Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släpper allt nu

Har precis pratat med en jättetrevlig dam på Kronofogden och jag har bestämt mig för att släppa allt till kf. Känns genast lättare.
Hellre tar jag en anmärkning än att fortsätta i denna misär.
Läxa för livet iaf!

Ja, det är inte så farligt som det kan låta, så länge man inte har hus och annat som är värt något att förlora som kan tas ifrån en i värsta fall. Annars är det lugnt. Man får löneutmätning alternativt att inget alls händer om man har dålig inkomst.

Som du säger är det en läxa för livet som i efterhand snarare kan vara nyttig, särskilt för relativt unga människor. Man lär aldrig göra om samma sak igen. Gör man sitt bästa och inte har allt för mycket skulder tar det kanske ett par-tre år innan man är av med allt, som i mitt eget fall.

Det är bara att acceptera det, göra sitt bästa för att återställa det och se framåt :) Det är många här som varit med om detta och ännu fler om inte en väldigt stor andel här kommer tyvärr få vara med om detta förr eller senare. Det är en ohållbar situation om man har 15-20 sms-lån och kanske även större blancolån och kreditkort. Det är omöjligt att återbetala på en gång och även om man får avbetalningsplaner så är det för många och blir en alldeles för stor summa totalt för att kunna betalas varje månad. Och även om det fungerar 1, 2 eller 3 månader så kommer alltid en sämre månad när det inte går alls och då är det kronofogden i alla fall hur "duktig" man än varit och hur mycket man än kämpat.

Att låna om som nästan alla vi gjort är nog det dummaste. Tanken kanske var god och hoppet att det skulle fungera. Men när det väl satt igång blir det bara dyrare och dyrare. Det blir fler och fler lån för att hålla det igång. Det blir alltså bara värre och värre och i den bästa av världar skulle man ha insett det på en gång och slutat när man hade max 5 sms-lån eller liknande så man klarat upp det på ett halvår-ett år max i dom flesta fall.

Det blir mycket dyrt med alla avgifter och kronofogdens avgifter också. Men dröjsmålsräntan är åtminstone lägre än kostnaderna för att låna om och hålla på med den lånecirkusen. Allt går sällan heller till utmätning. Inkassobolagen verkar snarare åtminstone i mitt fall skicka en sak i taget hela vägen, det kvarvarande ligger bakom och har aldrig gått till utmätning.

Hej!

Håller med dig om allt. Hur mycket jag än försöker följa mina avbetalningsplaner så går det inte, har ca 20-30 olika sms-lån (typ alla företag?!?!?) och det blir en hel del varje månad. Började ju med att ta ett för att betala av den där H&M fakturan och sen ett till för att betala smslånet och sen en till och en till och en till och nu 100 000 kr :(

Jag har egentligen inget att förlora. Äger inget värdefullt så kommer inte förlora något. Har dessutom lagt upp mer än halva min garderob på Tradera för att tjäna lite extra. Jag tror att detta är den ända vägen för mig, jag mår dåligt och klarar inte av denna stress mer. Är inte hållbart att lagra posten för man skäms för sin sambo om alla skulder man drar på sig månad efter månad.

Hur lång tid tar en utmätningsundersökning egentligen? jag fick ge uppgifter per telefon, fick alltså inget brev att fylla i. Är nog snart en månad sen.

Ingen som varit med om att det tar lång tid innan ni fått nåt besked???

Har för mig att jag skickade in papperna i början på månaden och sen drogs det på lönen som kom samma månad. Men fick ett besked hemskickat först om hur mycket de skulle dra på lönen.
Så för mig gick det fort.

Har för mig att jag skickade in papperna i början på månaden och sen drogs det på lönen som kom samma månad. Men fick ett besked hemskickat först om hur mycket de skulle dra på lönen.
Så för mig gick det fort.

Vad har du för månadsinkomst och hur mycket drar dom?

För mig drar dom 15000 kr varje månad.

Vilken åsna man har varit hittills. Hade man gjort såhär istället för att låna för att lösa gamla skulder hade man varit skuldfri nu. Men men, man får väl bara hoppas att man lär sig av sina misstag.

De drar 4000 i månaden, får behålla 12400+ob och om jag jobbar extra. Så denna månaden får jag behålla 28000 när kfm fått sitt. Har jobbat massor. Så då kan jag spara och beta av lite skulder själv.
Är gift, har 2 barn, och skulder på löneutmätning ca 270000 kr.

Äger halva vår gård, men är inget övervärde i den. Haft utmätning i 2 år.

2 år! Jag lider med dig! Hoppas du får styr på skiten inom kort. Har själv jobbat extra som bara den. Men det börjar ta på mig psykiskt. Men jag har gett mig fan på att lösa skiten. Sedan är det här med snabblån ett avslutat kapitel för mig.

2 år! Jag lider med dig! Hoppas du får styr på skiten inom kort. Har själv jobbat extra som bara den. Men det börjar ta på mig psykiskt. Men jag har gett mig fan på att lösa skiten. Sedan är det här med snabblån ett avslutat kapitel för mig.

Ja skulderna har inte direkt minskat under denna tiden, räntorna är ju så höga. Därför jag försöker spara och lösa själv. Planen är att min man ska försöka låna på huset om 2 år. Men det är ju inte säkert att det går. Hoppas att jag har fått ner skulderna till dess.
Nej aldrig mer snabb lån för mig heller. Sitter här pga spelmissbruk. Vart spelfri nu sen 30 augusti 2013.
Och sen tycker jag att det är för lätt att ta alla dessa lån, jag tog även blanco lån på eller, sevendays osv. Och alla smslån som finns. Förstår inte hur alla kunde bevilja mig. Hade mindre årsinkomst då ca 200000 men ändå blev jag beviljad överallt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp