Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa till kronofogden?

Hej! Jag har en massa skulder (blancolån) idag som för tillfället inte har gått till kronofogden. Mina skulder inklusive ett CSN lån på 125000 ligger strax under 1,2 miljoner kr. Mina skulder har uppkommit pga av mitt spelmissbruk. Jag har spärrat mig själv och har varit nykter i snart 2 månader.

Jag har ansökt om skuldsanering och inväntar svar. Jag har läst en del och kronofogden har blivit ”snällare” när det kommer till skuldsanering efter nån lag ändring för några år sedan.

Jag och min sambo bor i ett radhus/villa som vi äger 50/50. Dock så har vi ett samboavtal där det framgår att alla pengar, kontantinsats samt ev vinst vid en ev försäljning, går till henne eftersom att det var hon som gick in med pengarna när vi köpte huset.

Min fråga är då om kronofogden kan/har rätt att utmäta huset (”min del”) då vi har denna samboavtal? Nån erfaren som vet?

Tacksam för svar.

Hej! Jag har en massa skulder (blancolån) idag som för tillfället inte har gått till kronofogden. Mina skulder inklusive ett CSN lån på 125000 ligger strax under 1,2 miljoner kr. Mina skulder har uppkommit pga av mitt spelmissbruk. Jag har spärrat mig själv och har varit nykter i snart 2 månader.

Jag har ansökt om skuldsanering och inväntar svar. Jag har läst en del och kronofogden har blivit ”snällare” när det kommer till skuldsanering efter nån lag ändring för några år sedan.

Jag och min sambo bor i ett radhus/villa som vi äger 50/50. Dock så har vi ett samboavtal där det framgår att alla pengar, kontantinsats samt ev vinst vid en ev försäljning, går till henne eftersom att det var hon som gick in med pengarna när vi köpte huset.

Min fråga är då om kronofogden kan/har rätt att utmäta huset (”min del”) då vi har denna samboavtal? Nån erfaren som vet?

Tacksam för svar.
Jag är ingen expert men har ni ett AVTAL om att du inte äger huset som du beskriver så borde dom inte kunna göra något. Det är ungefär som att dom skulle ta din bil som är skriven på någon annan bara för att du kör den

Tacksam för svar.
Vet inte hur det kommer se ut exakt i er situation.
Men det tragiska är ju att kronofogden gärna mäter ut saker som du inte ens äger själv.
Så länge personen i fråga som är ägare inte kan uppvisa original-kvitto på saker och ting.
Antar att vid hus som i detta fall så är det enklare att bevisa ägarskap, men om ni ändå gemensamt äger bostaden så är det nog tyvärr så att det kan bli tvångs-auktion.
@Lasseman kan säkerligen komma med ett mer tillförlitligt svar dock.

I allmänhet dock så, ska du räkna med att även om du inte själv äger tillgångar i ett gemensamt hem, så kommer kronofogden att utmäta dem ändå. (Man kan ju tycka att det är stöld, men uppenbarligen är de skyddade lagmässigt).
På grund utav att det är en myndighet som enbart utgår ifrån att gäldenärer försöker luras och därav istället blint tror på varenda sak som borgenärer påstår, trots att en stor majoritet utav de borgenärer vi sitter under,
i form utav SMS-lånebolag och dylikt är grovt kriminella bolag som är ägda utav baltiska och övrig öst-statlig organiserad brottslighet.

Tacksam för svar.

Det borde inte vara ett problem.

Jag är ingen expert men har ni ett AVTAL om att du inte äger huset som du beskriver så borde dom inte kunna göra något. Det är ungefär som att dom skulle ta din bil som är skriven på någon annan bara för att du kör den
Jag står som ägare 50/50 så att vi skulle få högre lån. MEN vi har ett samboavtal där det framgår att kontantinsatsen som las när vi köpte huset är hennes samt att en ev vinst går till henne eftersom att hon la kontantinsatsen.

Jag står som ägare 50/50 så att vi skulle få högre lån. MEN vi har ett samboavtal där det framgår att kontantinsatsen som las när vi köpte huset är hennes samt att en ev vinst går till henne eftersom att hon la kontantinsatsen.

Jag är inte hundra säker, det är inte så ofta man der tex äktenskapsförord, och dom tror jag inte heller hindrar utmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp