Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släpper allt till KFM, behöver tips från er som gått igenom det!

Hej nu släpper vi allt till KFM, det funkar inte längre och ska ansöka om skuldsanering också.

Lite kort om vår situation, för något år sedan så råkade vi för en grovt ekonomisk bedrägeri där vi förlorade en stor summa pengar.

Vi bor i en brf, har 2 småbarn, inga andra egendomar, ägodelar, aktier eller så. Alla sparpengar användes för att betala allt efter bedrägeriet.

Detta ledde till att mitt måendet tog stryk och jag i samband med det förlorade jobbet, ska också tillägga att jag har en psykiskt sjukdom som inte göra saker och ting bättre..

Fick i princip 0 hjälp från polisen.. utredningen lades ner direkt och de försökte inte ens, inte förvånad där, svensk polis...

Men trots allt så fortsatte vi att betala allt vi kunde men pga förlorad jobb/inkomst (mitt) så blev allt svårare att betala.

Är just nu sjukskriven pga allt som hänt och saker och ting blir ju inte bättre direkt,

Borde ha ansökt om skuldsanering för länge sedan men man är efterklok såklart, har sålt bilen och löste skulden där och gjort det vi kunnat för att få ner det mesta.

Denna månad har vi nu släppt allt och ska ansöka om skuldsanering men jag tänkte kolla med er och fråga er om tips och råd.

Det tar ju några månader innan man får svar om skuldsanering godkänns eller inte och sedan några till innan den börjar.

Varit hos budget/skuld rådgivaren som ska hjälpa oss med ansökan men känner att jag behöver mer hjälp än vad vi fick.

Vad händer nu när vi släpper allt till KFM? Jag har knappt någon inkomst nu i samband med sjukskrivningen, bara sambon som jobbar än så länge…

Vi betalar brf, bank, el, vatten, barnomsorg, mat, bredband, hushållsavfall, a-kassa och mediciner. Allt annat släpper vi nu som sagt.

Kollade med mäklaren om vad lägenheten skulle kosta om det såldes idag och svaret var för samma summa vi köpte det för.

Hade varit skönt om KFM visste varför vi hamnade här, pga bedrägeriet och inte pga något annat.. men men..

Vet ju att det första som händer är löneutmätning men blir det också att de kommer hem till en och tar ens saker?

Vad ska jag göra innan skuldsaneringen och såna saker?

Som sagt behöver råd och kan man inte ge så försök gärna att avstå.

Beklagar det som hänt.
Mitt tips är att börja med att kontakta din kommuns budget och skuldrådgivare. Det hjälper dig få en helhetsöversikt och du får svar på de flesta, om inte alla, frågor och funderingar du har.
Därefter, om du uppfyller kriterierna för en skuldsanering, ge det ett försök.
Där finns en hel del här som inte gick den vägen, men det är upp till var och en.
Jag personligen började så som jag nämnde ovan, men själva ansökningen till skuldsanering skötte jag sedan själv.

Jag har gjort en del av resan och fick mycket hjälp av ett inlägg på denna sida i forumet, där det står vad som händer när man släpper allt:

Jag sökte första gången och hade då en stuga med taxeringsvärde på strax under 800 tusen, fick avslag på min ansökan på grund av det,då stugan var ute till salu. Hade 5 mäklare som värderade stugan och deras värderingen låg i spannen från 800 tusen till strax under 1,7 miljoner.
Gissar att KF kommer att skaffa sig egen bild av vad eran bostad är värd, eftersom ju det kan vara sån skillnad beroende på vem som värderar den. Jag skulle börja se mig om efter en hyresrätt, den kan man ju inte bli av med så länge man betalar hyran. Utgå därför inte från att bostadsrätten inte blir ett hinder för skuldsaneringen enbart utifrån en mäklarens värdering.
Jag skulle försöka hitta hyresrätt innan skulderna kommer till KF(tog 4 månader med obetalda fakturor för mig). Vid försäljning kan det uppstå en vinstskatt och den vill man ju betala innan borgenärer kommer och vill ha pengar.
(Men det kanske finns andra här som fått skuldsanering och fått behålla bostadsrätten.)

Jag hann få inledande innan någon löneutmättning blev aktuell.

"Hade varit skönt om KFM visste varför vi hamnade här, pga bedrägeriet och inte pga något annat.. men men.."
När jag ansökte om skuldsanering skrev jag ett personlig brev där jag berättade hur jag hamnade i situationen som överskuldsatt, mina skulder var ca 15 år gamla och det som ställde till det för mig var långtidsarbetslöshet.
Även när de ringer för beslut om inledande, ställer det frågor kring det man skrev om hur skulderna uppstod.

Beklagar det som hänt.
Mitt tips är att börja med att kontakta din kommuns budget och skuldrådgivare. Det hjälper dig få en helhetsöversikt och du får svar på de flesta, om inte alla, frågor och funderingar du har.
Därefter, om du uppfyller kriterierna för en skuldsanering, ge det ett försök.
Där finns en hel del här som inte gick den vägen, men det är upp till var och en.
Jag personligen började så som jag nämnde ovan, men själva ansökningen till skuldsanering skötte jag sedan själv.
Tack så mycket! Det har varit rent helvete, hade jag inte haft barnen så tror jag inte att jag hade orkat!

Ja tillslut så orkar man inte hålla på, efter att allt är betalat så har man knappt något kvar till det mest viktiga som mat etc.

Jag har gjort en del av resan och fick mycket hjälp av ett inlägg på denna sida i forumet, där det står vad som händer när man släpper allt:

Jag sökte första gången och hade då en stuga med taxeringsvärde på strax under 800 tusen, fick avslag på min ansökan på grund av det,då stugan var ute till salu. Hade 5 mäklare som värderade stugan och deras värderingen låg i spannen från 800 tusen till strax under 1,7 miljoner.
Gissar att KF kommer att skaffa sig egen bild av vad eran bostad är värd, eftersom ju det kan vara sån skillnad beroende på vem som värderar den. Jag skulle börja se mig om efter en hyresrätt, den kan man ju inte bli av med så länge man betalar hyran. Utgå därför inte från att bostadsrätten inte blir ett hinder för skuldsaneringen enbart utifrån en mäklarens värdering.
Jag skulle försöka hitta hyresrätt innan skulderna kommer till KF(tog 4 månader med obetalda fakturor för mig). Vid försäljning kan det uppstå en vinstskatt och den vill man ju betala innan borgenärer kommer och vill ha pengar.
(Men det kanske finns andra här som fått skuldsanering och fått behålla bostadsrätten.)

Jag hann få inledande innan någon löneutmättning blev aktuell.

"Hade varit skönt om KFM visste varför vi hamnade här, pga bedrägeriet och inte pga något annat.. men men.."
När jag ansökte om skuldsanering skrev jag ett personlig brev där jag berättade hur jag hamnade i situationen som överskuldsatt, mina skulder var ca 15 år gamla och det som ställde till det för mig var långtidsarbetslöshet.
Även när de ringer för beslut om inledande, ställer det frågor kring det man skrev om hur skulderna uppstod.
Nej absolut ska se över allt men det klart att man hoppas på att de ser över varför skulderna uppkom!

Min förhoppning är att vi får behålla lägenheten, vi har trots allt 2 småbarn varav en har varit sjukt mycket.

Mycket sjukhus, operationer etc, plus en operation kvar… men det klart det kan bli ett annat utfall.

Är ni fortfarande "gröna", dvs ingen betalningsanmärkning så är mitt tips att illa kvickt söka en lägenhet som uppfyller era önskemål. Hamnar ni hos KF så är det nästintill omöjligt att få ett boende med bra standard.

Är ni fortfarande "gröna", dvs ingen betalningsanmärkning så är mitt tips att illa kvickt söka en lägenhet som uppfyller era önskemål. Hamnar ni hos KF så är det nästintill omöjligt att få ett boende med bra standard.
Tyvärr så fick vi prick hos bankernas ”register”! Nästan värre än vanliga betalningsanmärkningen.

Vad är en prick i bankernas register? Jag har jobbat på bank och vi ”prickade” inga kunder…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp