- Meddelanden
- 58
- Mottagna reaktioner
- 56
- Poäng
- 167
Du bor i stockholm så du har beroendecentrum att vända dig till med bra resurser!
Jag förstår att du inte vill berätta och få lite mer kontroll över din situation. 300 000 kr ytterligare är ganska mycket och kom ihåg att sveket blir ännu större ju längre du väntar på det. Du har ju riktigt bra lön, så va rädd om ditt jobb! Antar att du har mängder med lån till olika lånegivare?
Tyvärr blir man tvungen att tacka nej till nöjen eller äta ute med kollegor. Det är riktigt jobbigt och visst håller man själv på med lögner. Folk frågar när man ska köpa bil till exempel. Även lägenhet också, fast jag har som din lön i brutto istället så du har bättre lön än mig.
På något sätt så får man koppla bort ytliga sidan och bara fokusera på en själv. Oftast så bryr sig inte kollegor om andras liv utan blir mer "skitsnack" istället. Dra en annan lögn att du hjälper en i familjen/släkten ekonomiskt just nu så du väntar eller att du har tagit ett lån åt en släkting. Köpt bostad utomlands eller vad som helst om du vill slippa "tjatet". Inte för att jag själv har gjort det men jag vet hur jobbigt det är med snack. Folk frågar mig när jag ska köpa bil till exempel.
Min situation ser betydligt bättre ut än i höstas. Hade mängder med lån och mindre lån och har betat av dom mindre. Kör snöbollsmetoden just nu och utnyttjar betalningsfria månader. Så efter nästa månad har jag betalat av ett lån på 25 000 kr på 3 månader. Sen har jag 4 lån kvar (2 större). Har inte rört ett spel sen i höstas då jag hade något återfall. Samtidigt som jag sparar 10% av lönen varje månad på fonder!
Väldigt starkt av dig att du vänt på steken. Att kunna spara plus att betala av lån måste verkligen kännas skönt! Lögnerna och skammen kommer man nog aldrig riktigt i från tror jag tyvärr. Kanske om 20år och man kan skriva en bok om det eller föreläsa...
Ja jag har väldigt många långivare just nu. Några mer akuta än andra och några mer förstående än andra med. Jag är övertygad att om 6 månader kommer jag har kontroll på mina betalningar så länge jag kan hålla mig ifrån spel. För då hoppas jag på att dom mer akuta är betalda, återbäringen kommer att hjälpa till mycket och jag hoppas med UC ser bättre ut så jag kan byta ut några lån. Men det gäller som sagt att överleva de här 6 månaderna och se till att inte något hamnar hos KF.