Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Släppa allt och börja om - stöd och råd

Jag frågade men fick inget svar. 4-7 månader hittar jag här på forumet.

Jag skulle ha släppt allt för 1 år sen minst egentligen. Var hos en skuld och budgetrådgivare för en månad sen. Utan henne hade jag aldrig vågat kunna till steget att släppa allt. Hade kanske bara tagit fler smålån och "lägga locket på" En helt underbar stöttande människa som gav mig den extra styrka jag behövde för att orka.

Jag skäms men tänker att vi alla sin historia.
Kommer söka om skuldsanering om 1-2 år. Hoppas verkligen att det går igenom! Få en ny chans.

Vill gärna veta hur det går för dig med !
Får jag fråga varför du ska vänta 1-2 år med att söka skuldsanering? Inget illa ment alltså, jag önskar bara att jag själv hade insett rock bottom och sökt ÅR före jag gjorde det. Mina färskaste lån var bara några månader gamla när jag sökte, de gick iofs till räkningar och mat till barnen...usch, nu får jag flashbacks till ångesten.

Det betyder så mycket att höra det! Att livet inte måste vara slut pga detta utan att det kan vara en nystart när man nått botten.

Så himla skönt att du fick skuldsanering! Jag tror det blir svårt för mig då flera skulder (snabblånen) är så färska men det blir ju så mot slutet, det eviga trixandet med att betala in och ta ut direkt och sen ta nytt lån för att täcka ett annat, ja du vet. Sen går det fort åt skogen. Helt otroligt hemskt leva så.

Men om jag får avslag på skuldsaneringen hoppas jag att jag kan söka på nytt efter att ha fått löneutmätning.

Tack för pepp och råd, en stor tröst att höra att det finns ett liv efter detta lånehelvete ❤️
Mina var också färska, låt det inte hindra dig! Sök skuldsanering och blir det nekat så får du köra med löneutmätning och söka om, släpp allt bara, för din egen skull ❤️

Får jag fråga varför du ska vänta 1-2 år med att söka skuldsanering? Inget illa ment alltså, jag önskar bara att jag själv hade insett rock bottom och sökt ÅR före jag gjorde det. Mina färskaste lån var bara några månader gamla när jag sökte, de gick iofs till räkningar och mat till barnen...usch, nu får jag flashbacks till ångesten.
Budget och skuldrådgivaren på kommunen sa att jag iallafall skulle vänta 1 år. Helst lite till. Eftersom mina lån var så nya.
Tänkte att hon måste ha rätt (lång erfarenhet). Det sista jag tog var för ett par veckor sen på 10 000 kr för att klara mig. Har ingenting kvar att leva på längre efter att alla delbetalningar är betalada.
Handläggningstiden är ett halvår såg jag...verkligen en evighet när man väntar.

Budget och skuldrådgivaren på kommunen sa att jag iallafall skulle vänta 1 år. Helst lite till. Eftersom mina lån var så nya.
Tänkte att hon måste ha rätt (lång erfarenhet). Det sista jag tog var för ett par veckor sen på 10 000 kr för att klara mig. Har ingenting kvar att leva på längre efter att alla delbetalningar är betalada.
Handläggningstiden är ett halvår såg jag...verkligen en evighet när man väntar.
Det finns säkert bra skuldrådgivare också, men det finns många helt värdelösa, deras ord är verkligen inte Sanningen...själv kontaktade jag inte dom, vad ska dom kunna komma med liksom, jag satt i skiten upp till näsborrarna. Vad har du för inkomst och skuldsumma, är du kvalificerat insolvent? Du fixar detta ❤️

Det finns säkert bra skuldrådgivare också, men det finns många helt värdelösa, deras ord är verkligen inte Sanningen...själv kontaktade jag inte dom, vad ska dom kunna komma med liksom, jag satt i skiten upp till näsborrarna. Vad har du för inkomst och skuldsumma, är du kvalificerat insolvent? Du fixar detta ❤️
Tänker att man kan ju alltid söka. Sen söka igen om man blir nekad.
Är ju dock en process att skriva ansökan.
Förstod det som att det brukar börja med löneutmätning och sen säker man skuldsanering.
Har inte släppt allt än. Men ska definitivt söka nästa år tänker jag. Har förstått det som att man ska ha gjort vad man kan ett tag först för att bli beviljad skuldsanering.
Mardrömmen vore om man aldrig skulle bli godkänd. Har en skuld på 980 tusen. Jobbar i vården men usel lön.

Senast ändrad:
Tänker att man kan ju alltid söka. Sen söka igen om man blir nekad.
Är ju dock en process att skriva ansökan.
Förstod det som att det brukar börja med löneutmätning och sen säker man skuldsanering.
Har inte släppt allt än. Men ska definitivt söka nästa år tänker jag.
Mardrömmen vore om man aldrig skulle bli godkänd. Har en skuld på 980 tusen. Jobbar i vården men usel lön.
Nej, det behöver inte börja med löneutmätning! Jag hade inget hos inkasso eller KFM när jag ansökte om skusan, jag var bara en överbelånad idiot...

Åh! Så ledsamt att läsa hur du kämpat. Känner igen mig i så mycket. Jag har också mått dåligt psykiskt hela mitt vuxna liv men alltid lyckats hålla uppe fasaden utåt. Den har krackelerat litegrann pga pandemin (den tog hårt på många plan) men jag har nog ändå lyckats hålla det mesta uppe utåt. Man är liksom inte redo att blotta sig själv nu när man kraschat?

När jag läser er andras historier blir jag ju full av förståelse och sympati, så man önskar ju att personer som inte är där vi är också kunde känna så. Men man kanske måste hamna där själv först.

Ja det vore fint om vi höll liv i tråden, ska försöka uppdatera när det väl händer något ❤️

Känns som om jag gått in i en psykos nu med självisolering och en besatthet kring detta. Känner att det tär på kroppen också. Jag hoppas att det lättar så småningom, att det här nya blir vardag till slut.
Exakt så känns det, som en slags psykos, också börjat isolera mig, orkar inte hålla skenet uppe längre.

När man till slut slår i botten så är enda vägen kvar -upp! Ni är som är så unga ska verkligen inte tro att ta livet av er är en bra väg, ni har så mycket kvar att leva för, ni har ingen aning om vad som väntar runt hörnet! Ni ÄR inte era skulder, ni är fantastiska människor som gör världen bättre. Tillsammans ska vi igenom detta, på något sätt! Att ha skulder kommer bli ett ännu större bekymmer för samhället framöver i dessa svåra tider, tänk om regering och riksdag tar nya beslut som hjälper oss skuldsatta? Jag har mina mörka stunder, och jag tar ibland ett andetag i taget för att orka, men däremellan finns det bättre stunder. Lova mig att skilja på ekonomi och er som personer, och se till att få hjälp med måendet, så ska vi fan traggla oss fram till en bättre framtid.

Nej, det behöver inte börja med löneutmätning! Jag hade inget hos inkasso eller KFM när jag ansökte om skusan, jag var bara en överbelånad idiot...
Jag hade inte heller hamnat hos inkasso när jag släppte, och inte hos Kronofogden heller. Idiot är jag dock...

När man till slut slår i botten så är enda vägen kvar -upp! Ni är som är så unga ska verkligen inte tro att ta livet av er är en bra väg, ni har så mycket kvar att leva för, ni har ingen aning om vad som väntar runt hörnet! Ni ÄR inte era skulder, ni är fantastiska människor som gör världen bättre. Tillsammans ska vi igenom detta, på något sätt! Att ha skulder kommer bli ett ännu större bekymmer för samhället framöver i dessa svåra tider, tänk om regering och riksdag tar nya beslut som hjälper oss skuldsatta? Jag har mina mörka stunder, och jag tar ibland ett andetag i taget för att orka, men däremellan finns det bättre stunder. Lova mig att skilja på ekonomi och er som personer, och se till att få hjälp med måendet, så ska vi fan traggla oss fram till en bättre framtid.
<3

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp