Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sms fr ica banken

Hej, jag har inget lån hos ica banken utan bara deras ica poängkort utan kredit.

Fick ett sms från ica banken att jag har fått ett meddelande och ska logga in på banken eller via appen och läsa det.
När jag försöker logga in fr datorn med bank id så står det att ica banken kan inte att nås för tillfället?
Skumt, ngn annan som fått samma sms??

Hej, jag har inget lån hos ica banken utan bara deras ica poängkort utan kredit.

Fick ett sms från ica banken att jag har fått ett meddelande och ska logga in på banken eller via appen och läsa det.
När jag försöker logga in fr datorn med bank id så står det att ica banken kan inte att nås för tillfället?
Skumt, ngn annan som fått samma sms??
Stoppa!!!! Det är förmodligen bluff. Var det någon länk med i SMS'et?

Stoppa!!!! Det är förmodligen bluff. Var det någon länk med i SMS'et?
Det var länk
icabanken.se
men jag öppnade aldrig den (är medveten om bluff sms och nätfiske) så därför gick jag till ica bankens sida på datorn.
Jag tänkte om sidan blivit hackad men då skulle man inte kunna komma åt den alls, nu gick det inte att logga in med mobilt bank id bara.
Vågar inte göra fler försök i fall det är ngt skumt.

Det var länk
icabanken.se
men jag öppnade aldrig den (är medveten om bluff sms och nätfiske) så därför gick jag till ica bankens sida på datorn.
Jag tänkte om sidan blivit hackad men då skulle man inte kunna komma åt den alls, nu gick det inte att logga in med mobilt bank id bara.
Vågar inte göra fler försök i fall det är ngt skumt.
Bra att du inte gick via länken som angavs i SMS, länken kan se korrekt ut men omdirigeras till annan sajt, så rätt tänkt av dej att gå in via datorn. Det är nog ingen fara, men bra att avvakta. Läste en artikel i Aftonbladet hur gamlingar hade blivit skamligt lurade strax innan, genom att ligan enkelt kunde googla fram uppgifter om ålder, vilken teleoperatör o s v. Det är alldeles för lätt att få fram uppgifter om människor i Sverige.

Bra att du inte gick via länken som angavs i SMS, länken kan se korrekt ut men omdirigeras till annan sajt, så rätt tänkt av dej att gå in via datorn. Det är nog ingen fara, men bra att avvakta. Läste en artikel i Aftonbladet hur gamlingar hade blivit skamligt lurade strax innan, genom att ligan enkelt kunde googla fram uppgifter om ålder, vilken teleoperatör o s v. Det är alldeles för lätt att få fram uppgifter om människor i Sverige.
Ja det är väldigt lätt att få tag på uppgifter, det har gått lite väl för långt.
Man säger att man ska skydda sitt personnr t ex men har man Enskild firma vilket väldigt många i Sverige har är man tvungen att exponera sitt personnummer överallt även på alla kassakvitton då ens personnr är ens organisationsnummer...

Ja det är väldigt lätt att få tag på uppgifter, det har gått lite väl för långt.
Man säger att man ska skydda sitt personnr t ex men har man Enskild firma vilket väldigt många i Sverige har är man tvungen att exponera sitt personnummer överallt även på alla kassakvitton då ens personnr är ens organisationsnummer...
Ja helt tokigt. Ligan som lurat åldringar, och det var inte på några småbelopp, hade lätt kunnat göra sökningar i det åldersspann de var intresserade av... dessutom får de fram vilken teleoperatör man har via vilken söktjänst som helst och de utger sej att ringa från just den teleoperatören som man har.

Bluffen i det här fallet handlar oftast om att bedragarna har lagt sig före i kön till BankID genom att använda personnumret och skickat en förfrågan till BankID, så när offret loggar in till vad det nu är (i det här fallet ICA Banken) loggar man istället in någon annanstans, eller godkänner en betalning, eller vad det nu kan handla om i det specifika fallet.

Det man behöver göra är alltså att noga kontrollera i BankID vad det är man godkänner eller loggar in på och inte förutsätta att det är till det man själv initierade.

Bluffen i det här fallet handlar oftast om att bedragarna har lagt sig före i kön till BankID genom att använda personnumret och skickat en förfrågan till BankID, så när offret loggar in till vad det nu är (i det här fallet ICA Banken) loggar man istället in någon annanstans, eller godkänner en betalning, eller vad det nu kan handla om i det specifika fallet.

Det man behöver göra är alltså att noga kontrollera i BankID vad det är man godkänner eller loggar in på och inte förutsätta att det är till det man själv initierade.
Menar du om man logga in via länken i sms:et eller via original webbadressen via datorn?
Jag klickade aldrig på länken utan surfade till ica.se via datorn. Men blev lite misstänksam när det stod att det inte går att logga in för tillfället.

Länken i SMS:et är betydelselös i ett sådant scenario, det behöver inte ens vara en länk. Ibland skriver de något i stil med att ens bank upptäckt och stoppat en stor transaktion från ens bankkonto, utan uppmaning om att logga in, för de vet att man ändå loggar in direkt av nyfikenhet/oro.

Så det spelar ingen roll om man öppnar BankID på datorn eller i mobilen, de har redan skickat en "request" till BankID, så första inloggningen därefter går till det de vill, även om man försöker logga in på sin bank eller vad det nu är.

Att det inte gick att logga in kan vara BankID som upptäckt att det pågår mer än ett inloggningsförsök och därefter stoppat båda.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp