Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

smstillkontanter.se

fattar inte ett dug längre nu är dem helt plötsligt ett presentkort man får hem med posten något slaggs bankkort istället för kontanter på kontot? va inne på hemsidan nyss?! någon mer som sätt detta?

Hahaha detta kan ju inte vara på riktigt? Du köper ett presentkort med ett värde av 300 för 500 kr? Vem är så förbannat dum? Det är som du skulle köpa ett presentkort på Ikea - värdet är 300 på kortet men du får dega 500. Herregud låt företaget kursa!

500 för 300 är alldeles för mycket, och
att man får ett presentkort är ju ännu värre

ja men precis fatta inte riktigt grejen med sidan längre har stor lust och skicka iväg ett mail och fråga hur dem tänker hahah

Har flera invändningar när jag ser den här sidan:

1. Korrigering, företagsnamnet finns under "villkor", dock inte så tydligt på andra sidor på sidan.
2. Deras verksamhet ändras över en dag från pengaöverföring till "presentkort" på ett mastercard.
3. Det gör även deras namn "smstillkontanter" rent felaktigt, för det kan aldrig bli några kontanter. Se mer i kommande punkter.
4. Värre ocker än sms-lån. Ett direkt räntepåslag med mellan 67-75% av beloppet.

5. Kortet genom "Spendon" kan du lika gärna gå in på 7-eleven eller Presssbyrån själv och sätta in pengar. Det enda smstillkontanter gör är att dom ligger ute med pengarna några dagar till ockerränta. Eller ingenting alls om du betalar direkt.
6. Om du ångrar ditt köp kan du inte få tillbaka pengarna, utan enbart lite drygt 50% av summan. Vad säger lagen?
7. Spendon:s kort är opersonliga, smstillkontanter uppger att det fungerar från "alla" mobiltelefoner. Hur säkert kan det vara? Hur är det upplagt? Stor risk för utnyttjande av folks telefoner och därefter olika bolag som agerat mellanhand och en annan kortutfärdare till ett opersonligt mastercard-kort. Låter väldigt märkligt i mina öron.
8. Man säger sig inte ha några dolda avgifter. Det är verkligen en definitionsfråga, kortet har massor av avgifter. Se mer nedan.

Källa: "smstillkontanter:s" hemsida. http://www.smstillkontanter.se/faq/

Så till själva spendon:s verksamhet dom hänvisar till och gjort sig till förmedlare av:

http://www.spendon.se/Information/

* Du kan som sagt skaffa det själv på närmaste Pressbyrå eller 7-eleven och fylla på med kontanter om du så önskar, utan oskäliga avgifter.
* Kortet har en startavgift på 39 kronor.
* Du kan aldrig ta ut pengar i en bankomat, bara göra köp i butik och på internet.
* På internet ska man ange "SpendOn Presentkort" i fältet kortinnehavarens namn, godkänns ens detta på många ställen? Kan ställa till problem.

* Kortet är "gratis" för 3 köp, därefter kostar alla köp 3 kronor styck.
* Kortet kan bara fyllas på en gång med en summa. Du måste alltså ha flera kort om du vill göra flera beställningar från smstillkontanter. Därefter ska kortet klippas sönder.
* Efter några månader påbörjas en månadsavgift på 10 kronor i månaden som med tiden utökas till 50 kronor i månaden.
* Jag ser egentligen inte alls skälet till att ha dessa kort med låga summor till massa avgifter. Det kostar ständigt och du har dålig koll på dina pengar och då gäller det småsummor du lika gärna kan ha i kontanter. Använder du "smstillkontanter" får du också ett räntepåslag på 67-75% på detta otroliga kort.

Källa: SpendOn:s hemsida. http://www.spendon.se/Information/

Senast ändrad:
Har flera invändningar när jag ser den här sidan:

1. Vilket bolag ligger bakom sidan? Det framgår inte. Man kan inte veta vem eller vilka som ligger bakom sidan. Inget företagsnamn eller organisationsnummer.
2. Deras verksamhet ändras över en dag från pengaöverföring till "presentkort" på ett mastercard.
3. Det gör även deras namn "smstillkontanter" rent felaktigt, för det kan aldrig bli några kontanter. Se mer i kommande punkter.
4. Värre ocker än sms-lån. Ett direkt räntepåslag med mellan 67-75% av beloppet.

5. Kortet genom "Spendon" kan du lika gärna gå in på 7-eleven eller Presssbyrån själv och sätta in pengar. Det enda smstillkontanter gör är att dom ligger ute med pengarna några dagar till ockerränta. Eller ingenting alls om du betalar direkt.
6. Om du ångrar ditt köp kan du inte få tillbaka pengarna, utan enbart lite drygt 50% av summan. Vad säger lagen?
7. Spendon:s kort är opersonliga, smstillkontanter uppger att det fungerar från "alla" mobiltelefoner. Hur säkert kan det vara? Hur är det upplagt? Stor risk för utnyttjande av folks telefoner och därefter olika bolag som agerat mellanhand och en annan kortutfärdare till ett opersonligt mastercard-kort. Låter väldigt märkligt i mina öron.
8. Man säger sig inte ha några dolda avgifter. Det är verkligen en definitionsfråga, kortet har massor av avgifter. Se mer nedan.

Källa: "smstillkontanter:s" hemsida. http://www.smstillkontanter.se/faq/

Så till själva spendon:s verksamhet dom hänvisar till och gjort sig till förmedlare av:

http://www.spendon.se/Information/

* Du kan som sagt skaffa det själv på närmaste Pressbyrå eller 7-eleven och fylla på med kontanter om du så önskar, utan oskäliga avgifter.
* Kortet har en startavgift på 39 kronor.
* Du kan aldrig ta ut pengar i en bankomat, bara göra köp i butik och på internet.
* På internet ska man ange "SpendOn Presentkort" i fältet kortinnehavarens namn, godkänns ens detta på många ställen? Kan ställa till problem.

* Kortet är "gratis" för 3 köp, därefter kostar alla köp 3 kronor styck.
* Kortet kan bara fyllas på en gång med en summa. Du måste alltså ha flera kort om du vill göra flera beställningar från smstillkontanter. Därefter ska kortet klippas sönder.
* Efter några månader påbörjas en månadsavgift på 10 kronor i månaden som med tiden utökas till 50 kronor i månaden.

Källa: SpendOn:s hemsida. http://www.spendon.se/Information/

Under "Villkor" står klart och tydligt "vem som ligger bakom".

Det är dyrt att ta emot betalning per sms på så sätt att mottagaren får utge en avgift till betalningsförmedlaren. Aktören bakom webbsidan får sålunda inte hela beloppet.

Vad gäller snabblån är det bara att betala ut lånebeloppet. I förevarande fall ska ett presentkort köpas och skickas fysiskt till kunden, vilket motiverar ett högre "räntepåslag" jämfört med snabblån.

Under "Villkor" står klart och tydligt "vem som ligger bakom".

Det är dyrt att ta emot betalning per sms på så sätt att mottagaren får utge en avgift till betalningsförmedlaren. Aktören bakom webbsidan får sålunda inte hela beloppet.

Vad gäller snabblån är det bara att betala ut lånebeloppet. I förevarande fall ska ett presentkort köpas och skickas fysiskt till kunden, vilket motiverar ett högre "räntepåslag" jämfört med snabblån.

Där ja, under villkor. Kunde varit tydligare dock, men då får jag medge att åtminstone det finns och att jag missade det. Vilket iofs säger en del.

Det senare är en definitionsfråga, jag tycker det är omoraliskt och överpriser. Verksamheten är minst lika illa som sms-lån och det anser jag ska förbjudas.

Där ja, under villkor. Kunde varit tydligare dock, men då får jag medge att åtminstone det finns och att jag missade det. Vilket iofs säger en del.

Det senare är en definitionsfråga, jag tycker det är omoraliskt och överpriser. Verksamheten är minst lika illa som sms-lån och det anser jag ska förbjudas.

Folk har i allmänhet rätt att välja vad man vill spendera sina pengar på. Man kan som exempel köpa presentkort till överpris för sina pengar eller "vaska" sina pengar på http://smsvaska.se/.

Folk har i allmänhet rätt att välja vad man vill spendera sina pengar på. Man kan som exempel köpa presentkort till överpris för sina pengar eller "vaska" sina pengar på http://smsvaska.se/.

Ja, jag säger däremot vad jag tycker. Och hur jag hade velat att det skulle vara av egna erfarenheter och hur jag ser att det fungerar i det här forumet. Självklart kan och kommer jag inte hindra någon fysiskt.

Grymt vidrig sida för övrigt. Sorgliga människor.

Senast ändrad:
Håller med. Skönt att ibland få stöd på sidan men man får också en del tips som inte är fördelaktigta för den som är överskuldsatt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp