Känner ni till detta:
Vi gör olika insatser för att korta väntetiden för de som ansöker om skuldsanering.
2016-06-13
Vi har beslutat att i vissa fall använda särskild delgivning med juridisk person.
Vad innebär särskild delgivning med juridisk person?
I korthet innebär det att vi först skickar ut skuldsaneringsförslaget med delgivningskvitto till alla juridiska personer som vanligt. Om vi inte får svar inom tre veckor skickar vi förslaget igen följt av ett kontrollmeddelande dagen efter.
Breven skickas till den adress som finns registrerad för den juridiska personen. Den
juridiska personen anses då delgiven två veckor efter att vi skickade förslaget
för andra gången.
På detta sätt kommer delgivningen att ta högst fem veckor från att vi skickade ut förslaget första gången. Oavsett om vi får in delgivningskvitto eller inte.
När får särskild delgivning med juridisk person användas?
Särskild delgivning med juridisk person får bara användas om det anses lämpligt. Därför väljer vi att bara använda den på stora bolag under sommaren 2016.
Vilken effekt ska det ge?
Förhoppningen är att detta ska leda till en snabbare handläggning, något som gynnar både borgenärer och gäldenärer.
Taget från kfm sida. Är detta något som ALLTID görs vid uteblivet svar? Kan man då förvänta sig de där fem veckorna som Max från det att förslaget skickades ut?
Nej, det blir aktuellt först om vanlig delgivning uteblir
Ja det förstår jag. Men menas det då att när förslaget är utskickat och det inte inkommit på 3 veckor, så räknas det som uteblivet svar?
Jag antar att man påminner någon gång först också.
Jag antar att man påminner någon gång först också.
Han är guld värd@Lasseman jag måste bara fråga...hur orkar/vill Du engagera Dig sååå oerhört mycket för oss i svåra ekonomiska situationer? Vad driver Dig?
det vet vi i alla fall..Så är det säkert. Men då är det detta som görs så småningom om i alla fall och det är väl tur det. Vore trist att vänta i flera år
Konstigt det inte sätts ett datum när delgivningen ska vara inne, som det görs på exempelvis betalningsförelägganden.
Jo men det gör det väl ändå? (Säger jag utan att ha kollat, men det vore jättekonstigt om det inte var på det viset)
@Lasseman jag måste bara fråga...hur orkar/vill Du engagera Dig sååå oerhört mycket för oss i svåra ekonomiska situationer? Vad driver Dig?