlåntagare el kanske låna på boendet.
När utredning görs så kollas inkomster, både din o din mans och ev tillgångar o fasta kostnader.
Tyvärr är det ju så att de så att börjar de utmäta din lön finns inget kvar att betala på till övriga lån.
Jag håller med.

343000:- i lån är inte så farligt med tanke på inkomsten. Men månadskostnaden på 28000 är desto sämre. Och väldigt märklig.
@Helpme du har bra förutsättningar för att lösa detta innan det blir riktigt illa. Men du behöver vara ärlig mot din man och be om hjälp. Och som jag skrev tidigare ta tag i grundproblematiken till att du lånat.

Jag håller med.

343000:- i lån är inte så farligt med tanke på inkomsten. Men månadskostnaden på 28000 är desto sämre. Och väldigt märklig.
@Helpme du har bra förutsättningar för att lösa detta innan det blir riktigt illa. Men du behöver vara ärlig mot din man och be om hjälp. Och som jag skrev tidigare ta tag i grundproblematiken till att du lånat.
Vad jag har läst här så är det många som har mycket större belopp, ja. Men för mig är det ingen tröst. Jag har satt mig i skiten det är jag fullt medveten om och mår så jäkla dåligt över allt detta. Men 350000kr är sjuuuukt mycket pengar ändå!
vad hade ni gjort då? Hade ni fortsatt kämpa med alla lån och inte låtit de gå över till KFM än? Eller vad fasen ska jag göra? Mer än det ni säger att berätta för min man som verkligen sätter knivar i magen på mig

Vad jag har läst här så är det många som har mycket större belopp, ja. Men för mig är det ingen tröst. Jag har satt mig i skiten det är jag fullt medveten om och mår så jäkla dåligt över allt detta. Men 350000kr är sjuuuukt mycket pengar ändå!
vad hade ni gjort då? Hade ni fortsatt kämpa med alla lån och inte låtit de gå över till KFM än? Eller vad fasen ska jag göra? Mer än det ni säger att berätta för min man som verkligen sätter knivar i magen på mig
Vad är orsaken till skulderna?
Du verkar ha en vettig lön och samtidigt lånat lite märkliga belopp hos märkliga aktörer.

Hur stort övervärde har ni i bostaden?

Kan du/ni lösa allt genom ett samlingslån så kommer du kunna samla ihop 350,000 med en månadskostnad runt 4,000:- (avsevärd förbättring). Tyvärr så har du hamnat hos KFM vilket innebär att du mest troligen inte är kreditvärdig att låna själv så du kommer behöva hjälp.

Om du beräknas betala av dina skulder på kortare tid (tror det är 12 månader) genom utmätning av lön så låter dem bli din bostad.

I ditt fall är det bästa att vara ärlig mot din man och berätta hur det ser ut.
Ta också tag i anledningen till din skuldsättning oavsett vad det är.

Kan ni låna upp på bostaden för att släcka dina skulder så är det en idé men kommer bara hjälpa om grundproblemet ordnas med.
Okej, så säg att jag har just nu totalt 80000kr som har gått till KFM och de påbörjar en löneutmätning (under 12mån) delar de upp det då i det totala beloppet fördelat på 12 månader? Eller drar de typ maxbelopp varje månad? Hur gör jag i så fall med alla andra lån? Räknar de in de? Och om de inte gör det och något mer lån hamnar hos KFM under tiden jag har löneutmätning, vad händer då?

Okej, så säg att jag har just nu totalt 80000kr som har gått till KFM och de påbörjar en löneutmätning (under 12mån) delar de upp det då i det totala beloppet fördelat på 12 månader? Eller drar de typ maxbelopp varje månad? Hur gör jag i så fall med alla andra lån? Räknar de in de? Och om de inte gör det och något mer lån hamnar hos KFM under tiden jag har löneutmätning, vad händer då?
Om du hamnar hos KFM så kommer dem utmäta allt dem kan vid löneutmätning.
Det spelar ingen roll att du har andra skulder att betala. Det enda du får behålla är till nödvändiga saker tex boende och sjukvård samt för mat/hygien.
Så allt annat kommer också hamna hos KFM.

Om du hamnar hos KFM så kommer dem utmäta allt dem kan vid löneutmätning.
Det spelar ingen roll att du har andra skulder att betala. Det enda du får behålla är till nödvändiga saker tex boende och sjukvård samt för mat/hygien.
Så allt annat kommer också hamna hos KFM.
Okej jag förstår, och vad händer när allt annat hamnar hos kfm under löneutmätning? Vet du det? Förlåt för jobbiga frågor men jag har dålig koll och har försökt läsa på på kfm hemsida men det är mycket jag inte kopplar till mina frågor.

Okej jag förstår, och vad händer när allt annat hamnar hos kfm under löneutmätning? Vet du det? Förlåt för jobbiga frågor men jag har dålig koll och har försökt läsa på på kfm hemsida men det är mycket jag inte kopplar till mina frågor.
Jag förstår inte vad du menar.
När det ligger hos KFM så är deras uppdrag att få in medel till att betala dina skulder.
Det kan ske via löneutmätning, utmätning av egendom och utmätning av kontanta medel (sparpengar, fonder osv som inte är knutna till pension).

Den ena utmätningen utesluter inte den andra, så får du löneutmätning så kan även annan utmätning göras.

Vad är orsaken till skulderna?
Du verkar ha en vettig lön och samtidigt lånat lite märkliga belopp hos märkliga aktörer.

Hur stort övervärde har ni i bostaden?

Kan du/ni lösa allt genom ett samlingslån så kommer du kunna samla ihop 350,000 med en månadskostnad runt 4,000:- (avsevärd förbättring). Tyvärr så har du hamnat hos KFM vilket innebär att du mest troligen inte är kreditvärdig att låna själv så du kommer behöva hjälp.
Det hela började med förlossningsdepression, under corona, jag var ensam mycket och blev gravid 5 månader efter igen under corona, med samma visa. Priserna höjdes, vi var tvungna att flytta, räntorna blev skyhöga och var hemma väldigt länge med låg lön. Depressionen blev värre och nånstans ville man hitta något som i den stunden gör en glad (i mitt fall shopping). Öppna förskolan var stängd för barn och den tiden hade vi inte dessa löner vi har idag så har ju absolut jobbat upp mig och försökt kämpa men alltid legat efter och tyvärr behövt ta lån på lån för att betala av alla skulder sedan även spelat lite (såååå dumt, då man inte vinner något på det utan bara går mer back) och Aa ni förstår; man tror man gör det man kan tills man sitter mer i skiten och nu hamnat där man hamnat.

I en löneutmätning kommer allt utöver det som behövs för fasta kostnader som boende, sjukv, resor till o från jobb dras. De tar ingen hänsyn till dina övriga lån. Det som då händer är att även övriga lån går till KFM o det betyder ju att en löneutmätning kan pågå så länge det behövs tills allt är betalt. OCh som sagt, även övriga tillgångar som finns kollas om där finns något att utmäta.
Du måste verkligen prata med din man så inte han kommer hem en dag o där är folk från KFM som kollar tillgångar för utmätning. Jag tror ni kan lösa detta tillsammans då det inte är en jättelånesumma.
Ta hjälp av skuld/budgetrådgivare oxå.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp