Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsatt över öronen. Imorgon ska jag berätta för min mamma.

Hej. Imorgon ska jag droppa bomben för min mamma om mina skulder som tillkommit pga överkonsumtion och spelberoende. Behöver era bästa tips hur man berättar en sån här sak. Har tänkt på det sååå länge men har inte haft modet. Men nu går det inte längre. Spelat upp lönen och får inte ett enda lån till heller. Tänkte lägga in mitt skuldberg nedan här. Om mina föräldrar erbjuder sig att hjälpa mig vet jag inte om jag ska ta den hjälpen eller släppa allt till kronofogden. Jag ligger sömnlös varenda natt och det enda jag tänker på är mina skulder. Jag mår så jävla dåligt och har fått börja äta antidepressivt nu.
Jag har en liten vision om att om jag lyckas pyssla ihop utgifterna till december så kanske jag kan lyckas få ett samlingslån, då är mina 10 förfrågningar borta. Just nu har jag utgifter på ca 30 000kr i månaden och min lön är mellan 20-25k i månaden.. har sån jävla ångest just nu då jag skrivit ner alla utgifter. Har bara blundat för det en lång tid..
Har säkert glömt nån här nere också men är ett endaste vrak just nu. Hoppas kunna få lite tips och pepp ifrån er här inne??

Månadskostnad - skuld
Holm 540 - 7200
Brixo 669 - 13000
Brixo 776 - 10 000
Brixo 500 - 3400
Fairlo 1047 - 50 000
Gothia 3000 - 95 000
Thorn 309 - 10000
Thorn 700 - 29600
Sileo 800 - 29600
Axactor - 800 - 30 000
Nordea 500 - 1500
Nordea 1000 - 20 000
Cashbuddy 800 - 25460
Modhi 1000 - 50 000
PRA group 95 000
Qliro 200 - 3500
Ikano 1000 - 66000
Collector 1500 - 40 000
Marginalen 700 - 40 000
Resurs 1000 - 38 400
Förskott 1500 - 2890
Avida 1293 - 69700
Vivus 1200 - 10 000
Viaconto 1000- 9000
Pfc 1000 - 12500
Happycash 400 - 4600
Loanstep 1700 - 5000
Santander 1800 - 150 000

En handfull ser ut att ligga hos inkasso. Vad har du för inkomst? Uc betyg?
Jag kan tänka mig att det stora antalet krediter kan utgöra ett problem

Ja det gör ju det tyvärr..
Årsinkomst 442 700kr
Underskott 138 000kr

Lån som syns på UC 452 000kr
Förfrågningar 7 st
UC prognos 40% (övertrasserade kreditkortet förra månaden då stack de iväg)

Hej Jossis!
Jag har varit i exakt samma situation som du. Jag vet precis hur det känns!
Att berätta för mina föräldrar var det absolut bästa jag någonsin gjort. Det tog mig många månader att samla mod och när jag till slut gjorde det så ångrade jag bara att jag inte gjort det tidigare.
Mina föräldrar blev självklart chockade och ledsna för min skull men jag hade tur och de ställde upp direkt och vi gick igenom varenda skuld tillsammans och räknade ihop totalen. Sedan erbjöd de sig att ta ett samlingslån för min räkning. Med detta lån bakade vi ihop allt och den månadssumma mina föräldrar betalar för lånet varje månad Swishar jag över efter varje lön. På så sätt ”drabbas” inte dom nämnvärt. Det kanske kan vara en lösning för er när du kommit så långt? Att försöka skrapa och samla till december kommer ta för mycket på psyket, det är inte värt det. Mitt råd är att samla mod, sätt dig ner ner med din mamma på ett lugnt och tyst ställe och släpp ut allt. Bara den befrielsen kommer dämpa din ångest oerhört mycket. Sedan får ni ta det därefter. Du måste däremot spärra dig för spel. Gör det tillsammans med din mamma för att visa att du vill få ett slut på detta!

önskar dig verkligen all lycka! ❤️

Tack för ditt svar❤️ Hur började du konversationen? Är så orolig och stressad, usch. Min mamma tror ju att jag har en bra ekonomi och kan nog aldrig drömma om
Att jag är så skuldsatt… känner mig så fruktansvärt värdelös. Samtidigt som jag också tror en sten kommer släppa om jag berättar. Hur mycket skulder hade du?
jag ska definitivt spärra mig från spel. Känner sån avsky från det just nu. Kan lixom inte förstå hur det blivit såhär!!!

Hej!

Förstår din ångest. Men du är inte ensam! Här inne stöttar vi verkligen varandra! <3

Var i liknande situation som dig när jag släppte allting till kfm. Spelberoende och överkonsumtion där lånen växte som ogräs tills den dagen man inte kunde ta fler..

Låter konstigt för vissa öron. Men att släppa allting var som att släppa en tung säck jag gått och släpat på.
Att inte i slutet av varje månad försöka jaga lån har varit så skönt att slippa. Sover bättre men visst kommer det sämre dagar.. men överlag så mår jag så mycket bättre nu än jag gjort på flera år.

Sen att berätta för de som står mig nära. Det var även det som att släppa 100kg från ens axlar.
Allt man målat upp under flera år som man nu inte behöver hålla hemligt längre. Nu kan man leva med det man har och folk förstår.

Var himla nojig i början och trodde folk skulle se en som en riktigt loser och man skulle känna sig ensamast i världen.
Men folk stöttar mig och tycker inte man är en sämre människa för det.

Sen har jag inte berättat för alla. Utan endast för dom som jag tycker borde veta. Så att berätta bara för att berätta gör jag inte..

De som inte är insatta i spelproblem eller har spelat något i sitt liv vet inte riktigt hur jag kan ha spelskulder. Det första dom frågade var att du kunde väl bara ha slutat?
Så att försöka förklara detta för någon som inte är insatt är svårt..

Men så fort dom smält det så kan man förklara hur en speltorsk tänker och hur svårt det verkligen är att bara lägga av. Att jag gick och tog hjälp för detta innan jag berättade för folk som inte visste var väldigt bra. För då kunde man
ta upp saker som jag lärt mig hur hjärnan fungerar när det kommer till spelande m.m..

Var förberedd på att vissa personer som står dig nära kanske bara hör summan i allt du säger och då spinner loss direkt på hur man förstört sitt liv och bla bla bla... Det tar på en att höra detta från folk man själv älskar, men där gäller det att hålla emot.
Så håll dig lugn och prata i lugn ton så inte du börjar gå loss du med med för då blir det kalle-anka och ingen lyssnar på varanda.

Säg även att du ska gå och få hjälp för detta så din mor ser att du verkligen försöker ta dig ur detta.

Jag kan tyvärr inte komma med tips om du ska försöka få samlingslån med hjälp av föräldrarna eller kanske satsa på skuldsanering. Men det kommer du få tips av från andra här inne! :)<3

De satt och kolla på tv och jag gick bara rätt in till slut och sa ”Jag skulle behöva berätta en sak för er” Jag inledde med att säga att jag mår bra och så men att jag har hamnat i en kris. Sen droppa jag bara bomben att jag sedan ett bra tag tillbaka varit spelberoende och dragit på mig massa skulder. Sen flöt samtalet bara på. Självklart hade de frågor, det måste man vara beredd på och svara så ärligt det bara går. Men det är bara för att de bryr sig!

Mina föräldrar trodde också att jag hade en jättebra ekonomi! Jag har ett bra jobb och de trodde att jag hade hur mycket pengar på sparkontot som helst.
Vid det tillfället hade jag 400 000 i skulder och 0 på sparkontot.

En STOR sten kommer att släppas från ditt bröst, jag lovar!

Hej!

Förstår din ångest. Men du är inte ensam! Här inne stöttar vi verkligen varandra! <3

Var i liknande situation som dig när jag släppte allting till kfm. Spelberoende och överkonsumtion där lånen växte som ogräs tills den dagen man inte kunde ta fler..

Låter konstigt för vissa öron. Men att släppa allting var som att släppa en tung säck jag gått och släpat på.
Att inte i slutet av varje månad försöka jaga lån har varit så skönt att slippa. Sover bättre men visst kommer det sämre dagar.. men överlag så mår jag så mycket bättre nu än jag gjort på flera år.

Sen att berätta för de som står mig nära. Det var även det som att släppa 100kg från ens axlar.
Allt man målat upp under flera år som man nu inte behöver hålla hemligt längre. Nu kan man leva med det man har och folk förstår.

Var himla nojig i början och trodde folk skulle se en som en riktigt loser och man skulle känna sig ensamast i världen.
Men folk stöttar mig och tycker inte man är en sämre människa för det.

Sen har jag inte berättat för alla. Utan endast för dom som jag tycker borde veta. Så att berätta bara för att berätta gör jag inte..

De som inte är insatta i spelproblem eller har spelat något i sitt liv vet inte riktigt hur jag kan ha spelskulder. Det första dom frågade var att du kunde väl bara ha slutat?
Så att försöka förklara detta för någon som inte är insatt är svårt..

Men så fort dom smält det så kan man förklara hur en speltorsk tänker och hur svårt det verkligen är att bara lägga av. Att jag gick och tog hjälp för detta innan jag berättade för folk som inte visste var väldigt bra. För då kunde man
ta upp saker som jag lärt mig hur hjärnan fungerar när det kommer till spelande m.m..

Var förberedd på att vissa personer som står dig nära kanske bara hör summan i allt du säger och då spinner loss direkt på hur man förstört sitt liv och bla bla bla... Det tar på en att höra detta från folk man själv älskar, men där gäller det att hålla emot.
Så håll dig lugn och prata i lugn ton så inte du börjar gå loss du med med för då blir det kalle-anka och ingen lyssnar på varanda.

Säg även att du ska gå och få hjälp för detta så din mor ser att du verkligen försöker ta dig ur detta.

Jag kan tyvärr inte komma med tips om du ska försöka få samlingslån med hjälp av föräldrarna eller kanske satsa på skuldsanering. Men det kommer du få tips av från andra här inne! :)<3
Ja jag har läst här inne jättemycket och det är fantastiskt hur stöttande många är. ❤️Det är tack vare detta forum som jag bestämt mig för att berätta om mina problem.
Hade jag varit singel, bott ensam och haft ett annat jobb hade jag nog släppt mina skulder och försökt mig på skuldsanering. Jobbar på ett boende där chefen är på plats varje dag och antar att han får reda på om jag skulle få löneutmätning?

Ja jag är så orolig för om dom kommer förstå hur det är att ha ett spelberoende eller om de kommer tycka att man bara är så jävla oansvarig och dum.. sen har ju pengarna bara blivit siffror när man spelat, man fattar lixom inte värdet av pengar längre.. Som du säger så kommer dom ju säkert bara höra summan inledningsvis och det är jag så rädd för vad de kommer säga. Min mamma är jätte ekonomisk och har blivit väldigt inspirerad av den hon lever ihop med som har hus, fin bil, motorcykel, fett sparkonto och inte en krona i lån. Tror inte mamma har några lån heller.. så tänk om hon kommer bli skitförbannad och inte förstå alls..
Hoppas verkligen detta löser sig på något vis. Är 32 år och har flyttat ihop med min underbara pojkvän. Har tänkt mycket på att jag vill ha barn och allt men samtidigt inte med tanke på min ekonomiska situation. Det stressar mig också så mycket :(((
Känns så skönt att få skriva av sig här för jag har inte berättat för någon och det enda som existerar i mitt huvud är min skulder och hur jag ska överleva varje månad..

Berättade också för mina föräldrar för cirka 2 veckor sen. Som tidigare talare skrev önskade att jag hade gjort det tidigare. Det är det bästa jag gjort i mitt liv. En tung Sten fall och mår mycket bättre idag. Hade skulder på upp till 900 tusen kronor efter vi räknade ihop allt. Helt sjukt att jag har fått lånat ihop den summan. Hade jag berättat det tidigare för mina föräldrar så hade totalsumman varit mycket mindre och det ångrar jag som fan. Mina föräldrar räddade mig genom att lösa alla mina skulder (genom att höja sitt bolån) hade 24 krediter totalt helt sjukt. Så nu betalar jag av till mina föräldrar varje månad och amorterar av kraftigt på lånen. Dom blev såklart besvikna och kände sig lurade. Men dom har insett att spelberoende är en sjukdom och att vi är sjuka som lider av det. Berätta berätta! Du kommer må mycket bättre efter sanningen kommit fram. Lycka till berätta gärna hur det har gått sen.

Berättade också för mina föräldrar för cirka 2 veckor sen. Som tidigare talare skrev önskade att jag hade gjort det tidigare. Det är det bästa jag gjort i mitt liv. En tung Sten fall och mår mycket bättre idag. Hade skulder på upp till 900 tusen kronor efter vi räknade ihop allt. Helt sjukt att jag har fått lånat ihop den summan. Hade jag berättat det tidigare för mina föräldrar så hade totalsumman varit mycket mindre och det ångrar jag som fan. Mina föräldrar räddade mig genom att lösa alla mina skulder (genom att höja sitt bolån) hade 24 krediter totalt helt sjukt. Så nu betalar jag av till mina föräldrar varje månad och amorterar av kraftigt på lånen. Dom blev såklart besvikna och kände sig lurade. Men dom har insett att spelberoende är en sjukdom och att vi är sjuka som lider av det. Berätta berätta! Du kommer må mycket bättre efter sanningen kommit fram. Lycka till berätta gärna hur det har gått sen.
Ja jag har velat berätta så många gånger men inte haft modet. Det är ju en fruktansvärd skam. Har vunnit stora pengar många gånger och man tänker ju hela tiden att den där storvinsten kommer snart så man kan betala av. Förra året betalade jag bort massa av sms-lånen men det dröjde inte förens jag lånat tillbaka igen och nu ännu mer och hos inkasso.. känns som en jävla mardröm som inte går att vakna ur.
Lånade dom upp hela summan på huset? Min mamma äger ju dock inget hus för hon sålde det och flyttade in till sin sambo. Men i övrigt har hon en god ekonomi och sparade pengar. Men känner mig så hemsk att hon ska ta lån för mig. Om hon nu skulle göra det då dvs.
Min pappa äger ett hus och har ärvt mycket pengar men han lånade ut 80 000kr till mig för två år sedan och har lånat ut till mina syskon så vill inte fråga honom… vet att han har svårt att säga nej och känner mig så jävla dum…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp