Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Släppa allt, skuldrådgivare rådde att inte betala av något alls

Hej!
Var hos en skuldrådgivare igår och fick rådet att släppa allt till kronofogden.
Målet är skuldsanering efter behandling för spelmissbruk.
Jag frågade vad jag skulle göra till utmätning drar igång, om jag skulle betala av på mina minsta lån/krediter men fick rådet att inte betala något alls.
Har läst mycket här och många rekommenderar att man gör så, så jag känner mig jätteosäker.
Hans skäl var att man kunde få avslag på skuldsanering för att man gynnat en av långivarna. Tankar?
Har ni andra råd tar jag tacksamt emot dem.

Jag fick samma råd som du och hadde också spelberoende. Slutade betala allt samtidigt, sparade undan lite och efter avslutad spelberoende behandling sökte direkt skuldsanering. Fått inledande nyligen. Tror folk menar betala av om du har nån liten lån eller faktura du kan släcka som är taget nyligen så man inte få avslag för färska lån.

Senast ändrad:
Är väl bra å försöka betala in å göra de man kan för å bygga på skäligheten, ja gjorde de när ja hade löneutmätning , så försökte jag betala in på den minsta skulden för att visa att ja gjort va ja kunnat me de små medel ja hade.

Allt innan Inledande ses ej som att gynna enskild borgenär . Ja betalade bara till en å tryckte på detta vid samtalet med handläggaren för Skuldsanering å förklara situationen å den personen tyckte de va bra att man försöker å visa .

Du behöver inte betala en krona när du släppt allt, lägg allt på hög bara, det gjorde jag, min sanering gick igenom, fort gick det desutom, fick inte ens frågan vad jag gjort av pengarna som blev över varje månad efter jag släppt, rörde sig om en ganska stor summa då jag tjänar bra.

Tycker mycket verkar handla om vad man får för handläggare, antar jag hade tur och fick en bra.

Du behöver inte heller gå någon behandling, KFM kollar inte upp om du genomfört någon behandling, räcker om du säger att du genomfört behandling.

Ett tips, man kan säga i stort sett vadsomhelst, dom kollar inte ett skit!

Jag fick samma råd som du och hadde också spelberoende. Slutade betala allt samtidigt, sparade undan lite och efter avslutad spelberoende behandling sökte direkt skuldsanering. Fått inledande nyligen. Tror folk menar betala av om du har nån liten lån eller faktura du kan släcka som är taget nyligen så man inte få avslag för färska lån.
Jag har många nya kontokrediter, dels till spel men och också för att överleva månaden. Jag vill ju inte heller gå emot det skuldrådgivaren sagt? Han var väldigt bestämd men känns extra fel med typ klarna där jag handlat mat

Du behöver inte betala en krona när du släppt allt, lägg allt på hög bara, det gjorde jag, min sanering gick igenom, fort gick det desutom, fick inte ens frågan vad jag gjort av pengarna som blev över varje månad efter jag släppt, rörde sig om en ganska stor summa då jag tjänar bra.

Tycker mycket verkar handla om vad man får för handläggare, antar jag hade tur och fick en bra.

Du behöver inte heller gå någon behandling, KFM kollar inte upp om du genomfört någon behandling, räcker om du säger att du genomfört behandling.

Ett tips, man kan säga i stort sett vadsomhelst, dom kollar inte ett skit!
Vart sparade du dina pengar? På kontot?
Hur nya var dina skulder? Hur snabbt efter att du slutade betala ansökte du om skuldsanering?
Tyvärr är många av mina kontokrediter nya/använda de senaste månaderna

Jag fick samma råd. Avslag om skuldsanering 2 gånger och skulden ökade eftersom allt hamnade hos inkasso och KFM. 7 anmärkningar, ångrar i efterhand att jag släppte allt… Nu försöker jag betala på egen hand men kan inte ta nya lån för att bli av med dom dyra inkasso skulderna (24-26% dröjsmålsränta). Jag skulle råda dig att inte släppa om du har utrymme att betala. Men sök sanering ändå!

Jag fick samma råd. Avslag om skuldsanering 2 gånger och skulden ökade eftersom allt hamnade hos inkasso och KFM. 7 anmärkningar, ångrar i efterhand att jag släppte allt… Nu försöker jag betala på egen hand men kan inte ta nya lån för att bli av med dom dyra inkasso skulderna (24-26% dröjsmålsränta). Jag skulle råda dig att inte släppa om du har utrymme att betala. Men sök sanering ändå!
Varför fick du avslag?

Varför fick du avslag?
Först för att jag inte arbetade 100%. Arbetade 75% efter långtidssjukskrivning, men var inte sjukskriven 25%. Därför gjorde jag inte allt jag kunde för att öka mina inkomster.
Andra avslaget fick jag för att de ansåg att jag kunde betala mina skuld inom överskådlig tid. De tog inte hänsyn till mina räntor. Nu varit löneutmätt 1 år, skulden sjunker men mycket sakta. I väntan på utmätning betalade jag av alla små krediter och lån.

Först för att jag inte arbetade 100%. Arbetade 75% efter långtidssjukskrivning, men var inte sjukskriven 25%. Därför gjorde jag inte allt jag kunde för att öka mina inkomster.
Andra avslaget fick jag för att de ansåg att jag kunde betala mina skuld inom överskådlig tid. De tog inte hänsyn till mina räntor. Nu varit löneutmätt 1 år, skulden sjunker men mycket sakta. I väntan på utmätning betalade jag av alla små krediter och lån.
Ålder? Familj? samt hur mkt är skulden på om man får fråga?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp