Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppa allt till kronokalle?

Och med släppa allt innebär alltså bara att jag slänger räkningarna som kommer och låter det gå till kronokalle och sedan tar det därifrån? Har läst och läst och läst ännu mer, men har fortfarande inte fått grepp om själva processen.. Om du har koll på hur den ser ut så får du mer än gärna förklara lite kort :)

Du betalar inte en räkning --> inkasso --> du betalar inte inkasso --> betalningsföreläggande (Ett per skuld, du ska svara med din kvittens på dom.) --> utslag (Ett per skuld.) --> skuld att betala (Ofta inte alla, dom som väljer att skicka det hela vägen till skuldsaldo.) --> redogörelse för inkomster (Du fyller i dina inkomstförhållanden och utgifter, hyreskostnader och andra kostnader. Bara efter första skulden, sen trillar resten på det första skuldsaldot.) --> utredningsrapport (Bara efter första skulden, sen trillar resten på det första skuldsaldot.)

Vid utmätning på din inkomst får du efter dina egna uppgifter om inkomster och utgifter, som kollas upp, ett förbehållsbelopp som du ska ha kvar att leva på varje månad så länge du har utmätning. Så det är viktigt att man fyller i sina inkomster och utgifter rätt och noggrant så man får rätt summa och klarar sig som det är tänkt.

Vid en utredning kollar dom skattekonto, bilregister, ditt bankkonto, sparkonton. Finns inget som tyder på att du har värdesaker kan du antagligen vara lugn med att ingen kommer komma hem till dig. Man gör det i princip bara om det finns uppenbara värdesaker som syns. Man löper antagligen större risk om man äger en bostad eller bil och om dom kollar den på samma gång. Har du inget av uppenbart värde behöver du inte oroa dig för hembesök överhuvudtaget.

Senast ändrad:
Sitter i ungefär samma situation och har också funderat på att släppa allt. Har många olika lån, några på 1000-3000 och något upp till 15000. Nästa vecka får jag tillbaka ganska mycket på skatten (20000) så jag kan börja betala av lånen. Vilken är vägen att gå då, betala de mindre lånen så man kan avsluta flera lån eller 1 eller 2 av de större lånen? Eller ska man fokusera på dom som har gått längst, legat på inkasso längst tid?

Sitter i ungefär samma situation och har också funderat på att släppa allt. Har många olika lån, några på 1000-3000 och något upp till 15000. Nästa vecka får jag tillbaka ganska mycket på skatten (20000) så jag kan börja betala av lånen. Vilken är vägen att gå då, betala de mindre lånen så man kan avsluta flera lån eller 1 eller 2 av de större lånen? Eller ska man fokusera på dom som har gått längst, legat på inkasso längst tid?

Finns lite olika inriktningar här, vissa anser att man bör betala bort det dyraste lånet först, det med sämst ränta, och andra (mig inräknat) anser att man bör jobba bort de minsta först för att känna att saker och ting händer och att man är på rätt väg, vilket då ska vara motiverande nog att fortsätta kämpa. I ditt läge bör du nog försöka få bort de som är hos inkasso i första hand.

Har du tagit något snack med dina föräldrar än? Om de kan hjälpa dig med.ett lån så du får bort alla smslån

Mina föräldrar bor 40 mil härifrån, har precis skiljt sig och har det redan tufft som det är, vilket är en anledning att jag inte gjort det än, nej.

Är det någon som fått avbetalningsplan från inkassobolagen? Börjar se det som en liten lösning. Då kan jag få ned kostnaderna. Har ett lån hos Vivus på 9000 kr som jag förlängt för 1350 kr i ca 6 månader. Vore grymt om jag kunde få en vettig plan för att beta av skulden.
Erfarenheter någon?

Du betalar inte en räkning --> inkasso --> du betalar inte inkasso --> betalningsföreläggande (Ett per skuld, du ska svara med din kvittens på dom.) --> utslag (Ett per skuld.) --> skuld att betala (Ofta inte alla, dom som väljer att skicka det hela vägen till skuldsaldo.) --> redogörelse för inkomster (Du fyller i dina inkomstförhållanden och utgifter, hyreskostnader och andra kostnader. Bara efter första skulden, sen trillar resten på det första skuldsaldot.) --> utredningsrapport (Bara efter första skulden, sen trillar resten på det första skuldsaldot.)

Vid utmätning på din inkomst får du efter dina egna uppgifter om inkomster och utgifter, som kollas upp, ett förbehållsbelopp som du ska ha kvar att leva på varje månad så länge du har utmätning. Så det är viktigt att man fyller i sina inkomster och utgifter rätt och noggrant så man får rätt summa och klarar sig som det är tänkt.

Vid en utredning kollar dom skattekonto, bilregister, ditt bankkonto, sparkonton. Finns inget som tyder på att du har värdesaker kan du antagligen vara lugn med att ingen kommer komma hem till dig. Man gör det i princip bara om det finns uppenbara värdesaker som syns. Man löper antagligen större risk om man äger en bostad eller bil och om dom kollar den på samma gång. Har du inget av uppenbart värde behöver du inte oroa dig för hembesök överhuvudtaget.
TACK!!! nu har jag betydligt bättre koll :)

Jag skulle betala bort så jag fick loss mest pengar. För att kunna beta av resterande en och en sedan

Hej tjejen.

50k borde du klara att beta bort utan att hamna hos kronofogden, du har en lön på 24000:- säger du ju. Kontakta dom som du har skulder hos och be om en avbetalningsplan.
Bor du dessutom hemma så kan du ju betala bort allt på 3-4 mån med den lönen.

Sluta bara ta nya lån! Känns bra för stunden men försök tänk på hur du kommer känna längre fram när räkningen dimper ner.

Du klarar detta kämpa!

/Matte
Hej Matte!

Jag ska försöka kontakta de jag har skulder hos och få en sjysst avbetalningsplan. Vet inte varför jag inte gjort det tidigare men har väl typ grävt ner huvudet i sanden eller nåt... Vet du hur det funkar med avbet.planer? Måste skulden ha gått till inkasso först och kan de neka en avbet.plan?

Bra att du känner att nu får det vara nog, viktigt att man slutar och kan hålla sig ifrån innan det blir ett livslångt lidande. 50 000 är hanterbart, även om det går till kronofogden. Och att hamna där är heller inte hela världen.

Ett "riktigt" lån på 50000 kommer du knappt märka att du betalar bort, finns det någon du kan be om hjälp? Förälder eller släkting som kan gå i borgen för dig hos en av storbankerna? Det är jobbigt och pinsamt kanske, men det är det absolut bästa sättet att få ordning på det här snabbt. Du är ung och du har lärt dig en viktig ekonomisk läxa. Att lägga upp avbetalningar hos så många kreditgivare (jag tolkar dit inlägg som att du har massvis) blir klurigt, alla kommer inte acceptera och det kan vara svårt att hålla nere månadskostnaderna hos så många.

Låter du det gå till Kronofogden blir det utmätning på lönen efter ett tag, din arbetsgivare (eller HR/ekonomi-avdelning om det är ett stort företag) får reda på det, men på bara några månader är skulden betald. Det kan vara smart att i förväg berätta för chefen att du hamnat i knipa, att det börjar lösa sig men att löneutmätning kommer ske, för att så att säga föregå det hela, men det är olika i olika situationer. Det innebär också att du i cirka tre år får svårt att ta nya lån, handla på faktura eller genom avbetalning (bra!). Du kan heller inte teckna tex mobilabonnemang eller flytta till hyreslägenhet. Tre år går snabbt, och har du redan telefon och lägenhet är det sällan något större bekymmer.

Lycka till!
Tack för dina tips!
Gällande huruvida mitt jobb är stort eller litet så är vi 4 anställda, 1 chef samt en ekonomiansvarig. Det skulle kännas fruktansvärt förnedrande att tala om för chefen men skulle det behövas så har jag ju inget val.

Jag har många krediter, dock är inte alla så stora utan jag kan beta av de mindre som är under 5000 utan en avbetalningsplan TROR jag genom att ansöka om anstånd för vissa och på så sätt pussla ihop ekonomin så den räcker till. Gällande de större lånen (det största är 12500) så hoppas jag kunna få en avbetalningsplan.

Nu är jag så glad så jag vill bara dela med mig lite!
Jag svalde stoltheten, ringde Vivus och pratade med en kvinna där som först var ganska otrevlig men när jag förklarat situationen så mjuknade hon lite och jag blev ombedd att återkomma under morgondagen för att få hjälp att eventuellt hitta en återbetalningsplan på mitt lån! hon pratade om 6 månader. Lånet är nu strax över 10.000 kr och jag tog det i Januari, så jag har förlängt det varje månad med 1350 kr sedan dess.

Känns som en stor sten redan har släppt!!! :p

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp