Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppt skulder, berättat för sambo - framtiden?

Om jag tog med en skuld i min ansökan som
är tagen 20231001. Som jag INTE vill nu att den skall vara med…..Kan jag ändra min ansökan till handledaren? Och säga att den skulden är betald? Eller rättare sagt betala den nu?
Det är inga problem att komplettera en ansökan med uppgifter.

Du kan skriva att du ser att det blivit ett misstag i ansökan och att du tog med en av dina slutbetalda skulder på X antal kronor hos banknamn som du önskar plocka bort från ansökan.

Du vänder det till något positivt för skäligheten om handläggaren kan läsa mellan raderna:

Om du säger ”en av dina slutbetalda skulder” har av misstag kommit med i ansökan så säger du indirekt att du amorterat bort flera skulder och gjort vad du kan för betala för att bättra på skäligheten. Men utan att säga det rakt ut. Får lite mer psykologisk positiv effekt så för s tror jag, om man ska försöka maximera varenda procent chans.

Men då är det viktigt att den är borta och stängd innan ansökan hanteras.

Allt handlar om allmänna skäligheten. Antingen är man skälig skuldsanering eller inte.

För att komplettera är det enklaste att maila den mailen som står i bekräftelse. Då skriver du ditt personnummer och ärendenummer med i mailet med rubrik. Komplettering Ansökan om Skuldsanering: 12345 (ärendenummret)

Senast ändrad:
är tagen 20231001. Som jag INTE vill nu att den skall vara med…..Kan jag ändra min ansökan till handledaren? Och säga att den skulden är betald? Eller rättare sagt betala den nu?
@Insatt vad hade du gjort? Se fråga ovan.

Utanför mitt kunskapsområde, lämnar den frågan till någon annan att besvara.
Ja, hade varit trevligt med svar så jag vet vart jag ska lägga pengarna på.
Tex: Förhindra lönutmätning genom att pröjsa skuld att betala

eller betala av på mitt senaste ärende

Det har nu gått ett par dagar sedan jag berättade för sambon, hon är givetvis fortfarande besviken och ledsen och ställer sig frågan "Hur ska jag/vi gå vidare?" "Vad ska jag göra nu?", "Hur ska jag någonsin kunna lita på dig om någonting igen?!"
Jag har förstås till viss del förstört våran framtid. Hon förstår inte hur jag kunnat göra detta mot oss (inte jag heller för den delen..)
Jag förstår och tar till mig hennes åsikter och försvarar inte mitt beteende en sekund. Men ja, hur går man vidare?

Tips/tankar kring detta?

Det kommer se konstigare ut om du ska börja ändra och ta bort skulder. Att betala på en enskild skuld för att underlätta för din skuldsaneringsansökan kan i sig vara grund för avslag.
Är det en mindre skuld behöver den inte väga så tungt i sammanhanget heller.

Det har nu gått ett par dagar sedan jag berättade för sambon, hon är givetvis fortfarande besviken och ledsen och ställer sig frågan "Hur ska jag/vi gå vidare?" "Vad ska jag göra nu?", "Hur ska jag någonsin kunna lita på dig om någonting igen?!"
Jag har förstås till viss del förstört våran framtid. Hon förstår inte hur jag kunnat göra detta mot oss (inte jag heller för den delen..)
Jag förstår och tar till mig hennes åsikter och försvarar inte mitt beteende en sekund. Men ja, hur går man vidare?

Tips/tankar kring detta?
Det kommer se konstigare ut om du ska börja ändra och ta bort skulder. Att betala på en enskild skuld för att underlätta för din skuldsaneringsansökan kan i sig vara grund för avslag.
Är det en mindre skuld behöver den inte väga så tungt i sammanhanget heller.
En 30k skuld på 1.8 mille

Ganska exakt samma situation här, minus barn.

Berättade för min sambo att det gått så långt som 1.5milj i skuld samt löneutmätning inom en snar framtid. Släppt alla lånen förutom bolånet förra månaden, så väntar på att allt ska dra igång. Börjar gå på samtal på öppenvården ett par månader sedan för spelmissbruket.

Kämpa på

Tips/tankar kring detta?
Detta försvann lite så citerar.

Liten uppdatering, skickade iväg en ansökan om skuldsanering idag (på egen hand, ingen skuldrådgivare)
Lär bli avslag pga ett litet återfall i spel i slutet av september tyvärr, innan dess spelfri i över ett år.

En 30k skuld på 1.8 mille
Du gynnar en borgenär mer än en annan så skulle det komma upp så blir det ett problem.
Förmodligen inte så sannolikt dock finns väl en risk alltid bara sett det som ett problem när det varit större belopp än så.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp