Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa allt till KFM eller fortsätta kämpa och ta nya krediter?

Hej!

Trots alla mina försök går det inte ihop längre. Efter alla räkningarna är betalda har jag och mina 2 barn mindre än riksnormen att leva på. Riksnormen är ca 11 000 kr för en vuxen och två barn efter alla räkningar är betalda. Vi har mycket mindre kvar att leva för varje månad. Jag har blancolån på 750K, CSN skuld på 380K. Årsinkomst 370 000 kr, UC 3%, inga betalningsanmärkningar, 1 UC förfrågning. Jag har försökt att sluta ta nya lån och försökt klara mig nästan ett helt år. Har inga dyra smslån, har haft osynlig lån hos FAirlo på 100K men nu har förbrukat den också. Nu kom en räkning från FK på 30 000 kr (återbetalningskrav), jag kan inte få anstånd enligt dem. Jag blir tvungen att ta ett nytt lån för att betala annars riskerar jag att skulden går direkt till KFM. Funderar på att släppa allt till KFM. Då kommer man göra utmätning på min lön, och då kommer jag och barnen ha riksnormen på 11000 kr plus mina utgifter till jobbresor. Eller ska man fortsätta kämpa och ta nya krediter för att lösa de gamla? Vad skulle ni gjort? Jag bor i en hyresrätt och har en bil som är värd 25 000 kr, har inget annat av värde. Jag tror inte att KFM kommer ta bilen. Tack

Hej!

Trots alla mina försök går det inte ihop längre. Efter alla räkningarna är betalda har jag och mina 2 barn mindre än riksnormen att leva på. Riksnormen är ca 11 000 kr för en vuxen och två barn efter alla räkningar är betalda. Vi har mycket mindre kvar att leva för varje månad. Jag har blancolån på 750K, CSN skuld på 380K. Årsinkomst 370 000 kr, UC 3%, inga betalningsanmärkningar, 1 UC förfrågning. Jag har försökt att sluta ta nya lån och försökt klara mig nästan ett helt år. Har inga dyra smslån, har haft osynlig lån hos FAirlo på 100K men nu har förbrukat den också. Nu kom en räkning från FK på 30 000 kr (återbetalningskrav), jag kan inte få anstånd enligt dem. Jag blir tvungen att ta ett nytt lån för att betala annars riskerar jag att skulden går direkt till KFM. Funderar på att släppa allt till KFM. Då kommer man göra utmätning på min lön, och då kommer jag och barnen ha riksnormen på 11000 kr plus mina utgifter till jobbresor. Eller ska man fortsätta kämpa och ta nya krediter för att lösa de gamla? Vad skulle ni gjort? Jag bor i en hyresrätt och har en bil som är värd 25 000 kr, har inget annat av värde. Jag tror inte att KFM kommer ta bilen. Tack
11000 efter alla räkningar är betalda låter väldigt mycket, stämmer det?

Om man tittar på KFM:s hemsida så är förbehållsbelopp 5 158 kr för vuxen och 3308 kr för barn. Det innebär att om jag släpper alla skulder till inkasso o sen till KFM och får löneutmättning beviljad så kommer jag få 5118 kr plus 3308 kr X2 kvar att leva för efter alla räkningar är betalda plus eventuellt busskort (jobbresor). Det är mycket mer än vad jag har just nu efter alla räkningar är betalda. Så varför ska man kämpa o ta nya krediter om man kan släppa allt till KFM och få mer pengar i månaden. Jag trivs bra i min lägenhet och planerar inte köpa något nytt. Det är för sent, jag är nästan 50. Så varför ska man kämpa mer att ta nya krediter för att ha råd med de gamla?

Inte får du 11000 EFTER alla räkningar är betalda kvar då skulle jag personligen inte fundera på det.

Inte får du 11000 EFTER alla räkningar är betalda kvar då skulle jag personligen inte fundera på det.
Det kan ju inte vara mindre än förbehållsbelopp. Jag har gjort en en provberäkning och enligt denna beräkning kommer jag behålla 16974 kr och KFM har utrymme att utmäta 7026 kr per månad. Det är lägre än vad jag betalar för alla mina lån inkl CSN (det blir nästan 10 000 kr).

Senast ändrad:
Det kan ju inte vara mindre än förbehållsbelopp. Jag har gjort en en provberäkning och enligt denna beräkning kommer jag behålla 16974 kr och KFM har utrymme att utmäta 7026 kr per månad. Det är lägre än vad jag betalar för alla mina lån inkl CSN (det blir nästan 10 000 kr).
Men då ska du ju betala räkningar med dom 10.000, det är bara hyran som räknas med.

Jag skulle inte släppt om jag var i din sits. För mig låter det som rena drömmen att ö h t ha pengar kvar efter att alla räkningar är betalda, busskorten inköpta etc.
Det känns som att du kan få bättre ekonomi på egen hand och snabbare än om du släpper allt till Kf.

Du lär ha en väldigt låg hyra om du får behålla 11K efter att hyran är betald.

Du behöver ju inte ta nya krediter mer än till skulden till Fk.
Sen när den är betald så behöver du inte ta nya lån eftersom du inte går back varje månad.
Spara till en buffert varje månad och dra ner på mat- och klädinköp. Behöver ni kläder köp secondhand.

Du lär ha en väldigt låg hyra om du får behålla 11K efter att hyran är betald.
Hyran är 9200 kr i månaden. Förbehållsbelopp är 5138 kr för vuxen och 3308 kr per barn (jag har två) enligt KFM:s mall så det blir ca 11000 -12000 kr oavsett vad man betalar för hyran. Plus andra utgifter (jobbresor, medicin)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp