Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa allt till fogden?

Heej,

Jag har fyra inkassoärenden som jag betalar på varje månad. Jag vet dock inte om jag orkar leva i den här misären och fortsätta betala flera tusen varje månad.

Jag hade 0 i inkomst 2013 och 2014, just nu har jag deltidsjobb med ganska bra lön för att bara jobba 15h/vecka. Jag funderar nu på att släppa alla inkassoärenden till fogden, jag orkar inte kämpa varje månad för att kunna betala alla inkasso.

Jag får in ca 8k efter skatt, äger ingenting och bor hemma. Löneutmätning lär ju inte vara aktuell då jag antagligen inte tjänar tillräckligt mycket. Vad kommer hända om jag slutar betala och allt hamnar hos fogden? Äger som sagt ingenting och tjänar nog för lite för att löneutmätning ska vara aktuellt.

Jag vet att jag kommer få en prick, men sen då? Min arbetsgivare kommer bara få reda på att jag hamnar hos fogden om man får löneutmätning, va?

Du kommer att få en anmärkning. Din arbetsgivare kommer att få en "förfrågan" från Kronofogden, där dom ska uppge hur mycket du tjänar varje månad. Om du tjänar tillräckligt för att göra en löneutmätning så kommer dom skicka ett "beslut" till arbetsgivaren där det står hur mycket dom ska dra varje månad och hur mycket du har rätt att få behålla av lönen. Har din arbetsgivare ett eget lönekontor så brukar dessa papper skickas dit och inte till din chef.
Men man ska inte skämmas över att man har löneutmätning. Det är många som har det och är det en större firma du jobbar åt så finns det säkert andra som också har det.
Arbetsgivaren har alltid tystnadsplikt, så även lönekontoret.

Du kommer att få en anmärkning. Din arbetsgivare kommer att få en "förfrågan" från Kronofogden, där dom ska uppge hur mycket du tjänar varje månad. Om du tjänar tillräckligt för att göra en löneutmätning så kommer dom skicka ett "beslut" till arbetsgivaren där det står hur mycket dom ska dra varje månad och hur mycket du har rätt att få behålla av lönen. Har din arbetsgivare ett eget lönekontor så brukar dessa papper skickas dit och inte till din chef.
Men man ska inte skämmas över att man har löneutmätning. Det är många som har det och är det en större firma du jobbar åt så finns det säkert andra som också har det.
Arbetsgivaren har alltid tystnadsplikt, så även lönekontoret.

Men hur får Kronofogden reda på min arbetsplats då? De kommer ju se att jag haft 0 i deklarerad inkomst de senaste åren. Kan man dölja att man jobbar på nåt sätt? Jag är ju samtidigt inskriven hos AF och går ett program när jag inte jobbar. Så totalt har jag över 10k in varje månad. Men det är knapast aktuellt med löneutmätning då?

Du kommer först att få en förfrågan från Kronofogdemyndigheten. Där ska du ange din arbetsgivare och där ska du redovisa dina inkomster och utgifter. På ett eller annat sätt får dom alltid reda på var du jobbar.
Dom kan vända sig till arbetsförmedlingen för att kolla om du är inskriven där och genom dom få reda på din arbetsgivare.
Enligt Kfm har man rätt att få behålla existensminimum. Så bor du hemma så kommer dom sannolikt att dra en del på din lön.

Men hur får Kronofogden reda på min arbetsplats då? De kommer ju se att jag haft 0 i deklarerad inkomst de senaste åren. Kan man dölja att man jobbar på nåt sätt? Jag är ju samtidigt inskriven hos AF och går ett program när jag inte jobbar. Så totalt har jag över 10k in varje månad. Men det är knapast aktuellt med löneutmätning då?

Jag tror visst du kommer få utmätning på inkomsten. Räkna på 4700:- + max ett par tusen för hyran om ens något, sen lite småkostnader. Det finns ett utrymme där eftersom du inte har en egen hel hyra framförallt.

4 avbetalningsplaner och du tänker släppa alla? Kom igen liksom. Bor man hemma också och bör ha en del pengar över om man försöker bli av med det här så bör det inte vara något större problem.

Hur mycket är skulderna på? Är alla 4 väldigt höga eller vad? Det kan dom ju knappast vara om du haft 0:- i inkomst senaste åren. Du kan bara ha fått relativt små lån?

Dessutom kommer kronofogden dra minst 3000:- på din inkomst ändå så det är bättre att du betalar själv och kan välja själv hur du vill fördela pengarna mest förmånligt. Har man utrymme och möjlighet är det inte så jävla jobbigt att sköta 4 ärenden en dag i månaden.

Det gör i princip alla normala vuxna människor ändå som har månatliga räkningar, månatlig hyra osv. Man har alltid 5-10 räkningar som hör till bara hushållet. Att gnälla om att det är jobbigt att sköta låter jäkligt barnsligt tyvärr.

Du kommer räknas som inneboende och då lär det finnas utrymme för löneutmätning trots din låga inkomst.
Fogden ser vad som betalas ut från för ditt AFprogram, det är väl Försäkringskassan som betalar ut, och det har fogden koll på och ser varje dag vad som betalas ut. Dina arbetsgivaruppgifter ser dom förmodligen inte förrän nästa år, men med tanke på att du är inneboende kan pengarna från f-kassan räcka för att kunna mätas ut

Jag har ca 3k i skuld till Gothia, 3.5k Svea och 12k hos Alektum. Totalt betalar jag ca 3500 på dessa varje månad. Sedan har jag Klarna där jag minst måste betala minst 1.1k varje månad, och Collector där jag ska betala minst 500 kr i månaden. Utöver det har jag mobilräkning på ca 1k varje månad. Sedan har jag lite andra smågrejer som ska betalas varje månad.

Nu till en annan fråga: Hur lång tid tar det innan fogden får mina skulder om jag inte betalar inkasso? Kommer inkasso avbryta betalningsplanerna då?

Jag har ca 3k i skuld till Gothia, 3.5k Svea och 12k hos Alektum. Totalt betalar jag ca 3500 på dessa varje månad. Sedan har jag Klarna där jag minst måste betala minst 1.1k varje månad, och Collector där jag ska betala minst 500 kr i månaden. Utöver det har jag mobilräkning på ca 1k varje månad. Sedan har jag lite andra smågrejer som ska betalas varje månad.

Nu till en annan fråga: Hur lång tid tar det innan fogden får mina skulder om jag inte betalar inkasso? Kommer inkasso avbryta betalningsplanerna då?

1. Några veckor innan inkassobolagen tyckt att dom väntat och påminnt klart om din avbetalningsplan, då blir det betalnigsföreläggande, ytterligare minst 2 veckor innan det ligger för indrivning.
2. Ja, eftersom du inte betalar på planerna..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp