- Meddelanden
- 128
- Mottagna reaktioner
- 77
- Poäng
- 217
Vi är inte mognare än dig och du har inte gjort något fel. Vi har en sjukdom allihopa och alla har samma tecken och symtom. Som en skrev här ovanför så måste man nå en botten innan man tar tag i det. Men ofta så blir det kronofogden tyvärr för många. Det kan låta hemskt men för många har det blivit räddningen.
Du säger att du har kontroll över situationen och lånenbiten. Ofta inbillar man sig att man har det tills det bara säger pang i huvudet.
För att du ska sluta spela så måste du inse det själv annars går det inte. Lån på vägen är ofta ett fall tillbaka att börja spela "lite" igen.
Riktigt synd med tjejen. Men kanske ska du se att det var pga ditt spelande. Hon kanske hindrade dig omedvetet? Du kanske var rastlös o inte 100% medvetende. Du kanske tänkte på spel vad du än gjorde som när ni handlade, städade eller kollade på film? Man blir lätt iskall när man är i spelbubblan. Spelandet tar över hjärnan!
Jag hoppas verkligen du hittar ett sätt att sluta. Berätta gärna för din familj om ditt problem så du får kärlek och stöd.
Hitta andra sätt i ditt liv där du kan få utrymme till annat. Vad gjorde du före din tid som missbrukare?
Hitta nya utmaningar som t.ex börja träna, läs ut en bok, börja utmana dig själv med att leva snålt.
Jag bokför ju hela min ekonomi just nu.
Varje månad skriver jag ner mitt kapital o ser det öka långsamt. Även en amorteringslista där jag följer utvecklingen ner mot 0. Jag skriver ner hur mycket jag har slösat varje månad och utmanar sedan mig själv att leva billigare!
Du kanske inte gillar ditt jobb pga din spelperiod? Jag tycker inte du ska våga byta jobb om din anställning är säker så länge du har skulder om inte nya jobbet garanterar en bra anställning med bättre lön.
Annars kan du utöka vardagen med ett extrajobb vilket är bra för dina tankar och även plånboken.
Sedan finns ju plugg? Läs ett språk eller utbildning på distans? Om du har dålig engelska så är ju det ett perfekt tillfälle.
Finns mycket i livet och Jag kan säga att jag är riktigt deprimerad själv över mitt missbruk och mina skulder. Men det kunde ha varit värre och fixar jag min situation så har jag lärt mig något och en erfarenhet som få har varit med om. Man måste kämpa!
Jo du har helt rätt med där att lån är ett fall tillbaka. Det här var såklart en stor faktor i att hon gjorde slut. Både mitt närvarande sen att jag var tvungen att tacka nej till att hitta på saker för jag aldrig hade råd. Egentligen gjorde jag väl inte så mycket mer innan missbruket. Mer tid till samma saker. Är främst odds som jag spelat senaste året som tagit mycket tid. Innan dess studerade jag men fick inget jobb efter studierna så började arbeta med det jag gör nu. Så även om det skulle vara skönt och omväxlande så vill jag inte studera nåt nu. Om jag inte är stensäker på att det leder till nåt.
Nä jag pratar för mycket om mig själv. Vet inte din historia men vad är det som ger dig motivation? Förutom att se skulden minska.