Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

"Skvallrar" banken?

Jag ska ju nu i sep ha min första utmätning på lön. Jag skulle behöva sätta in några tusenlappar som jag har för att kunna betala av en kredit, samt att jag haren extra räkning. Tanken är att göra en insättning på em, och sen lägga in räkningarna så dom dras dagen efter. När jag är på banken, ser dom i kassan att KF frågat om mina konton nyligen då? Kommer dom isf skvallra till KF att jag satt in säg 6000:- , och att KF hinner dra dom för mig innan mina räkningar dras..? Hur funkar det.?

Det har dom inte tid med...

Det är möjligt att det noteras att KF frågat, men jag tror uppriktigt att inte det är något nån i kassan orkar eller hinner göra nåt åt.. Kronofogdens förfrågningar går i 9 fall av 10 till någon central funktion, så det är inte ens lokalkontoren (en bank är undantagen tror jag..) som gör inbetalningarna till fogden o så.

Men visst, har du en jäkla otur så kan ju fogdens förfrågan komma precis när du satt in pengarna.. frågan är dock om det hinner beslutas om utmätning också. det är tveksamt.

Jag skulle säga att du är safe
är du osäker: be kassapersonen att betala räkningarna åt dig, är det 2 extra utöver de vanliga så är det ju bara att betala 100 kr extra för att dom ska betalas direkt av banken och du slipper oroa dig

Du har ju rätt att ha upp till en viss summa som du har som belopp du ska leva på, hur du använder den är upp till dig själv. Överstiger summan detta? Om inte så kan du ta ut och sätta in fram och tillbaka och inget kommer hända.

Om det är en större summa så gå in på någon kiosk eller liknande där du kan betala räkningar för 40-50:- eller vad det brukar kosta per räkning. Men om du bara ser till att hålla dig under det belopp du har rätt att ha varje månad så kan dom ju inte röra dina pengar oavsett vad.

Gå til nån kassa-service och betala räkningarna. då registrerar du inte någon aktivitet på ditt konto.

Tack för svar och tips! Men då gör jag så för att vara helt säker, att jag betalar räkningar, sätter in pengar , betalar räkningar osv och ser till att jag inte har mer än vad jag "får" ha. Men kan inte KF kontrollera mina totala inflöden på kontot..?
Om jag istället väljer att betala på kassa service, blir dom inte skeptiska om jag säg har räkningar för 10000:- och betalar kontant.. ?

Tack för svar och tips! Men då gör jag så för att vara helt säker, att jag betalar räkningar, sätter in pengar , betalar räkningar osv och ser till att jag inte har mer än vad jag "får" ha. Men kan inte KF kontrollera mina totala inflöden på kontot..?
Om jag istället väljer att betala på kassa service, blir dom inte skeptiska om jag säg har räkningar för 10000:- och betalar kontant.. ?

10 000 kr tror jag är en nivå där de kan börja ställa frågor, men inte om löneutmätning och KFM utan om penningtvätt. Har du något papper på hur du fått pengarna? Det bör dock ändå inte vara några problem, det är en summa man kan fått ihop av en generös släkt på en födelsedag eller liknande.

KF kollar saldo. Punkt. Dom ser inga insättningar eller uttag. Punkt.

Jag betalade en räkning på Forex, för 11 000.Fick frågor som varför betalar jag inte med internetbanken, och vad har jag fått pengarna från. Jag svarade att jag har inga pengar på banken, utan under madrassen istället. Hon kollade strängt på mig, men betalade räkningen ändå =)

Men kan inte KF kontrollera mina totala inflöden på kontot..?

Knappast om det är låga summor och under det du "får" ha. Det kan ju vara samma pengar som används flera gånger och det är inte så konstigt idag när folk har så mycket olika kort man sätter in och tar ut på, köper saker och får betalt för saker, betalar räkningar och får tillbaka pengar, det finns både bankomater och insättningsautomater osv. Det går inte att veta vilka pengar som är vilka och är du under din gräns så har du ju aldrig mer pengar än vad ditt förbehållsbelopp tillåter, det är ingen som kollar enskilda transaktioner fram och tillbaka mig veterligen :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp