Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

SMS-kredit och Mobillån.

Detta står under mobillåns Faq: "Kommer det synas att ni gjort en kreditupplysning på mig?
Från och med 1/1 2011 träder en ny lag i kraft som kräver att kreditupplysningsföretaget (i vårt fall Soliditet) måste skicka ut en upplysningskopia/omfrågandekopia till alla kunder som vi gör en kreditupplysning på. Denna kreditupplysning kommer bara registreras i Soliditets databas."

De jäklarna tog en UC på mig för detta lån, det har det inte gjort förr...

UNDVIK!

Japp, det har skrivits i andra trådar här tidigare, men en varning för SMS Kredit kan tåla att upprepas. Så här fint står det i deras villkor:

Kommer det synas att ni gjort en kreditupplysning på mig?
Nej, det kommer inte att synas att Sms Kredit gjort en kreditupplysning. Andra frågeställare hos kreditupplysningsföretaget kan se att en kreditupplysning gjorts, men de ser inte vilka som gjort den. Vårt företagsnamn kommer dock att stå på kopian som skickas ut till dig.

Vad detta i själva verket innebär är att DET TAS EN UC. Att den "inte syns" betyder bara att det registreras en blank UC-förfrågan på den summa man sökt. Inte så svårt för en annan kreditgivare/bank att lista ut vad denna "osynliga" förfrågan är för något. Ser i själva verket ännu mer oseriöst ut än att skriva ut företagsnamnet. Fem tummar ner!

Smskredit Tar UC, ej Mobillån vilket är lite konstigt eftersom de är samma ägare.

Ha också även i åtanke att ingen av de här tillåter avb planer.

Vilka förutom SMS-kredit och Eurolån tar UC ?

Det här är ett av lånen som oroar mig mest, SMSkredit alltså.

Någon skrev att dom har Avida, men min faktura ligger på Svea Ekonomi. Är det verkligen så illa och säkert att Svea Ekonomi inte kan ge någon som helst avbetalning? Är ni helt säkra på det?

Har ingen fått en avbetalning? Varför isåfall? Till och med Svea som inkassoföretag borde ju avråda sina uppdragsgivare från detta, det är bättre att få in en del pengar åtminstone och resten så fort det går?

Det verkar faktiskt som att de bytt från Avida till Svea. Sist jag fick faktura så var den från Svea. Och vad jag minns har inte formuleringen att man kan höra av sig till dem om man får svårt att betala funnits på deras sidor förut. Nu kan ju jag minnas fel iofs...

Det verkar faktiskt som att de bytt från Avida till Svea. Sist jag fick faktura så var den från Svea. Och vad jag minns har inte formuleringen att man kan höra av sig till dem om man får svårt att betala funnits på deras sidor förut. Nu kan ju jag minnas fel iofs...

Jag fick meddelande om att ringa dom för en tid sedan när jag frågade om avbetalningsplan. Jag kunde få skjuta på betalningsdatumet vad det verkade. Men jag vill ju ha en avbetalningsplan, att skjuta på en stor betalning hjälper inte mig.

Dom skriver även så här i sina frågor och svar:

Kan förfallodagen/betalningsdatum för mitt lån skjutas upp eller kan min faktura avbetalas?
Ja du har möjlighet att ansöka om ett anstånd eller en amorteringsplan. Ifall du har svårigheter med betalning av din faktura är du välkommen att höra av dig till oss.

Då får man faktiskt lov att också erbjuda en avbetalningsplan hos inkasso i värsta fall tycker jag. Jag vill ju betala skiten, men kan väl få dela den på åtminstone 3-4 gånger om man fått problem.

Jävla skitföretag, blir så jävla arg. Man vågar kanske inte "låna om" bara på det här lånet heller. Tänk om man betalar den stora summan och inte får låna om ens, då är man riktigt i skiten.

Jo, man kan ju tycka då att de skulle erbjuda avbetalningsplan lika gärna. Och jag håller med om att det mesta är rätt instabilt just nu. Ena gången får man låna, nästa får man inte (gäller fler bolag än dessa)... trots att man skött betalningen dessutom.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp