Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppt allt - tips på hur jag gör nu

Hej!

Jag släppte allt i Nov, totala skulder på ca 650tkr till skyhöga räntor.
Jag skickade in en skusan-ansökan med hjälp av budgetrådgivaren och allt har flutit på sedan dess.

Jag har nu höjt min lön upp till 30tkr och denna veckan trillar allt in från inkassobolagen.

Borde jag plocka ut kontanter?
Har jag chans att få del av min skatteåterbäring?
Ska man svara inkassobolagen någonting?
Hur lång tid tar det innan en löneutmätning påbörjas när inkassokraven kommit in?

Löneutmätning blir det inte förrän det finns en skuld hos Kronofogden, vilket blir efter att inkassobolagen skickat ärendet till Kronofogden och det finns ett utslag i målet. För mig tog det ungefär ett år efter att jag släppte allt till jag fick beslut om löneutmätning, men jag antar att det varierar beroende på hur mycket det är att göra.

Om du har tänkt att låta det gå vidare till KFM (vilket jag antar, eftersom du sökt skuldsanering) så behöver du inte svara inkassobolagen.

Kontanter är väl alltid bra att ha hemma, men om du tänker dig att plocka undan någon större summa så får du ju väga det mot risken att det påverkar ansökan om skuldsanering negativt att du försökt gömma undan pengar.

I ditt fall, om du skickade ansökan om skuldsanering i november, så gissar jag att beslut om inledande kommer innan det blir aktuellt med utmätning och får du inledande så kommer ju ingen utmätning göras. Skatteåterbäringen som kommer nu kommer inte mätas ut, om du inte skulle hinna få utmätning innan dess, vilket jag har svårt att tro.

Löneutmätning blir det inte förrän det finns en skuld hos Kronofogden, vilket blir efter att inkassobolagen skickat ärendet till Kronofogden och det finns ett utslag i målet. För mig tog det ungefär ett år efter att jag släppte allt till jag fick beslut om löneutmätning, men jag antar att det varierar beroende på hur mycket det är att göra.

Om du har tänkt att låta det gå vidare till KFM (vilket jag antar, eftersom du sökt skuldsanering) så behöver du inte svara inkassobolagen.

Kontanter är väl alltid bra att ha hemma, men om du tänker dig att plocka undan någon större summa så får du ju väga det mot risken att det påverkar ansökan om skuldsanering negativt att du försökt gömma undan pengar.

I ditt fall, om du skickade ansökan om skuldsanering i november, så gissar jag att beslut om inledande kommer innan det blir aktuellt med utmätning och får du inledande så kommer ju ingen utmätning göras. Skatteåterbäringen som kommer nu kommer inte mätas ut, om du inte skulle hinna få utmätning innan dess, vilket jag har svårt att tro.
Hej!

Tack för ditt svar. :)

Jag släppte allt i Nov, och nu i Mars har alla ärenden ankommit inkassobolagen och jag har som sista dag att betala på dessa mellan 13-20 mars, dvs nu.

Min förhoppning är att ingenting hinner 'dra igång' innan jag får beslut om skuldsanering, men mtp att beloppet är så lågt är jag vädligt orolig.
Jag bör ha någon månad på mig till innan jag kan få löneutmätning, väl?

Har det kommit in till KFM och de har skickat ut att det ska vara betalt nu så tar det säkert minst någon månad innan de har gjort tillgångsutredning osv och du får brev om att skicka in uppgifter för löneutmätning. För mig tog det flera månader, men jag antar att det kan variera.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp