Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppt massor till inkasso

Ja, jag har ju hamnat i denna hemska sms-karusell liksom så många andra och försöker verkligen reda ut detta. Tänkte dela med mig av vad jag har fått för olika avbetalningsplaner hos olika bolag och inkassoföretag. Det blir en stor summa att betala varje månad, och jag undrar om jag verkligen kommer att klara av alla avbetalningsplaner. Men kan jag bara få det att rulla till april-lönen så kan jag lösa en del då. Vissa lån måste jag betala och låna om då jag inte klarar ekonomiskt att släppa allt till inkasso. Har massa lån :-/. Försöker sälja av så mycket jag kan efter min nu döda häst, det svider, men vad gör man..
Nåväl. Har släppt nedan:

Axcept, skuld 5685:-. Mc Greg inkasso. 500:-/månad i 16 månader (fick välja själv).
Risicum skuld 8801:-. Intrum Justitia. 1000:-/månad i 11 månader (fick välja själv)
Låna Låna skuld 5566:- Sett Finans. 600:-/månad i 12 månader
Kredit idag skuld 4000:- Intrum Justitia 1500:-/månad i 3 månader
Paxo skuld 4605:-. Gothia 803:-/månad i 6 månader
Meddelandelån 8186:-. Intrum Justitia 1520:- i 6 månader
Easy Credit skuld 3777:-. Avida 1259:- i 3 månader.

Inväntar även från Lånbolaget och Ferratum.

Blir man någonsin fri? :-(

Välkommen i klubben. Jag vet inte vad det bästa är. Men att låna om och ta nya lån som så många gör vet jag slutar i elände. Jag har själv gjort samma sak och sitter med konsekvenserna idag.

Jag skulle inte rekommendera att starta allt för många avbetalningsplaner samtidigt hos inkasson eftersom det kan kännas tröstlöst. Här handlar det om att sluta ta lån helt och hållet och beta av en skuld i taget. Ekonomiskt skulle jag gissa att det är bättre att släppa allt till kronofogden och beta av ett i taget än att låna om och hålla på vilket nog ökar skulderna mer än dröjsmålsräntorna.

Jag skulle säga att max 3 lån hos inkasso i taget, att betala av mycket på dom och ta bort dom fortare. Då ser man resultaten och man riskerar inte att ALLA avbetalningsplaner går åt helvete om något oförutsett händer. Det kan komma en dag när folk inte har någon inkomst alls, eller knappt ingen alls, då står man där och även om man kämpat har skulderna bara växt för att man just lånat om och haft för många avbetalningsplaner igång samtidigt. Dessutom "bestraffas" man genom att allt skickas till kronofogden. Det tål att funderas över det där.

Det främsta rådet är att inte ta ett enda sms-lån till eller låna om om man hamnat i den här sitsen. Har man mycket att förlora på att hamna 3 år hos kronofogden eller riskerar bli av med hus exempelvis är det knepigare. Men till slut kommer man hamna där ändå om den här onda cirkeln fortsätter vilket den lär göra i några år till för dig och många av oss som har haft så pass många lån.

Kan du inte skriva ner resten av dina skulder också som du har igång fortfarande och tänker låna om? Så man får ännu bättre perspektiv på din situation. Så kanske man kan ge mer råd om vad man tycker.

Tack för ditt svar! Nä, detta känns på intet vis optimalt, men vad gör man när man inte kan betala till alla? Jag kan verkligen inte hamna hos KF för då rasar mitt liv totalt. Då vill jag inte vara med mer. Kan nämna att jag på aprillönen får 20000:- extra (skatt på det), sen får jag tillbaka ca 15000:- på skatten i juni och jag får ca 10000:- extra på junilönen(innan skatt). Dessa pengar ska oavkortat gå till att beta av skulder, men jag måste få det att rulla tills april. Har skaplig ångest :-( (ja du vet ju hur det känns).
Förutom ovan avbet.planer har jag:

Snabbfinans 4300:-
Din Finans 14000 :- (lånade 10000:- förra månaden för att klara allt)
Pengos 6000:-
Sms-pengar 5000:-
4-klövern 3000:- (förlänger)
Nätlån 4000:- (förlänger)
K365 5000:- (lånar om)
Bravio 3000:- (lånar om)
Ja-lån 4000:- (lånar om)
Creditum 4000:- (lånar om)
Lånbolaget 7000:- (går snart till inkasso)
Ferratum 10000:- (går snart till inkasso)

Sen har jag Extrakredit som jag betalar 1295:-/månad, har 3 mån kvar
Och Trustbuddy som jag betalar 1275:-/mån , har 7 månader kvar
Onea, betalar 1600:-/månad i 22 månader

Pja, det ser ju inte så ljust ut precis:-( . Men hade det inte varit för de jag inte har avbet.planer på så hade jag klarat det skapligt (har ok inkomst).

Det som glädjer mig i det tragiska är att jag äntligen är kvitt Vivus (förlängde med 2100:-/månad) , Credigo, Nano, Nanoflex och denna månad Viaconto.

Så några har jag betat av, men jaa, resten återstår :-/

Dessa 3- månaderslån är nog de som ställt till det värst. Låna 10000:-, betala på 3 månader.. Jag försöker in i det längsta undvika dessa, men måste ju ta ibland..

Har ut ca 31000:-/månad men har fasta kostnader på ca 20000:- (boende, "fasta" lån, bil, mat ,försäkringar mm)

Har ut ca 31000:-/månad

Innan eller efter skatt? Är det efter så har du ju en mer än okej inkomst. Men ja, är man i din situation räcker det ju såklart inte ändå på långa vägar.

Har du räknat ut vad din totala skuld är om du fullföljer det som du planerat nu?

Hur mycket har du på Viaconto kvar då?

Vad menar du med fasta lån? Du har huslån och sånt också? Har du kreditkort och privatlån också?

Senast ändrad:
Innan eller efter skatt? Är det efter så har du ju en mer än okej inkomst. Men ja, är man i din situation räcker det ju såklart inte ändå på långa vägar.

Har du räknat ut vad din totala skuld är om du fullföljer det som du planerat nu?

Efter skatt. Nä, jag vet faktiskt inte, har inte orkat räkna :-( Sitter nu och försöker pussla vad som är bäst att betala in när lönen kommer nu på fredag. Inkasso går först, och hyran givetvis. Sen vilka smslån jag ska betala för att kunna låna om. Snacka om ångest. Ska räkna ihop allt nån dag, men vågar/orkar inte riktigt idag.

Har 938:- kvar på Viaconto, dras denna månad.

Jag har inga huslån, men hög hyra. Och blancolån ala 450000:- ca som grädde på moset. Men hade jag bara haft det, så hade jag haft det riktigt gott.

Sen vilka smslån jag ska betala för att kunna låna om. Snacka om ångest. Ska räkna ihop allt nån dag, men vågar/orkar inte riktigt idag.

Ja, själv tog jag mitt sista sms-lån i livet den 26 juli. Nackdelen är att 12-13 grejer släpptes till kronofogden därmed som jag kommer få kämpa med inom dom här 3 åren en betalningsanmärkning sitter i.

Utöver det som är hos kronofogden har jag avbetalat några grejer, har avbetalningsplaner igång på några som jag kommer bli klar med i februari.

Jag vet inte vad som är bäst/värst. Vad tycker/tror du?

Ska nog göra en egen tråd i början av februari om min väg tillbaka. Där jag skriver vilka jag betalat av, hur jag gjort och vilka jag håller på med och är på god väg med. Känns som om jag använder det här forumet som terapi xD

I slutet av förra året vällde det in brev dagligen och veckovis från inkasson och kronofogden, då mådde man riktigt dåligt. Senaste 3 veckorna har jag bara fått 3 brev och inget gällande lånen som släppts. Känns nästan som om det är för tyst. Men dom börjar väl höra av sig mer sällan några gånger om året kan jag gissa.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp