Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Slippa exekutiv auktion.

Hej.

Ny på forumet, och behöver brådskande hjälp, tips och råd.
Tänk på att det finns mer information mellan raderna i det jag skriver. Men ska försöka hålla det så sakligt som möjligt.
Kan nämna bank och inkasso bolag efter förfrågning.

Min fars dödsbo hade tre stycken pantbrev på en fastighet i form av hypotekslån, om vardera 250 kkr, 80 kkr och 40 kkr.
Då det fanns ett testamente så tillföll allt till min mor, (hon är handikappad och aldrig behövt tagit hand om ekonomi). Själv vid detta tillfälle så var och är jag sjukskriven, vi kan säga utmattning.

Det som sker är att lånen blir uppsagda och ett kreditbolag tog över som hotade med auktion.
Jag ordnade då frivilligt en god man till min mor. Med tanke att hitta en ny kreditgivare för att betala av inkassobolaget.
Det god man gör, är att ändra lagfart till min mor, så hon i sin tur blir skyldig för pantbreven.

Åter igen i ett möte med överförmyndaren samt god man, talar jag om att fastigheten ska räddas, om vi nu tar ett nytt lån. "Det kommer inte att ske, huset sa säljas" är svaret. Mitt svar tillbaka "Jag har pengar för att lösa lånen, men de är låsta. Och jag har hellre 500 kkr fritt på banken, och betalar av ett lån i lugn o ro". Ingen respons mer än "Jaja om du nu har dom pengarna så kan du väl lösa det"

Min mor flyttas in på ett hem, flyttkostnad, ökad hyra.... (vilket gjort att jag lagt ut ca 60 kkr för de ökade kostnaderna)
Visning och auktionsdatum var satt, men endast för det stora beloppet 250 kkr, totalt med avgifter blev det ca 310 kkr.
Som jag lyckades betala till kronofogden 10 min innan auktion.

Nu är det då bara de ca 80 kkr och 40 kkr kvar.
Öppnar då en dialog med kreditbolaget om att jag vill lösa resterande skuld och hur. Men pengarna är låsta just nu, och inväntar svar.

Allt i dessa händelser så får jag knappt information, om datum summor kontonummer osv. samt att min mors post kommer direkt till god man. Som vägrar träffas, allt ska ske över telefon och hon bara delegerar.
Nu den 18/10-21 fick jag del av ett brev i min fars gamla postlåda om underrättelse om ny visning, 26/10-21 och auktion. Då visar det sig att kronofogden tagit detta beslut redan den 6/7-21.
Vilket är innan ja ens fått ut de låsta pengarna, som jag skulle använda för att lösa resterande skuld. Då har inkassobolaget handlat i förtid utan fortsatt dialog.

FRÅGA:
Nu vet inte jag vad totalbeloppet är på skulden plus avgifter, mer än pantbrev på ca 80 och 40 kkr. Och tror inte jag har så det täcker alla kostnader.
Fastigheten eller tomten har ett höger värde än skulden och vad prislappen är satt.
Finns endast dessa skulder.
Min mor är skuldfri och hon står som ägare.
Vad kan jag/vi, hur ska jag/vi, hjälpa/göra för att lösa detta innan ny auktion. Har begränsad ork, och kroniska snärtor i hela kroppen.

Tar emot frågor och svar, om det är oklarheter eller gå in djupare i olika händelser.
Vänligen
/Heimdall

Det var väldigt mycket text, men betala skulden löser saken

På vilket sätt blir din mor skyldig för pantbreven?
Att det finns pantbrev på totalt 370 000:- innebär inte att det finns lån/skulder på den summan.

Ps. Skriv tkr istället för Kkr då K är mer kopplat till vikt och man väger sällan sina pengar.

Dialogen behöver du inte ha med god man, den kan du ha direkt med överförmyndaren då det verkar något konstigt i er relation.
Pantbreven säger inte automatiskt att dom är utnyttjade, men antar det är det du menar?

Vill ni behålla huset? Om det inte fungerar med denna god man är det bara avsluta det, är frivilligt att ha.

Tack för svar, man blir själv blockad i tanken. Då det är så mycket mer som händer runt om kring.

Haha ja det hade kunnat vara mycket mer text ;).

Svar: Huset stod på min far, då lånen togs på fastigheten, så följde skulden med när lagfarten ändrades till min mor, så indirekt står den på henne nu.
Självklart så löser man det om man betalar, men vilket vilken väg ska man gå? Jag har inte kapitalet, och kan ej heller ta något lån.
Självklart ska huset behållas, jag bor där just nu.
Tack för tipset, testar Tkr :)

Går ej ihop med vare sig gode man eller överförmyndaren, Båda säger nej till nytt lån och att huset ska säljas. De har spärrat min mors bankdosa, noll insyn, De vill göra om det till förvaltarskap.
Min mor har inte ens bankId.
Har bett om byte av god man, kommer inte ske, fick jag till svar.

Inför förra auktionstillfället så använde vi mors namn och person nr, hos Lendo, då tog det hus i helv.te, för all post går direkt till god man.

(min mor vantrivs i det nya boendet , och vill flytta hem igen.) Totalt har hon bott där i 8 månader, med en ökad månads kostnad på ca 6 Tkr, samt att flytten kostade närmare 20 Tkr.. Tack för det, gode man. Pengar som kunde hjälpa till att lösa skulden))

För att behålla huset så måste ju lånen lösas på något sätt.
Om varken du eller din mor kan ta lån, finns det någon bekant eller annan släkting som kan köpa huset och då hyra ut huset och om några år kanske du kan lösa ett lån och köpa tillbaka huset?

Man har läst många historier om skumma förvaltare och Goda män så jag skulle vara väldigt vaksam och låta dom veta att du har ögonen på dom.

Nu blev det ännu rörigare, står din mor på lånen och lagfart eller inte? Att göra det "indirekt" vet jag inte riktigt vad det är.

Får du inte låna och ingen annan heller och din mor inte får det heller så låter det som det blir auktion

Bor du i huset som din mor numera äger? I så fall kan det väl vara därför den gode mannen vill sälja. Han ska se till din mors ekonomi och hon har ju egentligen inget ekonomiskt intresse i att äga ett hus (som dessutom är belånat) om hon bor på ett hem. Om du ska bo i huset bör ju du köpa det av henne. Eller har jag missuppfattat?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp